صرفه جویی 10 میلیارد ریالی  در انبار تختال نورد گرم

با استفاده از دانش فنی کارکنان و اصلاح اساسی سازه ترولی جرثقیلهای انبار تختال نورد گرم، ۱۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای فولاد مبارکه بدست آمد.

علیرضا حیدری ابیانه، رئیس بازرسی جرثقیلها وسازه های فولاد مبارکه با اعلام این خبر افزود: جرثقیل های حمل تختال نورد گرم وظیفه تخلیه و انبارش اسلب های ارسالی از واحدفولادسازی و ارسال تختال و شارژ کوره های نورد گرم را به عهده دارند، از این جهت آماده به کاری این جرثقیلها که تغذیه نورد گرم را انجام می دهند از اهمیت بالایی برخوردار است، ضمن این که جرثقیل ها نقش گلوگاهی در این واحد دارند و در صورت توقف برنامه ریزی نشده آنها می تواند تأثیر مستقیم بر میزان تولید نورد گرم بگذارد، از این رو جرثقیلها همواره مورد توجه خاص بازرسی فنی و تعمیرات ناحیه نورد گرم قرار دارند. وی افزود: جرثقیل های ۱۹ و ۲۰ نوردگرم به واسطه برخی مشکلاتی که در چند سال اخیر داشتند و همچنین نوع بهره برداری خاص، مورد پایشهای فنی ویژه قرار داشتند و مراقبت از آنها در هر سه بعد سازه، مکانیک و برق همواره در دستور کار بوده است بدین منظور به موقع اصلاحات اساسی بر روی آنها انجام گرفت .

رئیس بازرسی جرثقیلها وسازه ها یادآور شد: جرثقیلهای مذکور اخیراً به دلیل انحرافات و پیچیدگیهای ابعادی در ناحیه کله گی ها و نشیمنگاه چرخهای ترولی با عیوب مزمنی در سازه ترولی مواجه شده بودند به همین دلیل این ناحیه پرتنش جرثقیلها تحت پایش منظم بازرسی فنی قرار گرفت و در مقاطعی با راه حلهای موقتی از ریسک خارج گردید ولی ناپایداری و تنش بالاتر از حد مجاز ناشی از انحرافات جرثقیل نه تنها باعث لقیهای غیر مجاز و ترک های خطرناک، بلکه شرایط سایش شدید چرخ های ترولی را نیز فراهم آورده بود. در همین رابطه عباس براتی سده کارشناس بازرسی جرثقیل ها و سازه ها نیز در خصوص مشکل اصلی این جرثقیل ها، یادآور شد: عدم تعویض پذیری قسمتهای آسیب دیده برروی ترولی به علت نوع طراحی و یکپارچه بودن آن با سازه ترولی است و برای این منظور راه حل های موقت از تشدید عیب و خارج شدن ترولی جرثقیل و خطرهای ایمنی جلوگیری می نمود و این راه حلها به مدت ۲ سال جرثقیلها را در مدار تولید نگه داشت. ولی جرثقیلها به دلیل پتانسیل اتفاقات ذکر شده همواره در محدوده ریسک بالا (High Risk) قرار داشتند.

براتی تصریح کرد: راه حل های متفاوتی از جمله تعویض ترولی، ماشین کاری درجا و غیره نیز مطرح و بررسی گردید که عمدتاً مشمول هزینه بسیاربالا بود، از طرفی برداشتهای مستمرانجام شده در سال گذشته و هزینه های غیر متعارف ناشی از مصرف چرخ ترولی و توقفات مربوطه، بازرسی فنی را بر آن داشت تا به دنبال روشی آسانتر، ارزانتر و مطمئنتر برای حل مشکل جرثقیل باشد و بتواند کلیه استانداردهای جرثقیل را پوشش دهد. کارشناس بازرسی جرثقیلها وسازهها در ادامه به مراحل اجرای پروژه اشاره نمود و گفت: پس از آنالیزهای ابعادی دقیق و تحلیلهای تنش انجام شده، نهایتاً طرح تعمیراتی و اصلاحی و روشهای مونتاژ و دمونتاژ قطعات توسط بازرسی فنی جرثقیلها برای قسمت نشیمنگاه چرخ با هدف رفع عیب لقی و قابلیت آسان تعویض چرخ و تنظیم ابعادی سازه استخراج و دستورالعمل های برش و جوشکاری توسط بازرسی فنی خوردگی و خواص مواد ارائه شد و در اختیار تیم اجرایی قرار گرفت.

وی افزود: پس از ساخت قطعات جدید توسط تعمیرگاه مرکزی و مونتاژ آنها و تکمیل اجرای این طرح تعمیراتی توسط تعمیرات مرکزی، تستها و کنترل تلرانسهای ابعادی، تستهای غیر مخرب جوشی و تست دینامیک نهایی نیز توسط بازرسی فنی انجام شد. در ادامه نظر به اینکه نتایج تستها حکایت از کاهش سطح ریسک به سطح ریسک پایین(Low Risk) بود جرثقیلها برای بهره برداری مطمئن مجاز در مدار تولید قرار گرفتند، که خوشبختانه پس از گذشت حداقل سه ماه از انجام اصلاحات اساسی، دومین جرثقیل بدون مشکل در اختیار تولید قرار گرفت. براتی در ادامه به مزایای اجرای این پروژه اشاره نمود و گفت: تمامی مراحل طراحی و آنالیز مهندسی و اجرایی فعالیت توسط پرسنل امانی فولادمبارکه صورت گرفت ضمن اینکه این فعالیت تعمیراتی صرفه جویی قابل ملاحظه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال که معادل قیمت یک ترولی نو برای جرثقیل می باشد را به همراه داشت. حیدری رئیس بازرسی جرثقیلها وسازه ها در پایان از همکاری واحدهای تعمیرات مرکزی (بخش مکانیک)، تعمیرات جرثقیلهای سقفی ناحیه نورد گرم، انبار تختال و کوره های پیشگرم نورد گرم، تعمیرگاه مرکزی و همکاران در بخش بازرسی فنی جرثقیلهای سقفی و سازهها و بازرسی خوردگی و خواص مواد تشکر و اظهار امیدواری نمود که با استفاده از دانش موجود این چنین فعالیتهای با ارزش افزوده بالا از این پس در داخل و حتی خارج از فولادمبارکه به وسیله تیمهای جرثقیل فولادمبارکه انجام شود.