آیا برای آینده مالی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

مترجم: مریم رضایی

تحقیقات نشان داده بیشتر افراد همواره برنامه‌ریزی مالی را در زندگی خود نادیده می‌گیرند. این مساله حتی در مقایسه با ورزش، تغذیه سالم و پاسخ دادن به پیام‌های گوشی برای افراد اولویت کمتری دارد. به عبارت دیگر، برنامه‌ریزی مالی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر فرد است، یکی از فاکتورهای کلیدی نادیده گرفته شده نیز محسوب می‌شود. در نظرسنجی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، درصد قابل‌توجهی از افراد اعلام کرده‌اند در زندگی خود برنامه‌ریزی مالی ندارند و دلیل آنها عمدتا این است که تاکنون هیچ‌گاه از جایی خدمات برنامه‌ریزی مالی دریافت نکرده‌اند.

از دیگر دلایلی که برای عدم برنامه‌ریزی مالی از سوی افراد عنوان می‌شود، می‌توان به نداشتن وقت کافی یا پیچیده دانستن فرآیند برنامه‌ریزی مالی اشاره کرد. همچنین برخی افراد برای انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق آینده، خودشان را بیش از حد جوان و کم‌تجربه می‌دانند. این افراد چگونه با این واقعیت مواجه می‌شوند که هیچ وقتی برای برنامه‌ریزی مالی خود در زندگی در نظر نگیرند؟ مساله حیرت‌آور این است که در نظرسنجی انجام شده توسط موسسه AIB، ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند امیدوارند با برنده شدن در یک قرعه‌کشی خود را برای آینده آماده کنند؛ ۱۵ درصد به امور دلالی روی آورده‌اند؛ ۹ درصد امید داشتند بتوانند فرزند نابغه‌ای پرورش دهند که نگرانی‌های مالی آنها را در آینده برطرف کند و در نهایت ۲ درصد برای حل مشکلات آینده خود به ارثی که به آنها می‌رسد متکی بودند.

میرید رونان، فردی رسانه‌ای است که در این زمینه با موسسات تحقیقاتی همکاری می‌کند. او به مشکلات برنامه‌ریزی مالی اشاره دارد و می‌خواهد به دیگران هم کمک کند که به اهمیت این موضوع در تضمین آینده خانوار پی ببرند. رونان می‌گوید: «مطمئنا من می‌توانم برای کنار گذاشتن کارها و محول کردن آنها به یک روز دیگر بهانه‌ای بیاورم. مثل هر شخص دیگری، برای من هم پیدا کردن زمانی که بتوانم برای آینده برنامه‌ریزی کنم کار دشواری است، اما اگر خانواده جوانی دارید، داشتن یک برنامه پشتیبان خیلی خوب است.» به کمک نتایج تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته، می‌توان پنج نکته را برای در اولویت قرار دادن برنامه‌ریزی مالی در زندگی استخراج کرد:

1) حمایت از خانواده

ما وقت و انرژی زیادی صرف کار کردن می‌کنیم تا بتوانیم بهترین زندگی را برای خانواده خود بسازیم. پس خیلی مهم است که برنامه‌ای داشته باشیم تا این تلاش‌ها در نبودمان هدر نروند. افراد وقتی سالم و بهره‌ور هستند، در کارشان پیشرفت می‌کنند، خانه و ماشین می‌خرند و تشکیل خانواده می‌دهند. اما اگر سرپرست خانواده به هر دلیل بیمار یا ناتوان شود، وجود برنامه‌ریزی مالی‌ از قبل انجام شده، حافظ خانواده و اطرافیان نزدیک او خواهد بود. بیمه عمر یکی از این برنامه‌ریزی‌ها است که درصد قابل‌توجهی از حقوق شما را به خود اختصاص نمی‌دهد، اما می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در آینده خانواده شما ایجاد کند و تضمین‌کننده زندگی راحت آنها باشد. این موضوع به ویژه در خانواده‌هایی که تنها یک نفر درآمد دارد اهمیت پیدا می‌کند.

2) بیمه بازنشستگی را به تعویق نیندازید

بازنشستگی یک برنامه دور و بلندمدت برای هر کسی به نظر می‌رسد. اما هر چه زودتر حق بیمه آن را پرداخت کنید و به پایان برسانید، برای شما بهتر است. اگر در یک خانواده زن و مرد هر دو کار می‌کنند، بهتر است هر دو از این موضوع مطمئن شوند. هر چه زودتر به فکر سال‌های دوران بازنشستگی خود باشید، بیشتر می‌توانید از آن دوران بهره ببرید.

3) برای مسائل غیرمنتظره برنامه‌ریزی کنید

هر چه زودتر یک حساب اضطراری باز کنید. زندگی همیشه روال ثابتی ندارد و مشکلات - به‌خصوص مشکلات مالی - در کمین هستند و باید خود را برای آن آماده کنید. مهم نیست چقدر پول نقد در اختیار دارید یا هزینه‌های روزانه‌تان چقدر است. داشتن یک حساب اضطراری کلید مشکلات شما است. هر ماه مبلغ اندکی را برای این حساب کنار بگذارید. اگر در موقعیت غیرمنتظره‌ای قرار بگیرید که فورا به پول احتیاج داشته باشید، این ذخیره مالی به کمک شما می‌آید. این مبلغ اندک ماهانه را یک هزینه بی‌چون و چرا در نظر بگیرید که تحت هر شرایطی باید ذخیره شود. در این صورت، کنار گذاشتن آن دیگر برایتان سخت نخواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید که برای هر کار کوچک یا خریدی که فعلا ضروری نیست، سراغ آن نروید.

4) برای مسائل خانوادگی برنامه‌ریزی کنید

اگر در مراحل برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن هستید، یک توصیه مالی این است که تمرین کنید به مدت شش ماه با یک درآمد زندگی کنید. درآمدی را که انتظار دارید در مدت شش ماه مرخصی زایمان کاهش یابد، ذخیره کنید و در آن مدت از آن استفاده کنید. با این کار فرق وضع اقتصادی خانواده را با به دنیا آمدن یک بچه به خوبی درک خواهید کرد.

5) برای زندگی کردن برنامه‌ریزی کنید

یک حساب مختص سرگرمی باز کنید. این نوع حساب‌ها برای لذت بردن از اتفاقات بهتر در زندگی است، بدون اینکه برای خرج کردن آن احساس گناه کنید؛ چون این حساب مختص همین هدف است. پس از آن می‌توانید بقیه درآمدتان را برای امور ضروری خرج کنید و اگر ممکن بود، جا برای خوش‌گذرانی در زندگی‌ بگذارید.