ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 46 کارگاه مرمتی آثار تاریخی از ابتدای امسال در سطح این استان آغاز به‌کار کرده است.
محمد رکنی گفت: این تعداد کارگاه شامل چهار پایگاه مرمتی رباط شرف(سرخس)، محوطه بندیان(درگز)،آسبادهای نشتیفان(خواف) و قنات قصبه(گناباد)می شود.وی اظهار کرد: همچنین ۱۵مورد آثار تاریخی شامل خانه و عمارت نیز در مراحل مختلف مرمتی قرار دارند.
رکنی با بیان اینکه پنج مورد از کارگارههای مرمتی در استان را مساجد تاریخی تشکیل می دهند، بیان کرد: 22 کارگاه مرمتی دیگر نیز مربوط به مرمت سایر آثار تاریخی است.
این مسئول اظهار کرد: کلیه شهرستانهای خراسان رضوی حداقل یک اثر تاریخی در حال مرمت دارند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:مجموع اعتبار هزینه شده از ابتدای امسال تا کنون برای مرمت در این کارگاهها 16میلیارد و 950 میلیون ریال است. وی بیان کرد: اعتبارات مرمتی امسال هنوز اعلام و ابلاغ نشده و کلیه اعتبار هزینه شده تا امروزاز محل اعتبارات سال گذشته تامین شده است.
طی سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۹۳ تعداد هزار و ۴۹۸ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۳۰ اثر بنای تاریخی، ۳۳۵ تپه، ۱۳۶ محوطه تاریخی، ۶۱ میراث معنوی(ناملموس)، ۲۸ مورد مکان رویداد انقلاب اسلامی، دو اثر منقول و شش اثر طبیعی است.