کوچ پروانه ها از اصفهان

این روزها بحث جشنواره کودک و نوجوان اوج گرفته و تنش‌های میان مدیران شهری و اعضای شورای شهر اصفهان با کارشناسان و مدیران سازمان سینمایی کشور بیش از پیش عیان شده است. بحث‌های مختلفی از آمدن یا نیامدن جشنواره کودک می‌شود و کم و بیش در اخبار بعضی از هزینه‌های بالای آن گلایه دارند و برخی آن را نیازمند جراحی می‌دانند. جراحی جشنواره در گذشته کلید خورد و بخش کودک و نوجوان از یکدیگر جدا شدند و اکنون گویا تنها هزینه‌های آن است که مانع برگزاری می‌شود. از سوی دیگر رقبایی همچون همدان اعلام آمادگی خود را برای میزبانی جشنواره بیش از پیش با صدای بالاتری ابراز می‌کنند و تنها نیازمند یک اشاره هستند تا به سر برای میزبانی کامل جشنواره بدوند. از این رو مصاحبه‌ای با سید محمد طباطبایی، رئیس انجمن سینمای جوانان استان اصفهان انجام دادیم تا در مورد اقتصاد سینمای اصفهان و پویایی آن در رابطه با جشنواره کودک و نوجوان و مباحث پیرامون این جشنواره را از زبان او بشنویم.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به طور کلی چه تأثیری بر سینمای اصفهان داشت؟

تأثیرات بسیاری داشت که فرصت زیادی می‌طلبد، اما اگر بخواهیم به چند نمونه اشاره‌کنیم یکی این است که شور و نشاط بسیاری به شهر و به کودک و نوجوانانی که در اصفهان بودند، می‌بخشید. به صورتی که بچه‌ها هر سال انتظار آن را می‌کشیدند. این شور و اشتیاق موجب جذب بچه‌ها به سینما می‌شد و من یکی از همین افرادی بودم که با آمدن جشنواره به اصفهان و شرکت در آن به سینما علاقه‌مند شدم. دومین مزیتی که داشت، تبلیغات ملی و بین‌المللی برای شهر اصفهان بود و تقریباً همه رسانه‌ها به آن می‌پرداختند و اصفهان را هر روز روی آنتن‌ها می‌بردند و حتی با دیدن برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون با شهر اصفهان بیشتر آشنا می‌شدند؛ کودکان با دیدن برنامه‌های جشنواره در ذهنشان نقش می‌بست که یک بار به اصفهان سفر کنند. در نتیجه توریست فرهنگی به اصفهان جذب می‌شد. این شاید خیلی ملموس نبود اما جذب گردشگر یکی از کارکردهای جشنواره بود. در دو سه دوره اخیر گروه‌های فیلمسازی بسیاری درگیر جشنواره شدند و در دوره آخر که فراخوان داده شد ۶۰۰ فیلمنامه به دبیرخانه ارسال و مصوب شد اما با رفتن جشنواره از اصفهان متأسفانه فیلمنامه ها به مرحله تولید نرسید.

با رفتن جشنواره کودک تا چه اندازه اقتصاد سینما و فیلمسازی در اصفهان تحت تأثیر قرار گرفت؟

حدود دو سال است که جشنواره را نداریم و تقریباً می‌توانیم بگوییم که تولید فیلم به ویژه در حوزه فیلم کودک که سینماگران اصفهانی بر آن تأکید داشتند، به صفر رسیده است. همچنین شور و هیجانی که بچه‌های فیلمساز برای جشنواره کودک داشته‌اند، خیلی کم شده و آن اتفاقات زیبایی که دو سال پیش در تالار هنر افتاد و تمام سانس های تالار کاملاً پر شد، همه عوامل و فیلمسازان جمع شدند و فیلم های ساخته شده را تماشا و نقد و بررسی کردند، از بین رفت. امیدوارم این اتفاقات تکرار شود و اقتصاد سینما و به طور کلی سینمای اصفهان پویاتر شود. به جد همه جوان های حوزه فیلمسازی از اعضای شورای شهر می خواهند که جشنواره به اصفهان بازگردد.

جدایی بخش و نوجوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به صلاحدید کارشناسان سازمان سینمایی این اتفاق افتاد و باید در زمینه کارشناسی‌های خودشان ببینند که چه نتیجه ای داشته است اما من به عنوان یک شخص حقیقی خیلی موافق این تغییرات بعد از گذشت ۲۸ دوره نیستم. چراکه اگر قرار به این اتفاق بود ۲۸ دوره جشنواره برگزار نمی شد و در همان ابتدای راه تغییرات اعمال می شد. مضاف بر اینکه تولیدات فیلم کودک و نوجوان به آن اندازه ای نیست که بخواهد به صورت مجزا برگزار شود.

اصفهان با رقبایی همچون همدان رو به رو است و اکنون نیز مشخص نیست، سرنوشت آن چه خواهد بود. آخرین اطلاعی که شما دارید تاکید بر کدام گزینه است؟

تا جایی که من اطلاع دارم، اصفهان گزینه اول سازمان سینمایی است و قرار بود که شورای شهر تصمیمی بگیرد و بحث مالی آن را مصوب کند. من به عنوان یک شخص حقیقی و حقوقی از نمایندگان شورای اسلامی شهر اصفهان جدا تقاضا دارم که اگر بحث هزینه است، جشنواره یک سرمایه گذاری کاملا به صرفه است و اگر هزینه ای برای آن می شود، ده ها برابر برای آن مزیت خواهد داشت. به عنوان نمونه برای المپیک و فستیوال های دیگر کشورهای بسیاری خودشان را مطرح می کنند که بتوانند میزبان آن فستیوال باشند، با این که می دانند هزینه بسیاری را متحمل می شوند. با این حال بازتاب ملی و جهانی آن اینقدر زیاد است که این کار را می کنند. از اعضای شورای شهر درخواست دارم که با یک دید بازتر و بالاتری به این جشنواره نگاه کنند و مطمئن باشند که سرمایه گذاری که برای شهر خواهد شد، جای دوری نخواهد رفت.