رکورد سرعت برقی‌ها شکسته شد

شورولت کوروت از جمله خودروهایی است که نامش با سرعت و قدرت عجین شده است و هر جا صحبت از سرعت و قدرت باشد حتما پای یک کوروت در میان است. در نمایشگاه ژنو از نسخه شورولت کوروت GXE به‌عنوان خودرویی تمام برقی و سوپر اسپرت رونمایی شده است که می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۵۳ کیلومتر در ساعت برسد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۶/ ۲ ثانیه زمان نیاز دارد. افزایش توان موتور در خودروهای برقی در کنار کارآیی بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی آنها باعث شده است تا این قدرت‌های بی نظیر تولید شوند. شورولت کوروت GXE توانست در تست‌های سرعتش به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که تیم مهندسان را متقاعد کرد که این خودرو می‌تواند رکورد سرعت قبلی که ۲۸۵ کیلومتر در ساعت بوده است را بشکند. پس از شکستن رکورد در مراحل آزمایش خودرو، آنها با افزایش توان خودرو باعث شدند که در نهایت سرعت خودرو به ۳۵۳ کیلومتر در ساعت برسد.

گفته می‌شود شورولت توانسته است در همان روز اول به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و با آنالیز داده‌های به دست آمده از خودرو مهندسان توانستند عملکرد آن را بهبود ببخشند. رسیدن به این سرعت بالا برای بسیاری از خودروهای بنزینی کار راحتی نیست و موتور باید به‌طور ویژه برای این سرعت طراحی شده باشد. شرکت Genovation که در زمینه افزایش ایمنی و تیونینگ و ایجاد تغییرات در خودروها فعالیت دارد برای این کار از شورولت کوروت Z۰۶ مدل ۲۰۰۶ استفاده کرده است و با قرار دادن باتری‌های قدرتمند و سیستم مدیریت برق باتری‌ها و موتورهای الکتریکی در نهایت به قدرت ۷۰۰ اسب بخار رسیده است.

بر اساس اعلام شرکت Genovation این کوروت برقی می‌تواند با یک بار شارژ حداکثر تا۲۴۱ کیلومتر در حالت رانندگی معمولی حرکت کند و آنها توانسته‌اند در یک سال ۱۰۰ کوروت برقی را تولید کنند و قیمت تخمین زده شده برای این خودرو ۳۳۰ هزار دلار است که در مقایسه با نوع بنزینی که ۸۰ هزار دلار حداقل قیمت دارد بسیار مبلغ بالایی است. کنترل خودرویی که در ۶/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد نیاز به مهارت بالایی دارد و البته قیمت گزاف ۳۳۰ هزار دلار مورد توجه افراد خاصی قرار می‌گیرد. می‌توان گفت این کوروت برقی عملکردی مشابه کوروت بنزینی دارد و حتی سرعت و شتاب بالاتری هم دارد.

در حال حاضر تسلا مدل S با شتاب صفر تا صدی که دارد رقیب این خودروی برقی به‌حساب می‌آید، اما قیمت این دو خودرو بسیار متفاوت است و تسلا با قابلیت مشابه در شتاب تنها ۷۲ هزار دلار قیمت دارد و حداکثر می‌تواند به سرعت ۲۴۹ کیلومتر در ساعت برسد که به‌صورت الکترونیکی محدودیت سرعت دارد. در بخش شتاب خودروهای برقی توانسته‌اند به مرز خودروهای بنزینی برسند، اما در رسیدن به حداکثر سرعت راه زیادی در پیش است و ممکن است کم کم شاهد رقابت سرعت بین برق و بنزین باشیم و خودرویی در قد و قامت بوگاتی شیرون، اما مجهز به موتورهای الکتریکی دور از تصور نخواهد بود.