افزایش جنگ و قتل به دلیل گرمایش جهانی

مطالعات نشان می‌دهد تغییر در میزان دما و بارش با رفتار تهاجمی بیشتر ارتباط دارد. جنگ، قتل و سایر انواع خشونت احتمالا در دهه‌های آتی به دنبال تاثیرات گرمایش جهانی رایج‌تر می‌شوند و سراسر جهان را در بر خواهند گرفت. در تحقیق جامعی که در این خصوص انجام شده و در نشریه ساینس به چاپ رسیده است، یافته‌ها زمینه‌های متنوعی را از باستان‌شناسی تا اقتصاد در بر می‌گیرند و تصویر واضح‌تری از آنچه که گرمایش جهانی و تغییر دما و بارش می‌تواند منجر به گسترش اعمال تهاجمی شود، ارائه می‌کنند.به رغم اینکه دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که چرا گرمایش زمین منجر به افزایش خشونت می‌شود، یافته‌ها بیانگر این هستند که چنین موردی نیز یک پیامد مهم دیگر تغییر وضعیت آب و هوایی به دست انسان، علاوه بر افزایش سطح دریاها و امواج گرما است.

سولومون هسیانگ یکی از نخستین محققان این مطالعه و اقتصاددان دانشگاه پرینستون در نیوجرسی معتقد است این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای در واقع بیشتر از آن چیزی است که پیشتر انتظار داشته‌ایم. در این بررسی، هسیانگ و همکارانش بر ۶۰ مطالعه در موارد مربوط به وضعیت آب و هوا، درگیری‌ها، دما، خشونت و جرم و جنایت را بررسی و مقایسه کردند. آنان نتیجه گرفتند که حتی انحراف به میزان کم از دمای طبیعی یا مقادیر بارش معمول، به شدت ریسک ناشی از درگیری در سطوح مختلف را افزایش داده و از تهاجم فردی در مواردی نظیر قتل و تجاوز تا بی‌ثباتی سیاسی در سطح کشوری و جنگ‌های بین‌المللی متفاوت است. این مطالعه اطلاعاتی را از تمام مناطق جهان و دوره‌های زمانی مختلف از ساعت‌ها و سال‌ها گرفته تا دهه‌ها و سده‌های پیش جمع‌آوری کرده است. در میان این داده‌ها، محققان دریافته‌اند که الگوهای مشابهی در مورد تغییر رفتار تهاجم بشری به وسیله عوامل آب و هوایی وجود دارد.

مثال‌هایی که در مورد افزایش خشونت‌های داخلی مطرح شده در هند و استرالیا مشاهده می‌شود. علاوه بر آن، حملات و تعداد قتل‌ها در ایالات متحده آمریکا و تانزانیا افزایش یافت، خشونت نژادی در اروپا و جنوب آسیا شدت گرفت، تهاجمات در برزیل بیشتر شده و استفاده از زور در نیروی پلیس هلند افزایش یافته است. این اثر تنها محدود به جوامع مدرن و امروزی نمی‌شود. در میان تحقیقات هسیانگ و تیم وی به نظر می‌رسید که رابطه‌ای میان افزایش بی‌ثباتی سیاسی و جنگ در تمدن باستانی مایا در حدود سال ۹۰۰ پس از میلاد وجود داشت. این نبرد به دلیل خشکسالی ناشی از گرمایش زمین و تغییر وضعیت آب و هوایی در سرزمین‌های نزدیک به اقیانوس آرام اتفاق افتاد و موجب به پایان رسیدن این تمدن شد.

مطالعه دیگری که به همین موارد ارتباط دارد فروپاشی تمدن باستانی خمر در کامبوج است که معبد انگورات در آن قرار دارد. این فروپاشی به دلیل دهه‌ها خشکسالی پراکنده و باران‌های موسمی شدید رخ داد. تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد مهندسان این تمدن باستانی سعی در تطبیق با این اتفاق نوظهور داشتند اما با وجود آنکه این افراد خبره‌ترین مهندسان آب منطقه در زمان خود بودند، کاری از پیش نبردند. هسیانگ معتقد است که تیم وی از این مطالعات موردی تاریخی استفاده کرد تا چگونگی تطبیق جمعیت‌های افراد یا تحقق نیافتن این امر را نسبت به تغییرات تدریجی وضعیت آب و هوا درک کند. او فکر می‌کند می‌توان درس‌هایی از گذشته آموخت. بسیاری از تمدن‌ها که بر اثر تغییرات آب و هوایی آسیب دیدند، در روزگار خود در زمره پیشرفته‌ترین جوامع بودند و احتمالا احساس می‌کردند که با هر چیزی تطابق پیدا خواهند کرد.

برد بوشمن، استاد دانشگاه ایالتی اوهایو در زمینه ارتباطات و روان‌شناسی که متخصص تهاجم افراد و خشونت است این مطالعه را تاثیرگذار می‌داند. وی معتقد است که همگرایی یافته‌های تحقیقات اطمینان ما را در مورد اینکه اثر تقریبا قابل اطمینانی که رخ می‌دهد چه خواهد بود، افزایش می‌دهد. این مطالعه آگاهی ما را در این زمینه که دوره تغییر وضعیت آب و هوایی ممکن است حوزه‌های مختلفی از فعالیت‌های بشری را مانند نبردها در بر گیرد، افزایش می‌دهد. در حالی که مطالعات جدید فرضیه اثرگذاری تغییرات آب و هوا را بر تهاجم افراد تقویت می‌کند، به این سوال که چرا این اتفاق روی می‌دهد، پاسخی نمی‌دهد.

سایر دانشمندان فرض کرده‌اند که مکانیزم‌های محتملی وجود دارد. برای مثال، بوشمن فکر می‌کند تغییرات شگرف در دما و میزان بارش ناخوشایند بوده و به‌طور طبیعی افراد را بداخلاق‌تر می‌کند. این امر احتمال بروز رفتار تهاجمی را افزایش می‌دهد. یک فرضیه دیگر این است که باران بسیار شدید یا بسیار اندک می‌تواند اثر منفی بر کشاورزی یک کشور داشته باشد و منجر به آسیب دیدن اقتصاد آن کشور شود. وقتی که افراد درآمد پایینی دارند یا اقتصاد منطقه فرومی‌پاشد، انگیزه‌های افراد برای شرکت کردن در فعالیت‌های مختلف تغییر می‌کند. یکی از این فعالیت‌ها ممکن است ملحق شدن به یک گروه نظامی باشد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، تیم تحقیق فکر می‌کند محققان سرانجام کشف می‌کنند که مکانیزم‌های چندگانه همزمان عمل می‌کنند.

نشنال جئوگرافیک