شادکامان دره قره‌سو
علی‌محمد افغانی متولد ۱۱ دی ۱۳۰۳ در کرمانشاه است و یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر ایران به شمار می‌آید. ورود ناگهانی افغانی درابتدای دهه ۱۳۴۰ به صحنه ادبیات داستانی ایران، با رمان هزار برگی «شوهر آهو خانم» یک حادثه بود. تا آن هنگام، دراین صحنه نامی از او نبود و هر صفحه رمانی که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود. بسیاری از منتقدان رمان «شوهر آهو خانم» ‌را جزو نخستین رمان‌های مدرن فارسی می‌دانند. آن موقع چاپ رمانی با هزار برگ برای انتشاراتی‌ها ریسک بود.چون مردم حتی حوصله خواندن پاورقی مجله ها را هم نداشتند.به همین دلیل افغانی با سرمایه خود کتاب را در دو هزار نسخه منتشر کرد و این رمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت و خیلی زود به چاپ‌های بعدی رسید.
همان زمان نجف دریابندری مترجم ونویسنده سرشناس نوشت: این داستان زندگی مردم عادی اجتماع ما تراژدی عمیقی پدید آورده و صحنه‌هایی را پرداخته که انسان را به یاد آثار انوره دو بالزاک و لئو تولستوی می اندازد.
محمدعلی اسلامی ندوشن نیز در مجله یغما نوشت که انتشار «شوهر آهو خانم» نشان داد که به‌رغم سمومی که در هوا پراکنده است، هنوز ایران می‌تواند درست در لحظه‌ای که انتظار نمی‌رود شگفتی‌هایی از آستین بیرون آورد.
استقبال شگفت‌انگیز از رمان «شوهرآهوخانم» چنان بود که سرانجام به فیلمنامه تبدیل شد. پس از انقلاب نیز بارها در تیراژهای بالای ۱۰ هزار نسخه‌ای منتشر شد. افغانی، پس از «شوهرآهوخانم» در سال ۱۳۴۵ رمان ۸۰۰ صفحه‌ای «شادکامان دره قره سو» را نوشت که ابتدا توسط نشر امیر کبیر منتشر شد و از همان موقع تا حالا بارها تجدید چاپ شده و به تازگی هم چاپ نهم این رمان توسط انتشارات نگاه به دست علاقه‌مندان رسیده است. «شادکامان دره قر‌ه‌سو» رمانی عاشقانه با درونمایه اجتماعی است. زمان این داستان اواخر حکومت رضا شاه پهلوی و اوایل به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه است.
شخصیت اصلی این رمان پسری 19 ساله به نام بهرام است که در روستایی کوچک زندگی می‌کند. پدر او به دستور بدیع‌الملک‌خان (از شخصیت‌های رمان) مشغول ساختن سدی روی رودخانه قره‌سو در کرمانشاه است. بهرام که دلباخته سروناز، دختر بدیع‌الملک است، به دیدار پدرش می‌رود. این دو بارها همدیگر را ملاقات می‌کنند و شایعاتی هم درباره ارتباطشان سر زبان‌ها می‌افتد. در نهایت سروناز پنهانی به عقد بهرام درمی‌آید اما این تازه آغاز اتفاقات داستان است. رمان «شادکامان دره قره‌سو» در چاپ نهم با 800 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.