خودروهای تراک یا پیکاپ‌ها ازجمله خودروهایی هستند که باقدرت و عملکرد بالایی که دارند نقش مهمی در اقتصاد بر عهده‌دارند. این خودروها علاوه بر فضای کافی برای حمل کالا و تجهیزات شرایط مناسبی برای نشستن سرنشینان فراهم می‌کنند و در طول تاریخ خودروسازی تغییرات زیادی به خود دیده‌اند تا بیشترین بازده در اختیارمشتریان قرار بگیرد. فورد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا و آمریکا با ساخت مدل‌های متفاوتی از این نوع خودرو شرایط را برای ترویج آن فراهم کرده است و این روزها افراد ترجیح می‌دهند تا خودرویی تراک باقدرت زیاد و مصرف مناسب در اختیار داشته باشند و علاوه بر مصارف شخصی و مسافرتی در حمل‌ونقل ملزومات خود نیز از این نوع خودروها استفاده کنند. در بخش تولید وانت، اگر چه فورد اولین طراح وانت نیست اما اولین شرکتی است که این مدل خودرو را به‌صورت انبوه تولید کرد. این شرکت کار وانت‌سازی را با همان پلت‌فرم T آغاز کرد و بعد با سری اف جای پای خود را در این بخش محکم کرد. در حال حاضر فورد بیش از هر خودروساز دیگری وانت‌های سنگین یا به اصطلاح سوپردیوتی می‌سازد. در ادامه به معرفی ۱۰ خودروی تراک برتری می‌پردازیم که شرکت فورد در طول تاریخچه فعالیتش ساخته است.

فورد تی پیکاپ

ظاهر این خودرو اگرچه با تراک‌های امروزی متفاوت است، اما در میان برترین تراک‌های فورد قرار دارد. فورد مدل T با 20 اسب بخار قدرتی که دارد باقدرت هر‌چه تمام‌تر وارد اولین خط تولید خودروی دنیا شده است. این خودرو توسط کشاورزان و تاجران مورد استفاده قرار گرفت و در مدت دو سال شرکت فورد بیش از 96 هزار دستگاه از این خودروی به اصطلاح پیکاپ تولید کرد که در میان سال‌های 1925 تا 1927 بوده است و البته تولید مدل سواری این خودرو از سال 1908 آغاز شده است. این تعداد بالا در آن روزگار که تولید خودرو با سختی‌های زیادی همراه بوده است در نوع خود بی‌نظیر به‌حساب می‌آید. فورد مدل T از چند جهت اهمیت داشته است و به دلیل روش تولید هزینه این خودرو به‌قدری بوده که قشر متوسط جامعه امکان خرید آن را پیدا کردند. شرکت فورد مدل‌های متفاوتی از این خودرو ارائه کرد که دو در، سه در و چهاردر و حتی رودستر هم ساخته است. این مدل توانست تاریخچه خودرو‌سازی را متحول کند.

فورد بونس بلت

در اولین نسل از سری تراک‌های F شرکت فورد خود را در راه و ماموریتی جدید یافته است. اولین نسل از تراک‌های فورد که با نام بونس‌بلت شناخته می‌شوند شامل ۵ مدل متفاوت بوده‌اند که تولید آنها از سال ۱۹۴۸ آغاز شده است که اولین خودروهای بعد از جنگ جهانی هم بوده‌اند که اساس طراحی آنها کاملا متفاوت بوده است و شاسی مخصوص خود را داشته‌اند. این خودرو‌ها کدهای ترتیبی داشته‌اند که از F۱ شروع شده و تا F۳ مربوط به یک دسته بوده‌اند که پنل تراک لقب گرفتند. مدل F۱ در این سری مدل موفقی بوده است که با داشتن ۸ سیلندر و ۱۰۱ اسب بخار قدرت به خط پایان تولید می‌رسد. در طول سال‌ها تولید این مدل فورد تغییراتی را در بخش‌های مختلف آن داده است تا رضایت مشتریان جلب شود. شکل کاپوت در این مدل منحنی‌های خاصی دارد که مخصوص این نسل اول از فورد بوده و البته مقتضیات زمان هم روی این طرح بی‌تاثیر نبوده است.

فورد اف ۱۰۰

در نسل دوم سری اف، شرکت فورد بعد از تجربه مدل‌های متفاوت نسل اولش تصمیم می‌گیرد تا در سال 1953 میلادی نسل جدیدی از خودروهای تراکش را معرفی کند. در این سال آخرین نمونه‌های موتور‌های سر تخت بود که موتورهای جدید سوپاپ‌ها در بخش سر سیلندر قرار می‌گرفت. فورد F-100 خودرویی با موتورهای مختلفی تولید شده است که در کوچکترین موتور 5/ 3 لیتر حجم موتور بوده است و مدل 8 سیلندر 5/ 4 لیتری هم در دل این مدل موفق راه پیدا کرده است. قدرت در این خودرو هم به‌تدریج با تغییراتی که در موتور ایجاد می‌شود از 101 اسب بخار به 170 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند که در سال 1956 در این مدل استفاده می‌شود. برجسته‌ترین حالت این مدل ارتفاع بسیار پایین آن است که نسبت به تراک‌های گذشته به زمین نزدیک‌تر است. در بخش جلو فورد تغییراتی برای جذاب‌تر شدن خودرو انجام داده است که در نهایت خودروی خاص و زیبا به‌عنوان گل سر سبد نسل دومی‌ها معرفی می‌شود.

فورد اف 150 لایتنینگ

یکی از زیر مجموعه‌های ویژه شرکت فورد با نام (SVT (Special Vehicle Team نسخه‌ای از فورد F-۱۵۰ را که از نظر عملکرد متفاوت بود ، در سال ۱۹۹۲ معرفی می‌کند. این خودرو بعد از نمونه‌های موفق و نسل‌های مختلف تراک‌هایش ساخته می‌شود و تا حدی اسپورت است. این خودرو رقیبی برای شورولت ۴۵۴ در نظر گرفته می‌شود و با هدف مقابله با این هم‌وطنش طراحی و ساخته شده است. پیشرانه در این نسخه از نوع ۲۴۰ اسب بخاری و ۸ سیلندر با حجم موتور ۸/ ۵ لیتر بوده است که موتور غول‌آسایی وظیفه خطیر تولید نیرو و توان مورد نیاز برای دفاع از عنوانش را بر عهده داشته است. این خودرو از نظر ظاهر شبیه فورد F-۱۵۰ است اما تغییرات در بخش سیستم‌های خودرو اعمال شده است تا هدف طراحان این تیم ویژه برآورده شود. گشتاور موتور در این مدل ۴۶۱ نیوتن بر متر است و جعبه دنده این مدل از نوع اتوماتیک و بهینه‌سازی شده است و سرعت خودرو ۱۹۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

فورد اف ۲۵۰ دیزل

فورد هیچ وقت به‌طور جدی به دنبال خودروهای دیزل نبود، اما در سال 1994 برای عقب نماندن از رقبا مدل F-250 دیزل را تولید کرد. در این مدل خودرو این شرکت از موتور توربوشارژ دیزلی استفاده می‌کند که با 7800 سی‌سی حجم و 8 سیلندر و سامانه‌های تزریق مستقیم سوخت و سایر موارد خودرو خاص را معرفی می‌کند تا معادلات موجود در بازار تراک‌ها را باز‌تعریف کند. این موتور قدرتمند باعث می‌شود خودرو غولی بی‌شاخ و دم باشد و توان کم‌نظیرش فرصت نفس کشیدن را به سایر رقبا نخواهد داد. در این مدل دیگر از آن کاپوت‌های برجسته و خمیده خبری نیست و خودروها با ظاهری امروزی‌تر ساخته می‌شوند. قدرت موتور در این خودرو در مدل‌های مختلف متفاوت بوده است، اما بین 210 تا 275 اسب بخار قدرت را به سمت هر چهار چرخش هدایت می‌کرده است. استفاده از دیزل و توربوشارژر در این خودرو باعث شده است تا حداکثر توان در پیشرانه آن تولید شود.

فورد لایتنینگ اس.وی.تی

در سال ۱۹۹۹ همان گروه ویژه فورد به طراحی و ساخت مدل جدیدی از فورد F-۱۵۰ lightening پرداختند تا جنبه اسپرت بودن این مدل نمود بیشتری پیدا کند و در کنار وظایف سنگینی که ممکن است در دوران فعالیت خود بر عهده بگیرد به‌صورت محدود اسپرت‌تر باشد تا نظر افراد که به سرعت بیشتر نیاز دارند، تامین شود. موتور در این مدل از نوع ۴/ ۵ لیتری و ۸ سیلندر بوده است که باعث می‌شده این غول بزرگ در کمتر از ۲/ ۶ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در ظرف ۸/ ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. این مدل نسبت به گذشته طرح بهتری پیدا کرده و از حالت وانتی کاری در‌آمده و به خودرویی پر‌شتاب تبدیل شده است. تیم ویژه فورد با تغییراتی که در این مدل‌ها ایجاد کردند توانستند ثابت کنند که می‌توان خودروی سرعتی و پر‌قدرت و البته باری در یک خودرو داشت و از سواری با آن هم لذت برد و هم بسیاری از کارها را با آن انجام داد.

فورد سوپرکرو

خودروها و تراک‌های فورد که با هدف قدرت‌نمایی پا به خیابان‌ها گذاشته‌اند عموما دو نفره ساخته می‌شدند، اما فورد در نسخه سوپرکرو این محدودیت را تغییر داد و خودرویی چهاردر مخصوص اعضای خانواده طراحی می‌کند. با استفاده از این خودرو که در سال 2001 ساخته شده است می‌توان لذت نشستن در خودرویی مانند فورد را با سایر اعضا خانواده شریک شوید. موتور در این خودرو 6/ 4 لیتر حجم داشته است و با داشتن 8 سیلندر و جعبه دنده 4 سرعته و خودکار نیروی موتور را تنها به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد که این موضوع برای مشتریان این خودرو کمی آزار‌دهنده بوده است. چهاردر بودن و امکان حمل 6 نفر در این خودرو تحولی در تراک‌های فورد ایجاد می‌کند و این شرکت به اهمیت با هم بودن پی می‌برد. در این مدل هم مانند مدل‌های سال‌های گذشته ظاهر خودرو جذاب تر و به‌روز‌تر می‌شود و به بلوغ خود نزدیک می‌شود.

فورد رپتور

برای تراک‌های فورد سال ۲۰۱۰ سال مهمی به حساب می‌آید. چرا که مدل رپتور بر‌اساس طرح و ویژگی‌های F-۱۵۰ معرفی شد که خبر خوبی برای تراک دوستان فورد به‌حساب می‌آمد. فورد در این مدل از موتور ۴/ ۵ لیتری استفاده کرده است که با داشتن ۸ سیلندر می‌تواند ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند که در نوع خود کاملا قابل دفاع است. البته برای آنهایی که به هیجان بیشتری نیاز دارند فورد موتور ۲/ ۶ لیتری را هم در دستور کار خود قرار داده است و در صورت استفاده از این موتور قدرت آن تا ۳۸۵ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند. تایرهای این خودرو کاملا تخصصی تولید شده است تا باعث افزایش عملکرد خودرو در محیط‌های صعب العبور شود. در ظاهر این خودرو نسبت به مدل‌های گذشته جذاب‌تر و هماهنگی و هارمونی خاصی در بدنه آن دیده می‌شود. در طراحی و ساخت این خودروی چهاردر هم تیم ویژه فورد حضور فعال داشته‌اند و با داشتن تجربه‌های گذشته مدلی کامل را معرفی کردند.

فورد اف ۱۵۰ سوپرکرو Fx۴

پس از گذشت چند دهه از معرفی توربو شارژرها در موتورهای تراک‌های فورد آنها اثر شگفت انگیز خود را به خوبی نشان داده‌اند. در مدل سوپر کرو F-150 FX4 فورد از موتور اکو بوست استفاده کرده است که برای اولین بار در این مدل حضور پیدا کرده است. با کمک این فناوری حجم موتور به 5/ 3 لیتر و 6 سیلندر کاهش پیدا می‌کند که نیروی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته تولید می‌کند و این نیرو برابر است با 365 اسب بخار، در برخی مدل‌ها خودرو تنها عقل محور است و در برخی نیز خودرو هر چهار چرخش محرک است. تغییرات بنیادی در موتور این خودرو ایجاد می‌شود که نقطه شروع تحولات زیادی در آینده به‌حساب می‌آید. فورد در طول دهه‌ها تراک‌سازی توانست خودروهایش را در تعداد بالا تولید کند که مورد استفاده دامنه گسترده از افراد قرار می‌گرفت و به دلیل کاربرد زیادی که داشته با استقبال قابل توجهی مواجه شده است. این استقبال دست فورد را برای بهبود عملکرد تراک‌هایش باز گذاشته است.

فورد لاریات

فورد برای رعایت قوانین و مقررات جدید تلاش‌های زیادی را برای کاهش مصرف سوخت در خودروهایش به کار بسته است که در نتیجه این تلاش‌ها در مدل لاریات خودش را نشان داده که در سال ۲۰۱۵ رو نمایی شده است. موتور استفاده شده در این خودرو ۷/ ۲ لیتر حجم و ۶ سیلندر است و با کمک جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و خودکار نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مصرف سوخت در این خودرو در داخل شهر ۸ کیلومتر به ازای هر لیتر سوخت و در بزرگراه‌ها این مصرف به ۱۱ کیلومتر به ازای هر یک لیتر سوخت می‌رسد که برای خودرویی مانند فورد F-۱۵۰ مناسب به نظر می‌رسد. طراحی کلی بدنه در تراک‌های فورد تغییر چندانی نکرده است اما در بخش پیشرانه تحولات زیادی در طول زمان انجام شده است و آن را به پر فروش ترین تراک دنیا تبدیل کرده که از سراسر دنیا مشتریان وفادار را به خود جذب کرده است. فورد در این مدل در بخش جلو پنجره تغییرات خاصی را ایجاد کرده است که زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن داده است.