چرا سپاهان؟!

دنیای اقتصاد- تساوی بدون گل مقابل الاتحاد عربستان، پایانی بر رویای تیمی بود که امسال برای قهرمانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسته شده بود و خیلی زود، از این رقابت‌ها کنار رفت. تیمی که خواب حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای فصل آینده را نیز دیگر نمی‌بیند و در خوش بینانه‌ترین حالت، برای بازگشت به این رقابت‌ها باید دو سال صبر کند.

سپاهان امسال در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بدترین نتیجه را کسب کرد و در گروه چهار تیمی خود، بر خلاف تیم همشهری‌اش، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد تا ضعیف‌ترین نتیجه اخیر را ازآن خود کند. طلایی‌پوشان اصفهان اما در لیگ برتر نیز نتایج بسیار ضعیفی کسب کردند و وضعیت به گونه‌ای شد که این تیم حتی از کسب سهمیه برای رقابت‌های فصل آینده آسیایی فاصله بسیاری بگیرد. نگاهی به مشکلات اخیر سپاهان و مسائلی که بر این باشگاه اصفهانی حاکم بود، همه و همه نشان می‌دهد که طلایی‌پوشان اصفهان امسال به دلایل مختلفی با این شرایط مواجه شدند و این موضوع، به میزان قابل توجهی بر کار آنها تأثیر گذاشت.

مسئله‌ای به نام پول!

هرچند که مدیران باشگاه سپاهان و البته اسپانسر این باشگاه از ابتدای فصل اصرار داشتند که مشکلات مالی سپاهان را به عنوان یک موضوع حل شده عنوان کنند، اما بدون شک نباید از این مسئله غافل شد که نبود پول، یکی از مهم‌ترین معضلات طلایی‌پوشان سپاهان در فصل جاری به شمار می‌رفت. به هر حال مشکلات اقتصادی که در سال گذشته بر همه صنایع کشور سایه افکنده بود، فولاد مبارکه را نیز دستخوش معضلات مختلفی کرده بود و این موضوع، تأثیرات مشهودی بر باشگاه سپاهان گذاشت. در واقع یکی از اصلی‌ترین علل اُفت سپاهان از ابتدای فصل و حتی در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر، مشکلات مالی و مسئله بودجه این باشگاه به شمار می‌رفت که نقش خود را به میزان زیادی بر سپاهان تحمیل کرد.

مشکلات مدیریتی

بعد از اختلاف نظر مهرزاد خلیلیان با مدیران شرکت فولاد مبارکه و جدایی _ یا در واقع برکناری _ او، سپاهان از نظر مدیریتی دچار مشکلات مختلفی شد و این موضوع بر روند کار این باشگاه به میزان قابل توجهی تأثیر گذاشت. باشگاهی که در دوران «ساکت» به اوج کیفیت و بهبود مدیریتی خود رسیده بود و در دوران رحیمی و مدیران بعد از وی، دچار مشکلات مختلف شد، با حضور خلیلیان تا حدودی راه نصفه و نیمه خود را ادامه داد، اما به یک باره با تغییر مدیریت، مشکلات قدیمی آن سر باز کرد. بدون شک اختلاف نظرها در هیات مدیره باشگاه سپاهان و چندصدایی در آن نیز یکی از معضلاتی بود که طلایی‌پوشان اصفهان را دچار مسائل مختلفی کرد که در نهایت، دود این مشکلات، به چشم تیم فوتبال باشگاه رفت.

تغییر چندباره سرمربی

حسین فرکی که فصل گذشته توانسته بود در یک اتفاق معجزه‌وار، تیمش را قهرمان لیگ برتر کند، در سپاهان ماند تا سومین قهرمانی پیاپی را در جمع طلایی‌پوشان اصفهان تکرار کند، با این حال اما او در اصفهان دوام نیاورد تا خیلی زود از یک سرمربی کم‌حاشیه، به شخصی تبدیل شود که نیمی از حاشیه‌های تیم به او باز می‌گردد. فرکی پس از جدایی از سپاهان نیز تا ماه‌ها از اختلافات سخن گفت و در واقع یکی از دلایل اصلی حاشیه‌های این تیم اصفهانی، خود او به شمار می‌رفت. پس از رفتن این سرمربی و رایزنی های بسیار، در نهایت ایگور استیماچ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد که او نیز نتوانست با عقاید خود، تیم بحران‌زده نصف‌جهان را از بحران خارج کند. استیماچ که خود نیز به اختلافات دامن زد، مشکلات سپاهان را بیش از پیش تشدید کرد تا مسئولان باشگاه ترجیح دهند که با استعفای او موافقت کرده تا در هفته‌های پایانی با محمد زاغی‌نژاد، مربی اصفهانی این تیم، کار را به پایان برسانند.

حاشیه‌ای به نام محرم!

غیبت‌های معنادار محرم نویدکیا در تمرینات سپاهان، گفتگوهای پشت پرده و مسائل مختلفی که پیرامون این ستاره نه‌چندان کم‌حاشیه مطرح می‌شد، همه و همه باعث شد که محرم نویدکیا، کاپیتان تیم سپاهان امسال نیز به عنوان یکی از بازوهای ناکامی طلایی‌پوشان اصفهان به شمار رود. او از ابتدا مخالفت خود را با جدایی علی احمدی نشان داد و پس از آن، به عنوان سرکرده بازیکنانی که با سرمربیان تیم مشکل داشتند، شناخته شد تا بحران سپاهان با وجود حضور چندین ستاره با تجربه در این تیم، تشدید شود. محرم نوید کیا در بازگشت به میدان اعتنایی به حسین فرکی نکرد و زوایای اختلاف خود با سرمربی را عیان کرد. باشگاه هم در این جریان پشت محرم نویدکیا بود تا جایی که حسین فرکی خود را در پایان راه دید و به تهران بازگشت. تماشاگران تصور می کردند با بازگشت محرم همه چیز حل می شود و اگر سپاهان در برخی از دیدارها امتیاز از دست داده به خاطر نبود کاپیتان محبوب بوده! اما این تصور به واقعیت تبدیل نشد. حسین فرکی رفت اما امتیازها به سپاهان بازنگشت. حتی استیماچ هم نتوانست به سپاهان سر و سامان بدهد چرا که نیرویش درگیر اختلافات درونی شد. محرم اما هیچ گاه حرف‌هایش را نزد تا ناگفته‌های او بیش از گفته‌هایش برای تیمی که فصل گذشته قهرمانی را به ارمغان آورده بود، مشکل‌ساز شود.

این هواداران همیشه معترض

هواداران سپاهان هم انگار این روزها با دوران اوج خود فاصله دارند. آنها که همیشه به معرفت و شناخت فوتبال شهره بودند، در فصل اخیر، اعتراض و پرخاش را سرلوحه کار خود قرار داده و به نوعی به عنوان یکی از علل اصلی ناکامی سپاهان شناخته شدند. در واقع هواداران سپاهان امسال آنقدر اعتراض کردند و صدای آنها از سوی مدیران نه‌چندان توانمند باشگاه آنقدر شنیده شد که حالا دیگر کنترل آنها از سوی مدیران وقت و حتی آینده سپاهان بسیار دشوار است. به قول رسول کربکندی، سرمربی سابق ذوب‌آهن، به نظر می‌رسد که این تماشاگران در واقع انتظاری جز قهرمانی از تیمشان ندارند، حال این تیم، در کورس قهرمانی باشد یا اصلاً ابزار آن را نداشته باشد؛ موضوعی که در فوتبال، بدون شک غیر ممکن است.

سرمایه‌گذارانی که هوای باشگاه را کمتر دارند

بدون شک می‌توان نقش سرمایه‌گذاران باشگاه سپاهان و اعضای هیات مدیره این باشگاه که بسیاری از آنها، با مدیران شرکت فولاد مبارکه نیز مشترک هستند را در اتفاقات این باشگاه اصفهانی بزرگ عنوان کرد. مدیرانی که در سال گذشته به دلیل اتفاقات باشگاه سپاهان، به میزان قابل توجهی مورد نقد واقع شدند که در این زمینه باید از آنها نیز انتظار داشت. به هر حال سپاهان در فصل گذشته دچار مشکلات و مسائل مختلفی بود که قهرمان فصل گذشته را تا جایگاه نهم جدول رده‌بندی نزول داد؛ پس شاید بهتر باشد برای رفع مشکلات این تیم در فصل آینده، چاره‌ای جدی اندیشید.