آیا به گوشی هوشمند پرچم دار نیاز دارید؟

موبایل‌های هوشمند رده‌بالا و یا به‌اصطلاح «پرچم‌دار» محبوب‌ترین‌های بازار موبایل هستند. این در حالی است که نیازهای اکثر افراد بدون هرگونه مشکلی توسط یک موبایل هوشمند ارزان‌قیمت‌تر قابل حل است. اگر می‌خواهید با توجه به بودجه محدود خود بهترین انتخاب را داشته باشید، دانستن ۷ نشانه زیر برای شما مفید خواهد بود:

چندان اهل بازی نیست: یکی از دلایلی که افراد گوشی‌های سطح بالا می‌خرند، چیپست داخلی آن است. وقتی‌که بدانید این معیار چه تأثیری بر عملکرد گوشی دارد، راحت‌تر متوجه می‌شوید که چرا آنها تأکید دارند مدل پردازنده گوشی آنها آخرین‌مدل موجود در بازار باشد؛ اما آیا برای شما هم اهمیت دارد؟ آیا واقعا با موبایل هوشمند خود بازی می‌کنید؟ منظور ما از بازی، بازی‌هایی مثل Candy Crush Saga یا Clash of Clans نیست بلکه بیشتر بازی‌هایی مثل آسفالت و فیفا مدنظر ماست زیرا به پردازنده گرافیکی قدرتمندی برای نمایشگر ۱۰۸۰p یا ۱۴۴۰p نیاز دارند. اگر پاسخ شما به این پرسش «نه» است یک گوشی سطح متوسط برای شما مناسب خواهد بود.

از دوربین گوشی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید: از دیگر ویژگی‌های مهم گوشی‌های پرچم‌دار، دوربین آن‌هاست. جای هیچ ابهامی نیست که یک گوشی رده‌بالا تصویر بهتری نسبت به یک گوشی رده پایین‌تر همان برند ارائه می‌دهد. اما سوال این است: شما چه استفاده‌ای از این تصاویر گرفته‌شده با دوربین گوشی می‌کنید؟ اگر پاسخ شما اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام است پس بد نیست این واقعیت را بدانید که عکس‌های شما در این شبکه‌ها به‌شدت فشرده می‌شوند و ۹۹.۹درصد افراد عکس بسیار کوچک‌شده را خواهند دید. به بیانی دیگر، از دید دوستان شما در فیس‌بوک، عکس گرفته‌شده با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی نوت ۵ هیچ‌گونه برتری خاصی نسبت به عکس گرفته‌شده با Moto G ۲۰۱۴ ندارد. گوشی‌های میان رده که اخیرا ساخته‌شده‌اند، این واقعیت را به‌خوبی ثابت کرده‌اند.

قصد ندارید موبایل هوشمند خود را خیلی نزدیک به‌صورت بگیرید: دلیل دیگری که افراد به سراغ گوشی‌های رده‌بالا می‌روند، رزولوشن صفحه‌نمایش آن‌هاست؛ اما اگر شما نخواهید با گوشی در فاصله‌ای کمتر از ۱۵ - ۱۶ سانتی‌متر از صورت کار کنید (که فاصله مناسبی است) در عمل افزایش رزولوشن به QHD ۲۵۶۰ x ۱۴۴۰ مانند جی ۵ تاثیر محسوسی نخواهد داشت. حتی در مورد نمایشگرهای ۱۰۸۰p، معمولا تراکم پیکسل آنها بیشتر از چیزی است که برای چشم قابل‌تشخیص باشد. به‌علاوه، ازآنجایی‌که اغلب گوشی‌های میان رده، دارای صفحه‌نمایش بزرگ مانند پرچم‌دارها نیستند، نیازی به رزولوشن خیلی بالا ندارید و برای داشتن یک صفحه‌نمایش خوب کافی است به دنبال تراکم پیکسلی حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ پیکسل بر اینچ بگردید.

محدودیت دسترسی به LTE دارید: مطمئنا با افزایش عرضه گوشی‌های میان رده، تقاضای ارائه استاندارد LTE رو به افزایش است اما این استاندارد هنوز فراگیر نشده است. امکان استفاده از شبکه‌های پرسرعت مخابراتی، می‌تواند شما را وسوسه کند که یک اسمارت‌فون رده‌بالا بخرید هرچند که بهتر است قبل از خرید، شرایط خود را بررسی کنید. اولین و مهم‌ترین نکته اینکه در حال حاضر، امکان استفاده از شبکه LTE برای خیلی از کشورها فراهم نیست. حتی اگر سرویس مخابراتی کشور شما این امکان را فراهم می‌کند، بازهم لازم است که از محدوده تحت پوشش این سرویس مطلع شوید تا بدانید محل زندگی شمارا شامل می‌شود یا خیر؛ زیرا بیشتر سرویس‌های مخابراتی دنیا هنوز نقاط کور زیادی در پوشش دهی شبکه ۴G دارند و این احتمال وجود دارد که دستگاه شما نتواند با ۴G اتصال برقرار کند. پس قبل از اقدام به خرید، وضعیت دسترسی خود را به شبکه‌های پرسرعت بررسی کنید. اگر تنها امکان دسترسی به سرعت‌های ۲۰۰ یا ۵۰۰ مگابیت را دارید، پس قابلیت اتصال به کانکشن‌های پرسرعت منتفی است.

یک موبایل هوشمند نسبتا جمع‌وجور می‌خواهید: اسمارت‌فون‌های بزرگ به درد همه نمی‌خورند. در حال حاضر، بیشتر گوشی‌های رده‌بالا (به‌غیراز چند مورد استثنا) سایزی بالاتر از ۵ اینچ دارند. مطمئنا گوشی‌های رده پایین‌تر در حال پیروی از همین روند هستند اما هنوز اسمارت‌فون‌های جمع و جورتری در بازار پیدا می‌شوند که رده‌بالا نیستند. اگر سایز برای شما معیار مهمی است، ممکن است یک گوشی رده‌بالا آن چیزی نباشد که شما می‌خواهید.

به مالتی مدیا یا اپلیکیشن اعتیاد ندارید: اگر به دنبال لذت از تماشای فیلم بر روی اسمارت‌فون خود نیستید و یا اسیر اپلیکیشن‌ها نشده‌اید، نیازی به یک گوشی رده‌بالا با حافظه داخلی زیاد ندارید. هرچند که یک گوشی رده پایین با حافظه داخلی کم نیز باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. (گوشی‌های رده پایین معمولا ۴GB حافظه قابل‌دسترسی دارند و تمام سازندگان اجازه انتقال اپلیکیشن به SD را نمی‌دهند) اما می‌توانید به کمک کارت حافظه‌های جانبی بر روی توانایی ذخیره‌سازی این گوشی‌ها حساب کنید. مگر اینکه بخواهید در اسمارت‌فون خود یک کتابخانه شخصی یا مجموعه‌ای فیلم داشته باشید. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم که خیلی نگران مقدار حافظه نباشید و با یک گوشی رده پایین کار خود را راه بیندازید.

بیشتر با بخش «تلفن» موبایل هوشمند سروکار دارید: پیشرفت و تکامل اسمارت‌فون‌های بازار جالب و گاه حیرت‌انگیز است اما همه ما نیازی به استفاده از آخرین‌مدل امکانات افزوده‌شده نداریم. مخصوصا افرادی که از اسمارت‌فون، بیشتر برای تماس‌های تلفنی یا ارسال پیام‌های متنی استفاده می‌کنند. اگر شما از همین دسته افراد هستید، خرید یک اسمارت‌فون پرچم‌دار ازلحاظ هزینه انتخاب خوبی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است به یک گوشی معمولی یا یک اسمارت‌فون رده معمولی اکتفا کنید.