بلیت‌ اتوبوس‌ها، سیاسی گران شد

دنیای اقتصاد: افزایش ۲ تا ۴۰ درصدی نرخ جابه‌جایی با ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان و اعمال آن در حالی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد مصوبه شورای شهر اصفهان هنوز به تأیید فرمانداری نرسیده و سوال اینجاست نرخ‌هایی که پشت پرده شهرداری و شورای شهر اصفهان بریده و دوخته می‌شود و شهروندان ناچار به پرداخت آن هستند آیا وجه قانونی دارد، یا تنها با اهداف سیاسی تعیین و اجرا می‌شود؟ با وجود اینکه فرمانداری اصفهان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست اما رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی از قول فرماندار عنوان کرد: "فرماندار اصفهان معتقد است مصوبه جدید شورای شهر اصفهان مغایر با سیاست‌های عمومی دولت است."

در پیگیری چرایی افزایش ناگهانی بهای بلیت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ابوالفضل قربانی، عضو شورا از تأیید و یا عدم تأیید مصوبه توسط فرمانداری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و خود را موظف به پاسخگویی در این زمینه نمی‌داند. از سوی دیگر فتح الله معین عضو دیگر شورا با تأیید‌ عدم موافقت فرمانداری اصفهان، لزوم تأیید این مصوبه توسط فرمانداری را در اما و اگر عنوان می‌کند و می‌گوید:"اختلافی برای اینکه مصوبات افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌ها اصلا باید به تأیید فرمانداری برسد یا خیر وجود دارد." اما چرا این اختلاف نظر سال‌های گذشته بررسی و رفع نشده است؟ اگر در پایان شهرداری مکلف به تأیید مصوبات شورا پیش از اجرا از سوی فرمانداری شد چه کسی مسئول جبران ضرر مسافرانی است که از ابتدای سال کرایه‌های غیر قانونی پرداخت کرده‌اند؟ پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها این افزایش را در سبد اقتصادی خانوار ناچیز عنوان کرده بود اما اگر حتی متوسط افزایش نرخ بلیت اتوبوس را ۲۰ درصد در نظر بگیریم،‌ با یک حساب سرانگشتی روشن می‌شود هزینه جابه جایی یک خانواده پنج نفره به فرض اینکه تنها از یک خط اتوبوسرانی استفاده ‌کنند ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند در حالی که تنها ۱۴ درصد، آن هم به حقوق یک نفر از آن‌ها اضافه شده است!

چرا با وجود پرداخت بخشی از یارانه حمل و نقل در سال گذشته از سوی دولت یازدهم و با وجود گذشت تنها یک ماه از سال ۹۵ اعضای شورا و مدیران شهری اصفهان بر عدم پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت تاکید می‌کنند و این افزایش را تنها ناشی از کوتاهی دولت می‌دانند؟! شهردار اصفهان چندی پیش در جمع اصحاب رسانه عنوان کرده بود که اصولگراست و بدنه شهرداری و شورای شهر اصفهان نیز متمایل به گرایش اصولگرایی است. این در حالی است که شنیده ها حاکی از این است که افزایش بی سرو صدای نرخ بلیت اتوبوس‌ها در روزهای نخست سال جاری، با اهداف سیاسی و در تلاش بر ایجاد نارضایتی در میان مردم از دولت پس از پیروزی حامیان دولت در انتخابات مجلس صورت گرفته است! فتح الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص معتقد است: در زمینه نرخ حمل و نقل با دو قیمت مواجه هستیم؛ نخست در خصوص تاکسی‌ها است که بخش خصوصی محسوب می‌شوند و به طور طبیعی افزایش کرایه‌ها در این بخش باید توسط فرمانداری تأیید شود. دوم نرخ بلیت اتوبوس‌ها است که در قالب هزینه‌های خدمات طبقه بندی می‌شود؛ یعنی خدماتی که شهرداری ارایه می‌کند و هزینه آن را بر اساس محاسبات خودش دریافت می‌کند؛ وی ادامه داد: با وجود واگذاری بخشی از ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به بخش خصوصی، نرخ جابه‌جایی کمتر از قیمت تمام شده برای بخش خصوصی است و هزینه جابه جایی توسط بخش خصوصی باید از نرخ‌های دولتی تبعیت کند و تفاوت زیادی با آن نداشته باشد.

معین، با اشاره به دلایل شورای شهر برای افزایش بهای بلیت ناوگان اتوبوسرانی، می افزاید: معمولا یک سوم هزینه جابه‌جایی باید توسط مردم،‌ یک سوم توسط‌ دولت و یک سوم توسط شهرداری‌ها پرداخت شود. اما از زمان دولت دهم یارانه حمل و نقل قطع شده و در دوسال پایانی دولت احمدی‌نژاد به طور کامل پرداخت نشد. وی ادامه داد: شهرداری هزینه زیادی را در این بخش متحمل می‌شود؛ هزینه‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است که از این ۲۰ درصد چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آن هزینه‌های کارگری است؛ یعنی علاوه بر افزایش هزینه های پرسنلی سازمان، سایر هزینه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. در مجموع هزینه حمل و نقل بیش از ۲۰ درصد نسبت سال قبل اضافه شده است. عضو اصلاح طلب شورای شهر اصفهان، وجود دلایل سیاسی برای بالا رفتن بلیت ناوگان اتوبوسرانی را رد کرده و می افزاید: بعید می‌دانم این تصمیم با اهداف سیاسی گرفته شده باشد. زیرا در زمان انجام این فرایند احساس می‌شد شهرداری توان افزایش هزینه‌ها را ندارد بنابراین بخشی از آن را منتقل کرد. در دو سه سال گذشته شهرداری کارهای خوبی کرده است. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به نوسازی ناوگان حمل و نقل و چیزی معادل همین مبلغ را به احداث خط مترو اختصاص داده است. از سال گذشته مبالغی هم برای یارانه بلیت فاز نخست خط یک مترو هزینه می‌شود. وی ادامه می دهد: من فکر می‌کنم در اصفهان نسبت به سایر کلان شهرها بهای بلیت اتوبوس‌ها چندان تغییر نداشته اما انعکاس آن مناسب نبوده است.