مترجم: مریم رضایی جامعه آنلاین Glassdoor در آمریکا، لیست 50 شرکت برتر برای کار کردن در سال 2014 را منتشر کرده است. این وب‌سایت از شش سال گذشته، هر سال این لیست را منتشر می‌کند. برخلاف دیگر رتبه‌بندی‌های کاری، این رتبه‌بندی فقط مبتنی بر امتیازی است که کارمندان این شرکت‌ها به صورت بی‌نام در مورد مزایا و معایب شرکت و روسای خود طی یک نظر‌سنجی ارایه می‌کنند. در این نظرسنجی ۱۸ سوال از کارمندان در مورد سطح رضایتشان از شرکت و فاکتورهای کلیدی محیط کار مانند فرصت‌های اشتغال، پاداش و مزایا، تعادل بین کار و زندگی، مدیریت ارشد، فرهنگ و ارزش‌های شرکت، پرسیده می‌شود. سامانتا زوپان، سخنگوی Glassdoor می‌گوید «انتخاب محل کار یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک فرد می‌تواند اتخاذ کند و طبیعی است که برای یک تصمیم بهتر فرد باید اطلاعات بیشتری داشته باشد. شناخته شدن به عنوان بهترین مکان کاری از نظر کارمندان، دستاورد کمی نیست. شرکت‌هایی که در لیست ما قرار گرفته‌اند، به شدت مورد احترامند، چون بازتاب‌دهنده تعهدشان به کارمندان برای ایجاد یک فضای کاری مثبت و لذت‌بخش هستند.» تعدادی از شرکت‌های این لیست عبارتند از:



بین (Bain & Co)
شرکت مشاوره مدیریتی بین با دریافت امتیاز ۶/۴ از ۵ برای دومین بار به‌عنوان بهترین کارفرما از نظر کارمندان انتخاب شد. یکی از کارمندان بین در سایت Glassdoor یادداشتی را با این مضمون منتشر کرده است: «بهترین بخشی که در مورد کار کردن در بین وجود دارد، خود افراد هستند. افراد فرهنگ خارق‌العاده را در شرکت می‌سازند، پیشرفت‌ حرفه‌ای شگفت‌آور و فرصت‌های تربیتی ایجاد می‌کنند و کار کردن را به نوعی سرگرمی تبدیل می‌کنند.» یکی از مدیران شرکت هم گفته بود «کمتر پیش می‌آید که ما روزی کسالت‌آور یا پروژه‌ای خسته‌کننده در شرکت داشته باشیم.» به گفته زوپان، کارمندان این شرکت به‌طور مکرر در مورد فرصت‌های یادگیری، کار چالش‌انگیز و تجربه‌ای که بعد از کار در بین به دست می‌آورند، اظهار نظر می‌کنند.
راس هاگی، مدیر استعدادیابی شرکت بین به Glassdoor اعلام کرده: «این افتخار ما است که برای دومین بار به عنوان برترین محل کار توسط Glassdoor معرفی شده‌ایم. این رتبه علاوه بر هیجان ناشی از کار کردن در صنعت مشاوره، نشان‌دهنده انرژی موجود در فضای کاری شرکت بین است. بیش از ۴۰ سال است که ما بر ایجاد تجربه کاری حرفه‌ای و شخصی برجسته متمرکز هستیم که این موضوع باعث رشد ما شده و در هدف ما برای مشاوره دادن به مشتریان و سازمان‌های دیگر در سراسر دنیا بسیار تاثیر
داشته است.»pic۱



توییتر
شبکه اجتماعی توییتر در جایگاه دوم لیست قرار گرفته است. شرکت توییتر با حدود ۲۰۰۰ کارمند در دفاتر کاری خود در سراسر جهان و بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر فعال، هر روز به کارمندان خود شانس فکر کردن درمورد چالش‌های مهم، پیچیده و جالب را می‌دهد. در وب‌سایت این شرکت آمده: «در توییتر کار شما بلافاصله توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان حس می‌شود.» مدیران توییتر ادعا می‌کنند که هر هفته جلسات پرسر و صدایی با حضور همه پرسنل برگزار می‌کنند و در این جلسات، سوالات مهمی پرسیده و پاسخ داده می‌شود، چون آنها قصد دارند فرهنگ آزادی و اعتماد را درون شرکت حفظ کنند.»
برخی از بهترین دلایلی که کارمندان توییتر برای کار کردن در این شرکت عنوان کرده‌اند عبارتند از: رابطه مداومی که دیک کاستولو، مدیرعامل توییتر در مورد روند هدایت شرکت با کارمندان برقرار کرده، پرانرژی بودن، کار مفید و پرچالش و به‌طور برجسته کارمندان بااستعدادی که مبنای فضای کاری توییتر را تشکیل می‌دهند.
شرکت توییتر به کارکنان خود خدمات کامل پزشکی و دندانپزشکی، سیاست مرخصی سخاوتمندانه، طرح بازنشستگی، مرخصی زایمان با حقوق برای مادران و پدران، وعده‌های صبحانه و ناهار در دفتر سانفرانسیسکو، کلاس‌های هفتگی یوگا و پیلاتس در محل کار و خدمات خانگی ارایه می‌کند.
یکی از مهندسان نرم‌افزار این شرکت می‌گوید «توازن ایده‌آلی بین تفریح و کار برای ما ایجاد شده و همه منابع برای انجام کار ماهرانه موجود است.» همچنین یکی از مدیران توییتر می‌‌گوید «توییتر به طرزی استثنایی یک محیط کاری شفاف است. به علاوه، ما مسیر خودمان را می‌پیماییم و خط‌مشی شرکت‌های دیگر را تقلید نمی‌کنیم.» pic۲




LinkedIn
سومین شرکت مناسب برای کار کردن شبکه اجتماعی LinkedIn معرفی شده است. زوپان می‌گوید کارمندان LinkedIn دایما در مورد همکاران بسیار خوب، محیط کاری مشارکتی، حس قوی تعادل بین کار و زندگی و مزایا و درآمدهای جانبی قابل توجه خود صحبت می‌کنند.
LinkedIn بیش از ۴۸۰۰ کارمند تمام وقت با دفاتر کاری در ۲۶ شهر دنیا دارد. این شرکت مدعی است اهدافی که برای کارمندان خود دنبال می‌کند مشابه اهدافی است که برای ۲۵۹ میلیون عضو شبکه خود دارد: یعنی کمک به یافتن اشتیاق و هدف در کار و دگرگون کردن شغل‌های‌شان.
یکی از مهندسان نرم‌افزار LinkedIn می‌گوید «LinkedIn شرکتی است که واقعا از کارمندان خود مراقبت می‌کند و فرصت‌هایی برای رشد حرفه‌ای و دگرگونی کاری فراهم می‌آورد. هر روز که سر کار می‌‌روم، از افرادی که اطرافم هستند انگیزه و اشتیاق می‌گیرم.»
همچنین یکی از مدیران واحد شیکاگو می‌گوید LinkedIn شرکت بزرگی است که برند بزرگی دارد، اما آنچه بیش از حد به آن علاقه دارم، محیطی است که هر روز برای کار وارد آن می‌شوم: وجود اسکوتر، دکوراسیون مکعب شکل، جمع‌آوری پول برای کارهای خیرخواهانه، غذا، کلاس‌های ورزشی و غیره از ویژگی‌های فضای کاری LinkedIn است. pic۳



ایستمن (Eastman Chemical)
شرکت آمریکایی ایستمن، تولیدکننده جهانی مواد شیمیایی، الیاف و پلاستیک است که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده است. ایستمن هدف خود را ارایه محصولات و راهکارهای نوآورانه به مشتری و در عین حال باقی ماندن بر تعهد به ایمنی و ثبات قرار داده است. رویکرد بازار محور این شرکت از پایگاه‌های تکنولوژیک در سطح کلاس جهانی و موقعیت‌های پیشتاز در بازارهای هدف جذاب مانند حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و کالاهای مصرفی بهره می‌برد. pic۴




فیس‌بوک
فیس‌بوک به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا، کارفرمایی است که تلاش می‌کند بهترین کارمندان را که به دنبال پیشرفت سریع هستند، استخدام کند. این شرکت به کارمندان خود به هر شکلی که می‌تواند اختیار می‌دهد تا بر کاری که دوست دارند کاملا متمرکز شوند. شرکت فیس‌بوک در سایت glassdoor این عبارت را می‌نویسد: «کار کردن در فیس‌بوک یعنی انجام کاری که به آن عشق می‌ورزید. ما افراد بااستعداد و پیشگام در تکنولوژی را استخدام می‌کنیم، ما کارمندانی را می‌خواهیم که می‌توانند مشکلات پرچالش را حل کنند و اثری واقعی و بزرگ از خود به جای بگذارند.pic۵




زوپان در نهایت می‌گوید «شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی لیست سال ۲۰۱۴ را بیشتر به خود اختصاص داده‌اند و جالب این است که شرکت‌هایی مانند توییتر، LinkedIn و فیس‌بوک را که همگی ظرف سه سال گذشته عرضه عمومی شده‌اند، در ابتدای این لیست می‌بینیم. به علاوه، این شرکت‌ها مثل بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی دیگر، دایما برای جذب استعدادهای برتر رقابت می‌کنند و بنابراین تلاش می‌کنند فرهنگ شرکتی جذابی برای کمک به اقدامات جذب نیرو و حفظ آنها ایجاد کنند.»
از میان ۵۰ شرکتی که در لیست امسال جای گرفته‌اند، هفت شرکت از سال ۲۰۰۹ ثابت مانده‌اند و ۱۷ شرکت جدید، امسال وارد لیست شده‌اند.pic۶
زوپان می‌گوید «مهم است بدانیم که عملکرد هر شرکتی منحصر به فرد است و راهکاری که یک شرکت در جذب و حفظ استعدادها به کار برده، ممکن است برای شرکت دیگر موثر نباشد. به هر حال، برای ما مهم است بدانیم که کارمندان این شرکت‌ها از چه مزایا و اولویت‌هایی لذت می‌برند که باعث شده از محیط کارشان راضی باشند.»
زوپان معتقد است برای اینکه شرکت‌ها از طرف کارمندانشان به عنوان محیط کاری مطلوب برای کار کردن انتخاب شوند، باید به کارمندانشان ارزش بدهند و رضایت آنها را اولویت خود قرار دهند. او در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند که «وقتی شرکت‌هایی را که در لیست بهترین محیط‌های کاری امسال قرار گرفته‌اند عمیق‌تر بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم کارمندان کل این ۵۰ شرکت به‌طور مشترک از فرهنگ شرکتی هدفمند، فرصت‌های موجود برای پیشرفت شغلی، همکاران فوق‌العاده و محیط‌های کاری چالش‌برانگیز صحبت می‌کنند.»