فوریت گسترش روابط تجاری با همسایگان
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- لغو تحریم‎ها و اجرای برجام فصل جدیدی را در روابط بازرگانی و تجاری ایران با سایر کشورها ایجاد کرده و زمینه‌ساز رفت‏وآمد هیأت‎های تجاری خارجی به استان‎های مختلف کشور شده است. فعالان اقتصادی خراسان رضوی در هفته‎ای که گذشت، در محل اتاق بازرگانی استان میزبان هیأتی تجاری از لاهور پاکستان بودند و دو طرف در این دیدار آمادگی خود را برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی اعلام کردند.
عدم‌توفیق در روابط اقتصادی

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت تجاری پاکستان در مشهد، به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: سران دو کشور ایران و پاکستان علاقه بسیاری به توسعه روابط همه‌جانبه دارند اما علیرغم تمام این اشتراکات، متأسفانه تا امروز در روابط اقتصادی بین دو کشور توفیق چندانی نداشته‎ایم و روابط اقتصادی ما متناسب با روابط سیاسی و فرهنگی حرکت نکرده است.غلامحسین شافعی با بیان اینکه باید دلیل این عدم‌توفیق در روابط اقتصادی را بیابیم، اظهار کرد: ایران و پاکستان علاوه بر روابط دوجانبه در سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، به‌عنوان دو محور اصلی در تعاملات اقتصادی منطقه شناخته می‎شوند اما از این حضور نیز نتوانسته‎اند در جهت گسترش روابط اقتصادی استفاده کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ایران وارد فصل جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه سیاست دولت ایران، یک فوریت ویژه برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی با همسایگان و کشورهای مسلمان است و کشور پاکستان هم همسایه ماست و هم مسلمان و بنابراین فرصت جدیدی برای گسترش روابط اقتصادی ایران و پاکستان فراهم شده است. شافعی با تأکید بر اینکه اتاق‎های بازرگانی دو کشور باید از این فرصت طلایی برای گسترش روابط استفاده کنند، تصریح کرد: با وجود ظرفیت‎های همکاری اقتصادی قابل‌توجه در دو کشور، متأسفانه هنوز روابط ما به شکل سنتی است و به اقلام خاصی محدود می‌شود.نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به پتانسیل‎های موجود در دو کشور ایران و پاکستان برای گسترش ارتباطات در حوزه صنایع غذایی، فرودگاه، صنایع نساجی، کشاورزی و...، عنوان کرد: سال گذشته ارزش کل مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان تنها ۱.۲ میلیارد دلار بوده است و مسلما با شناسایی قابلیت‌های دو کشور توسط بخش‎های خصوصی و به انجام رساندن استعدادها این رقم می‎تواند به چندین برابر افزایش یابد.

ظرفیت‎های اقتصادی پاکستان
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور نیز در این جلسه، ایران را کشور مهمی برای پاکستان توصیف کرد و افزود: با لغو تحریم‎ها فصل جدیدی از روابط در ایران آغاز شده است.الماس حیدر با بیان اینکه پاکستان آماده گسترش همکاری‎های اقتصادی و تجاری با ایران است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی لاهور آمادگی دارد زمینه ارتباط بازرگانان ایرانی را با بازرگانان پاکستانی به‌ویژه در پنجاب و لاهور فراهم کند. وی با اشاره به حضور چهار نفر کارشناس بانکی در هیأت تجاری ۲۶ نفره‎ای که به مشهد سفر کرده‏اند، عنوان کرد: این افراد نیز برای آغاز ارتباط بانکی با ایران به این کشور آمده‎اند. روابط صحیح و قانونی تجاری می‎تواند از قاچاق جلوگیری کند و بانک‎ها در این زمینه می‎توانند نقش مهم و مؤثری داشته باشند.نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور در ادامه به معرفی ظرفیت‎های اقتصادی کشور پاکستان و اتاق بازرگانی لاهور پرداخت و با اشاره به اینکه پاکستان با لغو قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، تحریم‎‏ها را از بین برد و شرایط را برای برقراری ارتباط بین دو کشور فراهم کرد، افزود: بخش صنعت پاکستان آماده خرید پلاستیک از ایران است؛ همچنین یک شبکه وسیع مهندسی در پاکستان شکل گرفته و شرکت‌های ایرانی می‎توانند پلاستیک به پاکستان صادر کنند؛ علاوه بر این پاکستان به سرمایه‎گذاری در صنعت خودروی ایران علاقمند است. وی به صادرات چرم پاکستان به کشورهای اروپایی اشاره و تصریح کرد: پاکستان در حوزه‎هایی از قبیل ساختمان، کاغذ، نرم‌افزار، سخت‌افزار و صادرات میوه نیز می‏تواند تعاملات خود را با ایران افزایش دهد؛ صنایع داروسازی، موادغذایی، نساجی، پنبه، گندم و برنج نیز ازجمله ظرفیت‎هایی است که می‎تواند در راستای افزایش مبادلات تجاری موردتوجه قرار گیرد.

نیاز فوری به 5000 مگاوات انرژی
حیدر گفت: بزرگ‌ترین فرصت‎های اقتصادی ایران در زمینه سوخت و انرژی است که برق و گاز را شامل می‎شود و پاکستان درحال حاضر نیاز فوری به ۵۰۰۰ مگاوات انرژی دارد و امیدوارم دولت‎های ایران و پاکستان وارد این تجارت بزرگ شوند.نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور با اشاره به ایجاد کوریدور چین و پاکستان، اظهار کرد: ایران از طریق افزایش روابط تجاری با پاکستان می‌تواند با کشورهایی مانند نپال، بنگلادش و ... نیز ارتباط تجاری داشته باشد. وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۰ ارزش مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان یک میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم اکنون به ۲۲۰ میلیون دلار کاهش یافته و امیدواریم ظرف ۱۰ سال آینده به سه برابر افزایش یابد. وی همچنین بر لزوم برگزاری نمایشگاه‎های اختصاصی پاکستان در ایران و به‌ویژه مشهد و بالعکس تأکید و تصریح کرد: درحال حاضر کمیته مشترک اقتصادی ایران و پاکستان ایجاد شده و بهتر است با فعال شدن دبیرخانه این کمیته، تصمیمات جنبه عملی پیدا کند.

در حاشیه:
شافعی در این جلسه ارزش کل مبادلات اقتصادی بین ایران و پاکستان را ۱.۲ میلیارد دلار اعلام کرد اما الماس حیدر این رقم را ۲۲۰ میلیون دلار دانست که شافعی در پاسخ گفت: آماری که من ارائه کردم، صادرات نفت ایران را نیز دربرمی‎گیرد.