تسلاها شیشه‌ای می‌شوند!

شرکت تسلا موتورز از جمله خودروسازهایی است که همواره در تیتر یک خبرگزاری‌های خودرویی قرار دارد و این حضور رسانه‌ای خود را مدیون فناوری بالایی می‌داند که توانسته است در محصولاتش وارد کند و سرعت تغییر و تحول در این خودروساز تازه‌کار بیشتر از حد انتظار است. طرح‌ها و نوآوری‌هایی که تسلا موتورز در دستور کار خود قرار داده است در کنار سامانه‌های هوشمندی که در دل خودروها قرار گرفته‌اند مزیت رقابتی بالایی را برایش فراهم کرده است. تسلا از جمله خودرو‌سازانی است که توانسته خودروهای تمام برقی را وارد خط تولید و در تیراژ بالا و مدل‌های متنوع تولید کند.

اقدام جدید این شرکت استفاده از سقف شیشه‌ای در خودروی تسلا مدل S بوده است که حالت انتخابی دارد. این سقف شیشه‌ای فناوری خاص خودش را دارد و مدیران تسلا موتورز معتقد‌ند ماده‌ای که در ساخت این سقف شیشه‌ای به کار رفته است می‌تواند سر‌آغاز تحولات گسترده‌ای باشد و به همین منظور بخشی جدا با نام «گروه شیشه» را در این شرکت راه‌اندازی کرده‌اند تا بتوانند از مزیت‌های پنهان و آشکار این فناوری جدید در آینده بیشتر و منسجم‌تر استفاده کنند. استفاده از سقف شیشه‌ای در یک خودرو به معنای کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت است و البته ضریب ایمنی خودرو تا حدی کمتر می‌شود که البته در مقابل خودروهای رودستر بدون سقف مزیت‌های بیشتری دارد. شرکت تسلا موتورز در نهایت به این جمع‌بندی رسیده است که این گزینه می‌تواند مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.

تسلا مدل S یکی از مدل‌های موفقی است که از سال ۲۰۱۲ تا به امروز به‌صورت کاملا برقی تولید شده است و در آزمایش‌های مربوط به تصادف، ۵ ستاره گرفته است که نشان می‌دهد از نظر ایمنی این خودرو کاملا قابل اطمینان است. پیش از این شرکت سازنده اعلام کرده بود که قرار است در سقف این ماشین صفحات خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز بدون تغییر در زیبایی خودرو کار گذاشته شود. این صفحات خورشیدی می‌توانند در سقف شیشه‌ای خودرو استفاده شوند و از مزیت‌های مهم سقف شیشه‌ای هزینه کاملا معقول و مناسبی است که می‌تواند کمک کند تا بدون تغییر در هزینه نهایی به‌صورت انبوه تولید شود. فناوری‌های جدید تنها در صورتی می‌توانند مورد استقبال قرار بگیرند که در جهت افزایش کارآیی خودرو یا کاهش قیمت تمام شده آن مورد استفاده قرار بگیرند.

رقابت در دنیای ماشین‌ها این روزها به‌گونه‌ای سپر به سپر شده است که جای هیچ‌گونه افزایش قیمتی وجود ندارد. در حال حاضر در بخش خرید آنلاین تسلا در منوی سقف و رینگ گزینه جدیدی به لیست انتخاب‌ها اضافه شده است که همان سقف شیشه‌ای است. تفاوت قیمت خودرو سقف فلزی و سقف شیشه‌ای تنها ۱۵۰۰ دلار است. البته مدل S با ۲۰۰۰ دلار بیشتر می‌تواند سان‌روف هم داشته باشد. سقف شیشه‌ای باعث می‌شود سرنشین‌ها در داخل خودرو نمای قابل دید بیشتری داشته باشند. افرادی که در مناطق با روزهای آفتابی زیاد هستند ممکن است نسبت به این قضیه کمی حساس‌تر عمل کنند و به خاطر نور آفتاب نسبت به این گزینه میل و رغبت کمتری داشته باشند. شرکت تسلا اما در پاسخ به این سوالات اعلام کرده است که این سقف قادر است بیش از ۹۸ درصد از اشعه UV نور خورشید را جذب کرده و تا ۸۱ درصد مانع عبور گرما شود و این نشان می‌دهد که برای خنک کردن داخل خودرو باید از کولر خودرو به مدت بیشتری استفاده کنید. مدیر‌عامل تسلا موتورز، ایلان ماسک در رابطه با این ویژگی جدید گفته است که برای تضمین امنیت در خودرو تغییراتی ایجاد شده است. تسلا مدل S وزن خالصی برابر با ۲ تن دارد که با باتری‌های ۶۵ تا ۱۰۰ کیلوواتی در دسترس است و در مدل ۸۵ کیلوواتی با یک بار شارژ خودرو می‌تواند تا ۴۲۶ کیلومتر را طی کند. در مدل ۱۰۰ کیلوواتی خودرو می‌تواند در ۵/ ۲ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد (۶۰ مایل) که باعث شده جزو پر‌شتاب‌ترین خودروهای دنیا و هم‌رده مدل‌های فراری و بوگاتی قرار بگیرد. حداکثر سرعتی که این خودرو می‌تواند به آن دست پیدا کند ۲۴۹ کیلومتر در ساعت است. درباره عملکرد خودرو، باتری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند و هر چه باتری‌ها قوی‌تر باشند خودرو پر‌قدرت‌تر عمل می‌کند. شرکت تسلا درباره کاهش وزن احتمالی حرفی به میان نیاورده است و به نظر می‌رسد در این بخش تفاوتی ایجاد نشده باشد، در غیر این‌صورت این شرکت کاهش وزن را به‌عنوان یک مزیت مطرح می‌کرده است.

تسلاها شیشه‌ای می‌شوند!

تسلاها شیشه‌ای می‌شوند!