حل مشکلات در گرو افزایش صادرات
دنیای اقتصاد: دهمین نمایشگاه صنعت در حالی گشایش یافت که به گفته مسئولان امر، صنایع استان در رکود به سر می برند. با تعطیلی برخی کارخانجات امسال 10 هزار کارگر در اصفهان بیکار شده اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه صنعت و اولین نمایشگاه تخصصی ابزارآلات، خدمات و نظافت صنعتی و کارگاهی در جمع خبرنگاران، گفت: متاسفانه صنعت کشور با رکود جدی روبروست و مشکلات زیادی دامنگیر تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی و ... در استان اصفهان شده است.
سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه اصفهان قطب صنعتی کشور است، افزود: متاسفانه ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از صنایع مادر کشور با سابقه 45 سال، مدت زیادی است که تولیداتش در انبارها ذخیره شده است.
وی همچنین به رکود صنعت ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: در اصفهان صنایعی همچون کاشی که صادرات داشته اند هم اکنون با رکود مواجه هستند. به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، واردات بی رویه کالاهای خارجی و کاهش توان خرید مردم به دلیل رکود حاکم بر بازار از مهمترین دلایل انباشته شدن کالاهای تولیدی در انبار کارخانه ها و تعطیلی بسیاری از کارگاه ها و بنگاه های تولیدی است. وی با بیان اینکه مشکلات صنایع تنها مربوط به اصفهان نیست و در سایر استان ها وضعیت همین گونه است، تصریح کرد: بر اثر وضعیت موجود از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۱۰ هزار کارگر استان اصفهان از کار بیکار شده اند که بخش عمده آن از گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) هستند. وی تاکید کرد: متاسفانه واردات بی رویه به صنعت و اشتغال داخلی ضربه زده و موجب خروج ارز از کشور شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید با استفاده از تولید داخل، این امر را در جامعه نهادینه کنند، بیان داشت: مسئولان باید مراقب باشند از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد، استفاده نکنند و باید از تولید داخل در عمل حمایت کرده و تنها در حرف از تولید داخل حمایت نکنیم.
معاون بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه سال های گذشته سال هایی سخت برای صنعت و تولید کشور بود، گفت: در این دوران تولیدکنندگان فشار زیادی تحمل کردند و سختی دوران سخت و سیاه تحریم ها بر واحدهای تولیدی بر کسی پوشیده نیست.

محمد مجیری با ابراز تاسف بر اینکه هم اکنون تولیدات در انبارها هستند و بازار فروشی وجود ندارد، افزود: در بازدیدی که از واحدهای سنگبری داشتیم متاسفانه شاهد بودیم که تمام این واحدها با مشکل در فروش محصولات خود روبرو هستند. وی تصریح کرد: به طور قطع حل این مشکل در گرو افزایش صدور تولیدات کشور است و پیشنهاد می شود با تشکیل شرکت های مدیریت صادرات در حوزه های تخصصی بر این موضوع برنامه ریزی کرد. وی با تاکید بر اینکه آینده خوبی پیش روی صنعت می بینیم، گفت: امیدواریم سال آینده سال خوبی برای تولید کشور باشد و هم اکنون نیز هر هفته تعدادی هیات تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف برای روابط اقتصادی به اصفهان می آیند. وی با یادآوری اینکه متاسفانه دستگاه های واحدهای تولیدی کشور و استان فرسوده هستند، بیان داشت: علاوه بر این تامین نقدینگی و مشکل تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی را تحت فشار قرار داده است. وی تصریح کرد: هر هفته جلساتی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار می شود اما نسخه‌ای که دولت به تنهایی برای صنعت بپیچد به طور قطع دردی را دوا نمی‌کند و برای حل مشکل این بخش و شکوفایی اقتصاد و تولید نیاز به ورود بخش خصوصی و اعمال نظرات آنان است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست، گفت: علاوه بر تحریم های خارجی، خود تحریمی ها و جزیره ای عمل کردن بعضی از دستگاه ها موجب رکود صنعت کشور شده است.
محمدرضا طالبیان افزود: عدم اجرای درست قوانین و مقررات، مسایل مالیاتی و واردات بی رویه محصولات خارجی به کشور بر مشکلات صنایع افزوده است. به گفته وی در خانه صنعت و معدن تلاش می شود بر اساس پژوهش محوری و برنامه ریزی، مسایل تولید دنبال و نتایج به مسئولان استانی و کشوری منتقل شود. وی افزود: بعد از برجام و بهبود روابط خارجی کشور، بیشتر حجم واردات باید به سمت صنایع مادر و تکنولوژی سوق یابد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز در این نشست، تاکید کرد: با نگاهی کلان به شرایط کشور و استان اصفهان در زمینه صنعت می توان دید که با وجود برخی مشکلات، در زمینه سخت افزار و زیرساخت ها به بلوغ رسیده ایم اما بخش نرم افزاری و توسعه ای کشور مانند نمایشگاه ها همچنان مورد غفلت واقع گرفته است.

امین حاجی پور با بیان اینکه تنها راه جذب سرمایه برای اجرای ایده ها در ایران، بانک ها هستند، افزود: در کشورهای دیگر بانک ها یکی از راه های اجرای ایده هاست و ایران نیازمند سازمان های توسعه ای بیشتری است. وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی نیز یکی از شرکت های توسعه ای محسوب می شود، افزود: بیش از 92 درصد صنایع ایران، صنایع کوچک هستند که به تنهایی قدرت صادرات ندارند اما با کمک شرکت شهرک ها و یا سازمان های مدیریت صادرات، می توانند به بازارهای صادراتی دست یابند. وی گفت: متأسفانه هم اکنون تنها دو شرکت مدیریت صادرات استان اصفهان فعالیت می کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس در این نشست، گفت: متاسفانه امروز صنعت کشور گرفتار رکود شده و تحریم ها نیز رکود را تسریع کرد که بخشی از این موضوع به سنگین شدن بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی گردد.
علی ایرانپور با انتقاد بر اینکه به دلیل نبود برنامه ریزی برخی صنایع در استان بیش از اندازه گسترش یافته‌اند، گفت: نمونه مشابه این اتفاق صنعت سیمان است که اکنون بازار آن در اصفهان به اشباع رسیده است. وی افزود: اگر در مورد استقرار صنایعی همچون سیمان در استان آمایش سرزمینی و نیازسنجی انجام شده بود بسیاری از مشکلات امروز بوجود نمی‌آمد. وی با تاکید بر اینکه صنایع کشور نباید وابسته به خارج باشند، بیان داشت همانند آنچه در صنعت خودرو دیدیم با کوچکترین تحریمی به مشکلات زیادی برمی خوریم و به اعتقاد بنده بدترین صنعتی که در دوران تحریم ها امتحانش را بد پس دارد صنعت خودروسازی بود.

ایرانپور با تاکید بر اینکه ما باید علم، دانش و نوآوری را از خارجی‌ها بگیریم نه اینکه تنها وارد کننده محصولات تولیدی آنها باشیم، تصریح کرد: علاوه بر این باید تعرفه واردات در کشور اصلاح شود. وی با بیان اینکه علاه بر این مشکلات، امروز مالیات بر مشکل تولیدکنندگان اضافه کرده است، افزود: سیستم بانکی نیز با این بخش تعاملی ندارد و به جای حمایت از بخش تولید وارد مسائل ساخت و ساز شده اند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: اگر این سیاست‌ها به درستی عمل نشود حتی ممکن است امروز به خاطر واردات با مشکلاتی بسیار بیشتر از زمان تحریم‌ها مواجه شویم پس اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی می‌تواند نجات بخش اقتصاد باشد.