هفته گذشته بارسلونا، شهر زیبای اسپانیا میزبان دوستداران صنعت موبایل بود. صدها نفر از سراسر جهان برای مشاهده جدیدترین پرچمداران شرکت‌های بزرگ دنیا به این شهر آمده بودند. در کنگره جهانی موبایل امسال (Mobile World Congress 2015) علاوه‌بر معرفی جدیدترین گوشی‌های هوشمند، بسیاری از سازندگان موبایل جدیدترین ابزارهای پوشیدنی خود را نیز در معرض دید علاقه‌مندان حوزه تکنولوژی گذاشتند. ابزارهایی که می‌توانند طی چند سال آینده زندگی بشر را به شکل قابل‌توجهی با تغییر همراه کنند. اگر از علاقه‌مندان حوزه موبایل هستید اما وقت نکرده‌اید اخبار این کنگره موبایل را دنبال کنید ما در ادامه این گزارش جدیدترین گوشی‌های هوشمندی که در این رویداد بزرگ در معرض دید حاضران در این نمایشگاه قرار گرفته است را به شما معرفی می‌کنیم.

pic1
LG: SpiritMagna، Joy، Leon
شرکت LG در این کنگره بیشتر از هر شرکت دیگر گوشی معرفی کرد. موبایل‌های جدید ال‌جی هر دو از آخرین نسخه اندروید بهره می‌گیرند و ۸ گیگابایت هم فضای داخلی دارند. در مدل‌های 3G و 4G ارائه می‌شوند و قدرت پردازشی قلب تپنده ۴ هسته‌ای آنها نیز تا 1/2 و 1/3 گیگاهرتز بالا می‌رود. Magna نمایشگری ۵ اینچی دارد که با تراکم پیکسلی PPI294 همراه است اما نمایشگر 4/7 اینچی مدل Spirit، از تراکم پیکسلی PPI312 بهره می‌برد. نکته جالب‌تر اینکه هر دو موبایل از نمایشگرهای خمیده‌ای همانند G Flex 2 استفاده می‌کنند. اما پرچمدار دیگر LG یعنی Leon برای گسترش اندروید نسخه 5 در موبایل‌های اقتصادی به بازار می‌آید. این محصول از نمایشگری 4/5 اینچی، ۸ گیگابایت فضای داخلی و یک گیگابایت رم استفاده می‌کند. CPU و دوربین این محصول در بازارهای مختلف یکسان نیستند اما به هر حال باید انتظار پردازنده‌ای با فرکانس 1/2 تا 1/3 گیگاهرتز و دوربینی ۵ یا ۸ مگاپیکسلی را بکشید. دل Joy از نمایشگری ۴ اینچی با تراکم پیکسلی PPI233 بهره می‌گیرد، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی نیز وظیفه ثبت تصاویر را بر عهده دارد. این تلفن در برخی بازار‌ها با اندروید ۵ و در برخی با اندروید 4/4 کیت‌کت عرضه خواهد شد. پردازنده این محصول نیز از فرکانس 2/1 گیگاهرتز استفاده می‌کند.

Acer:
Liquid M۲۲۰، Liquid Jade Z
ایسر هم با دست پر به این کنگره آمده بود. تلفن همراه Liquid M220 این شرکت دارای نمایشگری ۴ اینچی است و تراکم پیکسلی‌اش نیز به PPI233 می‌رسد. ۴ گیگابایت حافظه داخلی، پردازنده ۲ هسته‌ای با فرکانس 1/2 و در نهایت ۵۱۲ مگابایت رم از دیگر امکانات این گوشی هوشمند است؛ اینها مشخصاتی نیستند که این روزها کاربران را سر شوق بیاورند. مدل دیگر معرفی شده از این شرکت Liquid Jade Z است. این محصول با وزن ۱۰۸ گرم، یکی از سبک‌ترین موبایل‌های ۵ اینچی است. نمایشگرش نیز مجهز به فناوری IPS شده است. در نهایت توسط پردازنده‌ای 1/5 گیگاهرتزی و یک گیگابایت رم پشتیبانی می‌شود. حافظه داخلی این گوشی نیز ۸ گیگابایت است. این مدل همچنین از دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه لنز F1.8 استفاده می‌کند که قادر است در نور کم، تصاویر خوبی را به ثبت برساند. Liquid Z520 و Liquid Z220 از دیگر گوشی‌های هوشمند شرکت ایسر هستند که چنگی به دل نمی‌زنند. اما قطعا این دومدل می‌توانند گزینه خوبی برای افرادی باشند که به دنبال گوشی با قیمت ارزان می‌گردند. Z520 یک نمایشگر ۵ اینچی و دوربینی ۸ مگاپیکسلی داشته و از سیستم‌عامل اندروید نسخه کیت کت نیز استفاده می‌کند. Z220 اما از نمایشگری ۴ اینچی و دوربین ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد و با اندروید ۵ نیز عرضه خواهد شد.



S6 GalaxyS6 Edge Samsung
pic۲
یکی از شرکت‌هایی که در کنگره جهانی موبایل 2015 حضور پررنگی داشت، شرکت سامسونگ بود. شرکتی که با معرفی دو گوشی در این کنگره سعی کرد ناکامی‌های گذشته خود بعد از معرفی نسخه پنجم گلکسی را جبران کند. سامسونگ برای پرچمدار جدیدش یعنی گلکسی s6، برخلاف مدل‌های گذشته دیگر از پلاستیک استفاده نکرده و به جای آن به سراغ فلز رفته است. در واقع سامسونگ برای اولین بار از یک قاب تمام فلزی استفاده کرده و سرویس پرداخت همراه خود موسوم به Samsung Pay را نیز به این گوشی افزوده است. این محصول از ویژگی‌های فراوانی بهره می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان یک رابط کاربری با روشی جدید، صفحه نمایشگر 5/1 اینچی با وضوح تصویر K2، اندروید آب نبات چوبی و... اشاره کرد. طراحی این گوشی از زمان رونمایی آن با گوشی آی‌فون 6 بسیار مقایسه شده است. بسیاری از تحلیلگران این گوشی را بی شباهت با نسل ششم آی‌فون نمی‌دانند. در کنار گلکسی S6، سامسونگ از یک پرچمدار دیگر با امکانات مشابه ولی نمایشگری خمیده، نیز در این کنگره رونمایی کرد. این گوشی که گلکسی S6 Edge نام دارد همانند S6، دارای سخت‌افزاری قوی مانند پردازنده هشت هسته و ۶۴ بیت اگزینوس، سنسور اثر انگشت و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد. این گوشی دارای 3 گیگابایت رم، حافظه‌های داخلی 32، 64 و 128 به انتخاب کاربر، دوربین 16 مگاپیکسلی، نمایشگر 1/5 اینچی Super AMOLED با دقت 2560 در 1440 پیکسل، سیستم شارژ بی‌سیم است. عدم امکان جداسازی باتری توسط کاربر و افزودن حافظه توسط کاربر ازجمله ویژگی‌های این گوشی است.




HTC One M۹
pic3
از دیگر گوشی‌هایی که در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت، ‌نسخه جدید گوشیHTC ONE بود. این گوشی با نام M۹ معرفی شد. M۹ ظاهری متفاوت از نسل قبلی خود ندارد، عاملی که باعث شده بسیاری از تحلیلگران و حتی کاربران از عدم نوآوری اچ‌تی‌سی انتقاد کنند. اما اگر بخواهیم به کارآیی این گوشی اشاره کنیم باید بگوییم که M۹ دارای نمایشگری ۵ اینچی با وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. بدنه‌ای تمام فلزی، پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۰، ارتقای رابط کاربری HTC Sense برای شخصی‌سازی بیشتر، سه گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، کارت میکرو اس دی و باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری از دیگر ویژگی‌های این پرچمدار HTC‌ است. اما نکته قابل توجه در مورد این گوشی به دوربین آن مربوط است. دوربین اولتراپیکسل M۸، حالا در M۹ وظیفه ثبت تصاویر سلفی را بر عهده دارد و بخش پشت دستگاه حالا به یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی مجهز شده است.



ZTE Grand S۳
این تلفن از یک ویژگی بسیار خاص بهره می‌برد؛ اسکنر چشم. به جای اثر انگشت، این موبایل با استفاده از دوربین جلو، قادر است تا مردمک چشم را شناسایی و آن را اسکن کند. محصول جدید ZTE از اندروید 4/4 استفاده کرده و شامل یک دوربین ۸ مگاپیکسلی می‌شود.


Yezz Project Ara
گویا واقعا باید آینده اندروید را در پروژه آرا متصور باشیم. این تلفن ماژولار از اجزای مختلفی تشکیل شده، می‌توانید به راحتی پردازنده یا دوربین دستگاه را بیرون کشیده و با نمونه‌های بهتر تعویض کند. سازنده‌ای به نام Yezz، اولین شرکتی است که توانسته با گوگل در این زمینه همکاری کند. نمایندگان این شرکت می‌گویند به‌زودی پروژه آرا را با قیمت حدودا ۲۰۰ دلار به بازار خواهند فرستاد.


Alcatel
OneTouch Orange Klif، OneTouch Idol 3
آلکاتل امسال در کنگره جهانی موبایل، نمونه‌هایی بزرگ‌تر از پرچمدار خود را به نمایش گذاشت. این شرکت از الگوی اپل استفاده کرده و این موبایل را در دو نمونه ۴/۷ و ۵/۵ اینچی ساخته است. هر دوی این محصولات از طراحی یکسانی بهره می‌برند و اندروید ۵ نیز به‌عنوان سیستم‌عامل در آنها استفاده شده است. در طراحی هر دو گوشی نیز از پلاستیک بهره برده شده که ظاهر نسبتا جذابی به گوشی‌ها داده است. اما گوشی دیگر این شرکت OneTouch Orange Klif نام دارد. اپراتور مخابراتی Orange با کمک Klif موبایلی مبتنی بر فایرفاکس و ارزان‌قیمت قصد دارد تا تلفن‌های هوشمند را به بخش‌هایی از جهان بیاورد که هنوز تکنولوژی‌های پیشرفته موبایل در آنها رایج و عادی نشده است. این محصول از طریق پکیجی که اپراتور مذکور با قیمت ۳۵ الی ۴۰ دلار عرضه خواهد کرد در نیمه تا سال جاری در ۱۳ کشور از جمله مصر، مالی، ساحل عاج و... در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.


Huawei
Ascend Y۳۶۰ و Y۶۳۵
هوآوی در این کنگره دو گوشی معرفی کرد. اولین گوشی Ascend Y360 نام دارد این موبایل ارزان‌قیمت، از امکانات سخت‌افزاری سطح پایینی بهره می‌برد. یک پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس 1/2 گیگاهرتز، رم ۵۱۲ مگابایت، ۴ گیگابایت فضای داخلی و نمایشگری ۴ اینچ که تراکم پیکسلی PPI244 را در اختیارتان می‌گذارد، از مشخصات این موبایل هستند. اما گوشی دوم Y635 است. مشخصات سخت‌افزاری این محصول نیز همانند Y360 هستند ولی این بار در کنار نمایشگری ۵ اینچی قرار گرفته‌اند.


Sony Xperia E۴g
این موبایل به Xperia E4 شباهت بسیاری دارد و تنها مزیتش، قابلیت G4 آن است. مشخصات سخت‌افزاری آن دقیقا همانند Xperia E4 است و باتری این محصول نیز می‌تواند تا دو روز کاربر را بدون کوچک‌ترین مشکلی همراهی کند. سونی، E4g را در اوایل آوریل روانه بازار خواهد کرد و گفته می‌شود این گوشی هوشمند قیمتی برابر با ۱۴۵ دلار خواهد داشت.