بیمارستان های خیریه عصای دست دولت هستند
نسرین احمدی فخر - مردم با صفای سپاهان از دیرباز با سنت خیرخواهانه "وقف" آشنا بوده اند، چراکه این شهر به یمن وجود پرخیر و برکت خیرین بسیار، لقب "شهر خیرین "را بر پیشانی خود دارد. بیمارستان مزین به نام امام حسن عسکری (ع)، یکی از ده ها مرکز پزشکی نمونه در دیار نصف جهان است که با بیش از نیم قرن سابقه خوشنامی، به مردم شریف اصفهان خدمت رسانی کرده است. خشت به خشت و کاشی به کاشی این مجموعه، یادگار مردان خیری است که همه آن ها ادامه دهنده همت والای رادمردی به نام آیت ا... زند کرمانی بوده اند. مرکز درمانی عسکریه در سال 1345 به همت آیت ا... زند کرمانی در زمینی به مساحت 1000 مترمربع تأسیس شد. این مرکز فعالیت خود را با انجام خدمات پزشکی عمومی، تزریقات و پانسمان آغاز کرد. 10 سال بعد یعنی در سال 1355 و در زمان مدیریت دکتر نوری با تصمیم و همت هیأت امنای وقت، سه هزار متر از زمین های اطراف این درمانگاه خریداری شد و با الحاق آن، " بیمارستان زنان و مامایی عسکریه " شکل یافته و فعالیت خود را با استفاده از خدمات پزشکان متخصص این حوزه و تجهیز دو اتاق عمل و سه اتاق زایمان گسترش داد.
در سال ۱۳۶۶ با گسترش جمعیت اصفهان و افزایش مراجعان، هیأت مدیره بیمارستان پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی، گسترش بخش های مختلف بیمارستان را در برنامه کاری خود قرار داد. حاصل این تدبیر و توجه، ساخت بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابه مجهز و کاملی بود که در طول ۲۰ سال گذشته تا به امروز تکمیل و تجهیز شده و در سال ۱۳۸۵ فعالیت گسترده خود را در هشت طبقه مجهز، ادامه داد. دارا بودن رشته ها و بخش هایی چون، قلب، زنان و مامایی، بیماری های داخلی، اطفال، جراحی عمومی، ارتوپدی، جراحی کلیه و مجاری ادراری، بیماری های گوش و حلق و بینی، نوزادان، دندانپزشکی ،آنژیوگرافی و بخش های متنوعی چون آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، ادیومتری (شنوایی سنجی)، بانک خون، اکوکاردیوگرافی، اسپیرومتری (ریه و تنفس)، تست ورزش، اورژانس، سی سی یو، آی سی یو و از همه مهم تر بخش ویژه یا VIPبا رعایت استانداردهای بین المللی پزشکی، وجود مدرن ترین دستگاه های فنی و نیز بهره گیری از مجرب ترین کادر پزشکی، پرستاری و خدماتی، این مجموعه را به یکی از بهترین مراکز درمانی استان تبدیل کرده است. از دیگر شاخصه های بارز این بیمارستان تخصصی می توان به دارا بودن چشم انداز شهر اصفهان، نور کافی، سیستم سرمایش و گرمایش مدرن و مجهز و سرویس غذا با منوی آزاد برای همراه و بیمار اشاره کرد که همه این اقدامات در راستای خدمت رسانی کامل به بیماران و همراهان و ایجاد احساس امنیت، رضایت و آرامش در آن ها انجام گرفته است. همچنین با تلاش و همت مضاعف کادر اداری و اجرایی بیمارستان، این مجموعه هر ساله موفق به کسب گواهینامه " ارزش یابی بیمارستان ها " با درجه یک از وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی شده است.

در حال حاضر دکتر محمد رضا شاه ناصری، ریاست این بیمارستان را بر عهده دارد؛ مردی که از کودکی به واسطه پدربزرگوارش، حاج حسن شاه ناصری، از یاران دیرینه بیمارستان عسکریه، با این مرکز آشنا بوده و به گفته خودش مراحل شکل گیری بیمارستان را از نزدیک لمس کرده است. وی که مدیریت این مرکز را از سال ۸۸ عهده دار شده است، در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: این مرکز با نام انجمن تعاونی بهداشتی عسکریه از سال ۱۳۴۶-۱۳۴۷ به عنوان یک درمانگاه خیریه توسط جمعی از خیرین شهر اصفهان پایه گذاری و در سال ۱۳۴۷ بهره برداری شد، بیمارستان زنان و مامایی مجموعه در سال ۱۳۵۵ افتتاح شد و ساخت بیمارستان کنونی نیز از سال ۱۳۶۵ آغاز گردید.دکتر شاه ناصری ادامه داد: هیأت امنای این مجموعه متشکل از ۴۹ عضو دلسوز است که ترکیبی از خیرین قدیمی و یا بازماندگان آن ها را شامل می شود. وی تصریح کرد: ما معتقدیم نیروی انسانی دلسوز، سرمایه اصلی هر مجموعه است. گرچه فضای فیزیکی و تجهیزات نیز اهمیت دارد اما نقش نیروی متعهد در بالابردن کیفیت ارایه خدمات، نقشی کلیدی است. وی افزود: این بیمارستان مزین به نام امام حسن عسکری (ع) است و مردم باور دارند که اینجا دار الشفاست. وی با اشاره به این که الگوی بیمارستان عسکریه خیرخواهانه طراحی شده است، اذعان داشت: تعرفه های خیریه واحد مددکاری که شامل تخفیف و درمان رایگان است، نمونه بارزی از این الگو است.

رییس بیمارستان عسکریه در ادامه گفت: سعی ما بر این بوده که پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا را به خدمت بگیریم و تنها کمبودی که در حال حاضر در بیمارستان مشاهده می شود، فقدان مرکز ام آرآی است که به یاری خداوند در سال جاری افتتاح خواهد شد. شاه ناصری با بیان اینکه بیمارستان های خیریه عصای دست دولت هستند، گفت: مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته که توقع ما تسریع در پاسخ این نامه ها است. به طور مثال وقتی قرار است خیر بزرگواری واحدی را راه اندازی کند، جایز نیست روند اخذ مجوز برای او ۶ ماه به طول بینجامد. وی در ادامه ضمن اشاره به بازدید شهردار و اعضای شورای شهر از این بیمارستان افزود: پارکینگ طبقاتی از جمله پروژه های لازم و مهم این بیمارستان محسوب می شود که در این خصوص از شهردار اصفهان و همچنین شهردار منطقه درخواست مساعدت داریم تا حمایت های لازم را در اخذ مجوز خاکبرداری و شروع عملیات احداث، داشته باشند.

پیام مدیرعامل بیمارستان

بنیانی که بیش از نیم قرن پیش و با نام دارالشفای حضرت امام حسن عسکری(ع) در اصفهان بنا نهاده شد، امروز مجتمعی عظیم و پیشرفته است که همچنان با نام مقدس عسکریه بیش از پیش مصمم و متعهد در ارایه خدمات با کیفیت می باشد.اینک با گذشت پنجاه سال مفتخریم که مجموعه ای تخصصی از شایسته ترین ها را گرد هم آورده تا طیف گسترده ای از خدمات تشخیصی- درمانی را به طبقات مختلف جامعه تحت پوشش خود و بر مبنای به روز ترین استانداردهای بیمارستانی و تأکید بر حفظ کرامت انسان ها ارایه نماییم.این مجموعه به دنبال ایجاد نوعی فضای ارایه خدمات درمانی است تا بیماران، کادر درمان، تأمین کنندگان مادی و معنوی، نهادهای ناظر، جامعه و سایر ذینفعان، حضور و ارتباط با ما را یک موفقیت و افتخار تلقی کرده و به ایجاد روابطی پایدار و مستحکم با این مرکز علاقه مند باشند. امیدواریم فعالیت های بیمارستان تخصصی عسکریه در راستای تکمیل زنجیره خدمات خود با نتایج درخشان و ارزش آفرین در حوزه درمان کشور توأم بوده و ما را به سوی مسیری سرآمد و بالنده، رهنمون سازد.

دکتر محمد رضا شاه ناصری