نبرد پایانی

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مثل یک ماراتن است. نامزدهای بی‌شمار دو حزب از یکسال پیش از انتخابات اسب خود را زین می‌کنند تا در نهایت یکی از آنها از سوی هر حزب به روز انتخابات برسد. از جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ، به‌رغم اینکه یک نامزد غیرحزبی بود توانست با عبور از ۱۴ نامزد دیگر خود را به مرحله نهایی انتخابات برساند. از دموکرات‌ها نیز هیلاری کلینتون توانست با عبور از مارتین اومالی و برنی سندرز خود را نامزد آبی‌پوشان معرفی کند.

نبرد قرمز و آبی ایالت‌های آمریکا حکایت از برتری هیلاری کلینتون دارد. ایالت‌های قرمز طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و آبی‌ها طرفداران دموکرات ها. براساس آخرین نقشه ترسیمی ایالت‌های آبی و قرمز هیلاری کلینتون در شانزدهم اکتبر توانسته بود در یک نظرسنجی خیره‌کننده عمده آرای الکترال را به خود اختصاص دهد. بررسی‌های جدید رویترز و ایپسوس نشان داد که هیلاری کلینتون به احتمال ۹۵ درصد قادر خواهد بود آرای مورد نیاز را از آرای الکترال کالج برای راهیابی به کاخ سفید کسب کند. رویترز گزارش می‌دهد پس از انتقادهای شدید از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌دلیل اتهامات جنسی، نتایج جدیدترین نظرسنجی رویترز و ایپسوس نشان داد که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، در رقابت برای به دست آوردن اکثریت آرای الکترال کالج و راهیابی به کاخ سفید از بخت بالاتری برخوردار است.

براساس برآورد این پروژه، هیلاری کلینتون با احتمال بالای ۹۵ درصد قادر خواهد بود ۲۷۰ رای لازم برای کسب مقام ریاست‌جمهوری را از الکترال کالج کسب کند و با حاشیه امنیت ۱۱۸ رای نسبت به ترامپ به پیروزی برسد. این دومین بار متوالی است که این پروژه فاصله آرای بسیار بالایی را بین ترامپ و کلینتون برآورد کرده است. برآورد این پروژه مشابه برآوردهای دیگر از نتیجه رای‌گیری در آرای الکترال کالج است. برخی از این برآوردها، شانس پیروزی کلینتون را حدود ۹۰ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. الکترال کالج یک نهاد متشکل از نمایندگان ایالت‌های مختلف آمریکا است که در آن رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

زلزله در اردوگاه آبی‌ها

شرایط تا پیش از روز جمعه ۲۹ اکتبر همچنان به سود هیلاری کلینتون بود. حتی تا روز ۲۸ اکتبر نتایج نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس و موسسه «جی اف کی» از آمریکایی‌ها نشان می‌داد، هیلاری کلینتون با ۱۴ درصد رای بیشتر در سطح ملی، از «دونالد ترامپ» پیشی گرفته است. در این نظرسنجی که سیزده روز قبل از برگزاری انتخابات آمریکا منتشر شد، کلینتون از آرای ۵۱ درصدی پرسش شوندگان برخوردار بود و ترامپ تنها موفق به کسب رای ۳۷ درصد از پرسش‌شوندگان شد. این نظرسنجی نشان می‌داد که ترامپ در میان جمهوری‌خواهان از محبوبیت زیادی برخوردار نیست. این نظرسنجی همچنین می‌گفت کلینتون آرای ۹۰ درصد رای‌دهندگان احتمالی دموکرات و ترامپ تنها ۷۹ درصد آرای رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه را به دست خواهد آورد.

اما روز جمعه ۲۹ اکتبر یک بمب خبری اردوگاه دموکرات‌ها را به لرزه در آورد. یک جمهوری‌خواه به نام جیمز کومی که مدیر اف‌بی‌آی است اعلام کرد که ای‌میل‌های جدیدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد هیلاری کلینتون از سِروری خصوصی، اسناد طبقه‌بندی شده ارسال کرده است. داستان از این قرار است که اف‌بی‌آی به‌دنبال پرونده کشف فساد از وینر، یکی از سناتورهای آمریکایی لپ‌تاپ شخصی وی را مورد بررسی قرار می‌دهد و متوجه می‌شود هما عابدین همسر وی نیز از این لپ‌تاپ استفاده کرده است. هما عابدین،هندی الاصل مشاور هیلاری کلینتون است و در زمانی که هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه بود وی به عنوان مشاور در این وزارتخانه مشغول به کار بود. بر این اساس جیمز کومی مدیر اف‌بی‌آی روز جمعه ۲۹ اکتبر اعلام کرد که زاویه‌ای جدید از پرونده سابق هیلاری کلینتون که مختومه شده بود باز شده است.

حالا به‌نظر می‌رسد یک جمهوری‌خواه خواسته یا ناخواسته ضربه‌ای اساسی به اردوگاه آبی‌ها وارد کرده است. همزمان با این فاش‌گویی، با وحدت جمهوری‌خواهان آرای دونالد ترامپ هم به یکباره افزایش پیدا کرد و در روز ۳۱ اکتبر به یک قدمی هیلاری کلینتون رسید. ایندیپندنت نوشت: افزایش وحدت جمهوری‌خواهان در حمایت از نامزد ریاست‌جمهوری این حزب کمک کرده است تا در تازه‌ترین نظرسنجی ملی او تنها یک درصد از رقیب دموکرات خود عقب بماند. هر چند براساس تازه‌ترین نظرسنجی واشنگتن پست/ ای‌بی‌سی، نشان می‌داد که اعلامیه اف‌بی‌آی تاثیر اندکی در میان وحدت رویه دموکرات‌ها داشته است، اما این اعلامیه موجب شد تا جمهوری‌خواهان هم به یک وحدت رویه برسند و از دونالد ترامپ حمایت بیشتری داشته باشند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد: افزایش وحدت جمهوری‌خواهان در این میان تاثیر بسیاری بر حمایت از ترامپ داشته است؛ حمایتی که در سراسر سال شاهد اوج و افول بود. براساس آمارهای این هفته (دوشنبه) حمایت از ترامپ از ۸۳ درصد به ۸۷ درصد در میان جمهوری‌خواهان رسید و تقریبا با حمایت ۸۸ درصدی دموکرات‌ها از کلینتون برابری می‌کند. این در حالی است که تا پیش از این حمایت ضعیف جمهوری‌خواهان از ترامپ برتری را به کلینتون داده بود، زیرا دموکرات‌ها در حمایت از نامزد خود بهتر عمل کرده بودند. با این حال برخی معتقدند ترامپ بین قشر نخبه این حزب و طرفداران میلیونی آن فاصله انداخته است و عدم حمایت بزرگان این حزب از ترامپ در نهایت به ضرر وی در هشتم نوامبر تمام خواهد شد.