ازآشپزخانه تا میدان جنگ
حسین موسوی زنان داعشی چگونه هستند؟ «ام خطاب» یکی از زنانی است که آنلاین دستور پخت غذایی می‌گذارد. در وب‌سایتی که از او دیده‌ایم، ام خطاب جوجه ویتنامی گریل شده و سایر دستورات غذایی را منتشر کرده است. او مانند هر زن دیگری به غذا پختن علاقه‌مند است و مانند هم سن و سال‌هایش عمل می‌کند. لحظاتی بعد او اما عکسی از یک اسلحه خودکار مانند AK47 را که در کنار کتاب مقدس است منتشر می‌کند و در متنی که پست کرده است، می‌گوید که آن‌را برای دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا کنار گذاشته است. یک گلوله در سر او.
به دنیای زنان داعشی در فضای سایبری خوش آمدید.
ام خطاب یکی از زنانی است که خود را در فضای آنلاین به‌عنوان یک زن داعشی معرفی می‌کند و می‌گوید که یکی از زنانی است که به این گروه پیوسته است و قصد دارند که داعش را در عراق و سوریه تقویت کنند. گروهی ترسناک و پر از وحشت و ترور. کنسرسیوم آنالیز و تحقیق تروریسم (TRAC)، تخمین می‌زند که 15 درصد از خارجی‌هایی که به گروه داعش می‌پیوندند، زن هستند. گفته می‌شود که افزون بر 200 زن برای این گروه اسلحه به دست شده‌اند و بر این اساس تخمین زده می‌شود که این زنان دست کم از 14 کشور مختلف به سمت داعش سرازیر شده‌اند. این برای نخستین‌بار نیست که زنان به گروه‌های بنیادگرا می‌پیوندند؛ اما این برای بار نخست است که آنان به‌عنوان تازه سرباز به سود گروه‌های بنیادگرا وارد میدان نبرد شده‌اند. آنها وظایف سنتی خود را ازجمله خانه‌داری و نقش‌های مادرانه و همسرانه خود را برای مردانی که به میدان جنگ رفته‌اند، ایفا می‌کنند و سپس دست به اسلحه می‌برند. سایت موسسه (TRAC) می‌نویسد: آنها نیز همچون مردان داعشی دارای همان اهداف و جاه‌طلبی‌ها هستند و به‌دنبال سودا‌هایی هستند که پیش از این تنها مردانی با اندیشه‌های مشابه‌شان داشتند. رئیس این موسسه می‌گوید که آنها رشد کرده‌اند. دیگر آنان با زنان دهه 50 قابل مقایسه نیستند که تنها به فکر خانه‌داری و همسرداری بودند.
«اقصی محمود» یکی از این زنان است که از تجربه‌ای مشابه برخوردار بوده است. او زمانی در دانشگاه گلاسکو درس می‌خوانده و هم‌اینک با یکی از اعضای داعش در سوریه ازدواج کرده است. او در نوامبر سال ۲۰۱۳ خانواده را ترک کرده و راه سوریه را در پیش گرفته است. زمانی که به سوریه رسیده بود وی تنها کیف دانشگاهش را به‌همراه داشته است. او به کاری که می‌کند به شدت اعتقاد دارد و برای این منظور یک وبلاگ را با نام «ام لعیا» اداره می‌کند. این وبلاگ مانند دیگر وبلاگ‌های زنانه نیست. او در این وبلاگ زنان داعشی را آموزش می‌دهد. یک راهنما برای زنان تازه سربازی که عضو داعش شده‌اند. او برای زنانی که قصد پیوستن به داعش را دارند، دستورالعمل‌هایی دارد که از این قرار است: پیش از سفر از خود چندین عکس بگیرید، چکمه‌های محکم به همراه داشته باشید و یک کت گرم تن‌تان باشد. اما انواع پوشش و نقاب را هرگز فراموش نکنید؛ نقابی که تمام رخ را بپوشاند و تنها دو جا برای دیدن چشم جا داشته باشد. برای اینکه در اراضی زیر سلطه داعش نقابی از این دست به آسانی پیدا نمی‌شود و تعداد کمی از آنها در اینجا موجود است. او معتقد است دیدگاه زنان سوری در مورد حجاب کاملا مثل یک جوک است. او می‌گوید که «عباءاتی (عبای زنانه) که زنان سوری استفاده می‌کنند به شدت تنگ است و همینطور نقاب‌های جالبی ندارند. نقاب زنان سوری از پیشانی شروع می‌شود و بر بالای بینی قرار می‌گیرد و لب‌های آنان را پوشش نمی‌دهد.» اما قوانین سختگیرانه اعضای خلافت خودخوانده اسلامی اجازه نمی‌دهد که او و زنانی مانند وی بتوانند در پیشانی خط مقدم بجنگند. او در این‌باره در وبلاگ خود با مخاطب قرار دادن زنانی که قصد پیوستن به داعش را دارند، می‌نویسد: باید به شما رک و بی‌پرده بگویم که هیچ جایی برای زنان در این «قتال» در نظر گرفته نشده است. او از کلمه قتال که کلمه عربی است و جای قتل و کشتار به کار می‌رود استفاده می‌کند و ادامه می‌دهد: ما برادرانی هم داریم که هنوز برای هیچ عملیاتی برگزیده نشده‌اند. برادرانی از این دست تا زمانی که به جنگ فرستاده نشده‌اند غمگین هستند و برخی از آنها نیز گریه می‌کنند. خوب حالا چه فکر می‌کنید؟ پیداست که برای زنان در حال حاضر مقدور نیست که در جنگ مشارکت داشته باشند. شاید در آینده‌ای نزدیک ان‌شاءالله! هر چند در ماه فوریه، داعشی‌ها یک گردان از زنان را تشکیل دادند که اصطلاحا به آنها «الخنساء» می‌گویند. این گردان نزدیک به ۶۰ عضو دارد و گفته می‌شود که میانگین سنی آنها ۲۵ سال است. آنها هم‌اینک دارای رسانه‌ای منحصر به فرد هستند و ویدئوهای خودشان را راسا تهیه و تولید می‌کنند. بیشتر ویدئوها جنبه پروپاگاندایی و تبلیغاتی دارد. سوای این موضوع، زنان این گردان دو نقش عمده دارند: برپایی ایست بازرسی برای همه زنان عبوری، و نظارت بر اجرای قوانین سختگیرانه داعش برای زنان.
گزارش‌های منتشرشده از مناطق تحت سلطه داعش حکایت دارد که آنان به مدارس دخترانه و بازارها سرک می‌کشند و اگر زنان اصول پوششی داعشی‌ها را پیاده نکرده باشند، وظیفه شلاق زدن آنها را برعهده می‌گیرند. نقاب این زنان باید دارای همان ویژگی‌هایی باشد که« ام خطاب» در وبلاگ خود گوشزد کرده بود.
موسسه (TRAC) در وب‌سایت خود می‌نویسد: ما به دو نکته قابل ملاحظه در رفتار زنان داعشی بر می‌خوریم؛ آنها به شدت به دنبال فعالیت برای این گروه هستند. فعالیتی که همپای مردان باشد. دوم اینکه آنها خواهان مشارکتی بیشتر از وظایف فعلی‌شان هستند.
در حالی که ما در مورد آنها صحبت می‌کنیم، نقش آنان هم به سرعت در حال تغییر است. آنها در حال آموزش برای به کارگیری انواع سلاح‌ها هستند. آنها همچنین در حال آموختن مهارت‌های ابتدایی هستند. آموزش‌هایی که بیشتر جنبه دفاع شخصی دارد. به‌رغم چیزهایی که گفته می‌شود، این زنان در حال تغییر دستورالعمل‌ها هستند و اندکی نیز تردید وجود دارد که این زنان به ارزش‌های داعش اعتقاد داشته باشند. جایی که به آنها «خواهر» گفته می‌شود و از آنها می‌خواهند که به سوریه «هجرت» یا سفر کنند.