راز 35 سال ماندگاری در کسب‌وکار
مترجم: مریم رضایی
سی و پنج سال بقا برای یک کسب‌وکار تازه دستاورد بزرگ و تاثیرگذاری است. در واقع، در فضای اقتصادی تازه جهان، هر چند سالی که کسب‌وکار شما دوام داشته باشد باید آن را جشن بگیرید! پائول فلچر (Paul Fletcher)، مدیر شرکت خدمات حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی کالای FN Worldwide، به تازگی این جشن را پشت سر گذاشته است. شرکت FN Worldwide در دهه ۸۰ میلادی در برلین تاسیس شد و دو سال بعد به انگلستان منتقل شد. این شرکت در ابتدا در تبادلات تجهیزات ارتش انگلستان تخصص داشت، اما خیلی زود به بازار حمل‌و‌نقل کالای محلی و تجارت خصوصی در اروپا توسعه یافت. فلچر در گفت‌وگویی نحوه ورود به کسب‌وکار، رشد آن و عملکرد فعلی آن در مقیاس جهانی را توضیح داده است.
در سال 1983 به‌عنوان مهندس برق در شرکتی مشغول به کار بودم و همزمان فرصت کاری خوبی در آمریکا برای من ایجاد شد، اما مجوز کاری لازم برای آنجا را نداشتم. گرفتن مجوز پروسه‌ای طولانی بود؛ بنابراین به جای اینکه برای کاری که انجام می‌دادم وقت و هزینه صرف کنم، تصمیم گرفتم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار که شرایط آن پیش آمده بود، سرمایه‌گذاری کنم. فکر می‌کنم ربودن هر فرصتی که در دسترس قرار دارد، بسیار مهم است.

۱) تا می‌توانید با کارمندان وقت صرف کنید
این خیلی مهم است که نگرش و ارزش‌های مد نظر کارمندانتان را بدانید. وقتی شرکتی پرمشغله را اداره می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید فردی را براساس اعتبار رزومه یا شایستگی‌هایی که دارد استخدام کنید. اما دانستن اینکه این افراد واقعا چه کسی هستند و چه چیزهایی به آنها انگیزه می‌دهد، آسان نیست. در FN Worldwide تمرکز زیادی بر ارتباطات افراد داریم. اگر کارکنان در یک حلقه حمایت نگه داشته شوند، احساس می‌کنند ارزش دارند. یک رابطه براساس اعتماد دو طرفه شکل می‌گیرد. نمی‌گویم ما در تیم‌های کاری مشکل نداشته‌ایم. این اتفاق بارها رخ داده است، اما یافتن کارکنان عالی که می‌خواهید مدت‌ها در شرکت شما بمانند، ارزش وقت گذاشتن را دارد. می‌توانم بگویم ۵۱ درصد موفقیت ما کاملا به کارکنان وابسته است. آنها وجهه شرکت هستند. خوشنامی و اعتبار در روابط کاری به ما در ساختن این کسب‌وکار کمک کرده و انتظار می‌رود کارمندان هم این اعتبار را حفظ کنند و در روابط با مشتریان همین رویه را در پیش بگیرند.

2) اثرات منفی انفجار دیجیتال را درک کنید
ما تاکید زیادی بر حضور اینترنتی و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی داریم، چون این امر برای فعالیت در دنیای امروز بسیار ضروری است. این موضوع را می‌توانید در سایت شرکت مشاهده کنید. اما در کنار پی بردن به ارزش پلت‌فرم‌های اینترنتی برای رشد کسب‌وکار، تجربه به ما یاد داده در جلوگیری از انتشار اخبار بد و قرار گرفتن در مرکز توجه منفی رسانه‌ها باید پیش قدم شویم. آثار منفی حضور دیجیتال بر شرکت‌ها می‌تواند بسیار مخرب باشد و ما تا حد امکان در برابر این موضوع ایستادگی کرده‌ایم.

3) ایمان به کار فراوان داشته باشید
من این شرکت را هدایت می‌کنم و باید به توانایی خودم برای انجام این کار باور داشته باشم. همچنین به افرادی که استخدام کرده‌ایم و با آنها کار می‌کنم، ایمان زیادی دارم. بعد از ۳۵ سال دوام آوردن در کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده‌ام، باید صادق باشم و بگویم در ریسک‌هایی که کردم، شانس با من همراه بوده است. اما باید بدانید که ریسک کردن همواره در کسب‌وکار غیر‌قابل‌اجتناب است و باید این موضوع را بپذیرید و آنقدر اعتماد به نفس داشته باشید که فکر کنید تصمیم درست را اتخاذ کرده‌اید. اگر ریسکی که انجام داده‌اید به نتیجه برسد که عالی است؛ در غیر این صورت، درس مهمی یاد گرفته‌اید که می‌توانید برای موفقیت در بلند مدت آن را به کارگیرید.

4) همواره به تعادل کار/ زندگی اهمیت بدهید
بعد از ۳۵ سال هنوز اذعان می‌کنم خوش‌شانس بوده‌ام که خانواده صبوری داشتم. با تغییرات فرهنگی و ظهور دنیای دیجیتال، دسترس‌پذیری ۲۴ ساعته افراد راحت‌تر شده است. در صنعت حمل‌ونقل همواره موانع بیشتری ظهور می‌کنند، مسوولیت‌ها هر روز چند برابر می‌شود، تهدید انتقال مهاجران ناشناخته بار بزرگی بر دوش افراد است و نمی‌توان در هر حوزه از کسب‌وکار به رضایت رسید. در اینجا بحث سازگاری و رشد تدریجی مطرح است. با توجه به این مشکلات، ایجاد تعادل بین کار و زندگی اهمیت زیادی می‌یابد. باید بتوانید در اوج کار برنامه‌ریزی مناسبی برای بودن در کنار خانواده داشته باشید. حداقل آخر هفته‌ها یا تعطیلات کار را به‌طور کلی فراموش کنید.

5) دیدگاه تعریف‌شده‌ای از موفقیت وجود ندارد
من موفقیت را سلامتی، شادی و عشق فراوان توصیف می‌کنم، اما این موارد به ندرت همه با هم وجود خواهند داشت. وقتی شرایط افراد دائما در حال تغییر است، به سختی می‌توانم خودم را فرد موفقی بدانم. وقتی تازه کارم را شروع کرده بودم، دیدگاه تعریف‌شده‌ای از موفقیت نداشتم. می‌دانم خیلی‌ها با این نظر مخالفند، اما برای من این یعنی هیچ‌گاه احساس شکست واقعی هم نکرده‌ام. این دیدگاه باعث شده FN همواره در جهات مختلف رشد کند، اما هنوز خودم را فرد «موفقی» تعریف نمی‌کنم.

6) مدیر بزرگ‌ترین الهام‌بخش کسب‌وکار است
بسیاری از کارآفرینان که امروز افرادی «الهام بخش» تلقی می‌شوند، وقتی من کارم را شروع کرده بودم، قصد راه‌اندازی کسب‌وکارشان را داشتند. من از یک فرصت کسب‌وکار بهره بردم و آن را به کسب‌وکاری سودآور تبدیل کردم. هراسی ندارم که بگویم به‌شدت به کار سخت و مهارت‌هایی که طی این سختکوشی‌ها به دست آورده‌ام، افتخار می‌کنم. در کسب‌وکار و حتی زندگی شخصی‌ام شکست‌هایی داشتم، اما این شکست‌ها درس‌های باارزشی به من آموختند که از این بابت خوشحالم. شکست‌ها به اندازه موفقیت‌ها اهمیت دارند،‌ چون همواره به شما یاد می‌دهند. با توجه به اینکه در دنیای کسب‌وکار هدف‌ها دائما تغییر می‌کند،‌تمرکز بر پیشرفت شخصی الزامی است.

7) نصیحت کردن واقعا سخت است
در کسب‌وکار هیچ قانون کلی که برای همه کاربرد داشته باشد وجود ندارد. چیزی که می‌توانم همیشه توصیه کنم این است که ریسک کنید؛ عدم اعتماد به نفس می‌تواند مخرب‌تر از بهره نبردن از فرصت‌ها باشد. وقتی دیگر اعتقاد نداشته باشید که «می‌توانید» به موفقیت برسید، وقت آن رسیده است که کار را رها کرده و خانه‌نشین شوید.