دنیای اقتصاد: در ادبیات خودرویی، واژه Coupe به چند معنی تعریف می‌شود. در تفسیری ابتدایی به همه خودروهای ۲ درب، کوپه اطلاق می‌شود یعنی از لامبورگینی گالاردو و فراری کالیفرنیا گرفته تا جگوار اف-تایپ و نیسان جی‌تی-آر، همگی به نوعی یک خودروی کوپه هستند. اما تعریف دیگر شامل خودروهایی می‌شود که فارغ از تعداد درب‌ها و صندلی‌هایشان، ساختاری منحنی‌شکل و به عبارتی تخم‌مرغی دارند. بی‌ام‌و ادعا می‌کند شاسی‌بلند ایکس۶ یک تعریف مهندسی از کوپه است. یا در مثالی دیگر، مرسد‌س‌بنز بر این باور است که فست‌بک سی.ال.اس نیز یک کوپه فول‌سایز چهار در است. اما راستش را بخواهید، وقتی کلمه فوق را در اینترنت جست‌وجو کنید، حتی گوگل نیز می‌داند که کوپه‌ترین کوپه دنیا فقط آئودی تی‌تی است. یکی از موفق‌ترین اسپرت‌های شهری تاریخ که پایه‌گذار بسیاری از ابداعات برای آئودی بوده است. ارباب حلقه‌ها اکنون ویرایش جدید این خودرو را به‌عنوان آخرین فیس‌لیفت ۲۰۱۶ روانه بازار کرده است. قوی‌ترین، سریع‌ترین و به‌زعم کارشناسان، جذاب‌ترین نسخه‌ای که تا‌کنون از این محصول ارائه شده است. باید دید اصلی‌ترین رقیب بی‌ام‌و زد۴ چه حربه‌ای برای جذب مشتریان سختگیر امروزی دارد. مدل فوق در حالی راهی بازار می‌شود که فولکس‌واگن به‌عنوان مالک برند آئودی، سئات لئون و اشکودا اوکتاویا (دیگر زیرمجموعه‌هایش) را نیز از دل همین تی‌تی بیرون کشیده است.

از تی‌تی تا تی‌تی!

اواسط دهه 90 میلادی هستیم. فولکس‌واگن مالکیت خود بر برند هم‌وطن یعنی آئودی را تثبیت کرده است. هر دو تمایل دارند که هرچه زودتر پروژه یک خودروی اسپرت 2 نفره 2 درب را استارت بزنند اما نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. یک سال تمام صرف آزمون و خطای طرح‌های اولیه می‌شود. یک تیم زبده کار طراحی را به عهده گرفته بودند. تیمی که تک‌تک اعضای آن اکنون خود سرطراح یک شرکت خودروسازی هستند. تا اینکه مدیریت کلان روی یک طرح به توافق می‌رسد و آن را در قالب یک مفهومی در سال 1995 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی می‌‌کند. طبیعی بود که بازخوردها چندان دندان‌گیر و مثبت نبود ولی همین که شرکت سلیقه مشتری و کارشناسان را تجربه کرد، برایش بس بود. قرار بر این شد که پلت‌فرم اصلی همان زیرساخت نسل چهارم گلف باشد ولی مهندسی مربوط به انتقال قدرت و پیشرانه توسط آئودی طراحی شود. همین تقسیم کردن کار به اضافه زمانی که صرف آزمون‌های آزمایشگاهی و جاده‌ای شد، شرکت را 3 سالی برای عرضه نسخه نهایی به عقب انداخت. تا اینکه سرانجام در سپتامبر 1998 کوپه جدید کمپانی آئودی با نام TT معرفی شد. کیفیت و کمیت بازخوردها به نسبت روز رونمایی مدل مفهومی، باورنکردنی بود. ‌تی‌تی یک 2 درب 2 نفره با زوایای نرم و چهره‌ای دوست‌داشتنی بود.

نه مانند برخی از آسیایی‌ها در محافظه‌کاری زیاده‌روی کرده بود و نه مانند آمریکایی‌ها در خشونت اغراق. طراحی‌اش در اوج متانت و آرامش، جوان‌گرایی خاصی نیز داشت. علاوه بر طراحی دلفریب، باطن این خودرو نیز تحسین‌برانگیز بود. درباره همان پیشرانه ۸/ ۱ لیتری توربوشارژی حرف می‌زنیم که ۱۸۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد. یکی، دو سال بعد همین خروجی با همین پیشرانه به مرز ۲۲۲ اسب‌بخار رسید. اما واقعیت آن است که بارزترین ویژگی فنی تی‌تی نه فقط پیشرانه سرزنده‌اش،‌ بلکه انتقال قدرت دو دیفرانسیل چهار چرخ متحرک آن بود. سیستمی که تقریبا هیچ‌ خودروساز دیگری آن را روی یک‌ چنین کوپه‌ای با چنان قد و قواره‌ای نصب نمی‌کرد. در ایامی که ثانیه به ثانیه به محبوبیت تی‌تی اضافه می‌شد، شرکت می‌توانست بدون هزینه اضافی، بازار قبلی خود را حفظ کند اما جنون آئودی بار دیگر به تی‌تی سرایت کرد و در ۲۰۰۳ یعنی تقریبا اواخر عمر نسل یک، نمونه رویایی ۲/ ۳ لیتری ۶ سیلندر ۲۵۰ اسب‌بخاری رو شد. جذابیت این خودرو مانند بمب در دنیا صدا کرد. کشوری نبود که در آن تی‌تی حضور نداشته باشد اما متاسفانه یا خوشبختانه، آئودی مجبور بود که در ۲۰۰۵ نسخه نسل اول را بپیچد. همان سال در نمایشگاه توکیو از تی‌تی نسل دوم پرده‌برداری شد. باید اعتراف کرد که آئودی واقعا استاد کوپه‌سازی است.

سری جدید این خودرو با زبانی گیراتر و مشخصات فنی چالشی، فرهنگ جدیدی را در دنیای ۲ درب‌های تخم‌مرغی ابداع کرد. دنیایی که البته ارباب حلقه‌ها خودش به تنهایی در آن جولان می‌داد. در این نسل، آئودی از فناوری‌های تازه ابداع شده‌اش یعنی پیشرانه‌های کم‌مصرف و پرقدرت «تی.اف.اس.آی» و سیستم تعلیق مغناطیسی موسوم به «مگنا راید» روی تی‌تی بهره گرفت. همچنین برای اولین‌بار نمونه توربودیزلی برای دوستداران محصولات اسپرت گازوئیلی نیز وارد بازار شد. در همین نسل بود که مدل تی‌تی.اس با خواص مسابقه‌ای مخصوص حرفه‌ای‌ترها معرفی شد. به دلیل کارآیی بسیار پیچیده و کنترلی که تنها از پس راننده‌های واقعی برمی‌آمد، تولید این خودرو تنها محدود به قشر غیر آماتور شد. شرکت برای رقابت با پورشه کِیمن، ویرایش تی‌تی.آر-اس را رو کرد که معنی واقعی کلمه یک دیوانه تمام عیار بود. کوپه جسوری که درون سینه‌اش یک قلب ۵/ ۲ لیتری پنج سیلندر خطی به قدرت ۳۳۶ اسب‌بخار گنجانده شده بود.

سومین برگ برنده 

سال ۲۰۱۳ توفان تغییر زبان طراحی کل شرکت آئودی را فراگرفت. روالی که با فرمت گرافیکی متین آغاز شده بود و‌ با‌‌ فرمت گرافیکی جسورانه رشد کرد، حالا با فرمت گرافیکی افسارگسیخته می‌خواست جهان جدید را به رخ رقبا بکشد. اول از همه ابرخودروی افسانه‌ای شرکت یعنی آر.۸ دستخوش تغییر شد. سپس این شورش انقلابی به سری شاسی‌بلندهای خانواده کیو رسید. سپس نسخه‌های معمولی‌ای را درنوردید و دست آخر سراغ این کوپه آمد. خیلی‌ها بر این باور بودند که شرکت دیر یا زود دست از سر سنت طراحی تی‌تی برمی‌دارد. یا اینکه زوایای نرم سقف و کاپوت را تغییر می‌دهد یا اینکه طول عرض را دستکاری می‌‌کند. اما نسل سوم تی‌تی با همان قد و قواری قدیمی بازگشته بود. گویی آئودی آن پسربچه قدکوتاه دوست‌داشتنی سال ۹۸ را تبدیل به هیولایی درنده کرده بود. در حقیقت رمز موفقیت این خودرو، همین الگوی بی‌نظیر طراحی‌اش بود. ساختاری که فولکس‌واگن خیلی مایل بود آن را روی محصولات خودش اجرا کند ولی غرور این اجازه را به آنها نمی‌داد. در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که آئودی با یک شاسی‌ قدیمی، فقط رنگ و لعاب را عوض می‌کند ولی واقعیت آن است که این همان پلت‌فرمی است که جدیدترین نسل از گلف‌ها یعنی نسل هفتم آن را پایه‌ریزی کرده است. تی‌تی جدید پکیجی از بهترین و جذاب‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی را برای خریدارش به ارمغان آورده است. سیستم اتوماتیک افزایش-کاهش نور داخل کابین، آینه‌های فوتوکرومیک، ۸ ایربگ، کنترل باد تایرها، هشدار انحراف ناگهانی، ترمز کمکی، چرم آلکانتارا روی فرمان، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، صفحه لمسی روی کنسول، رادیوی ماهواره‌ای، کروز کنترل راداری و چراغ‌های تمام LED امکانات استانداردی هستند که روی هر خودروی دیگر با هزینه اضافی نصب می‌شوند.

در دنیای واقعی 

آئودی تی‌تی ۲۰۱۶ دارای یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر خطی است. قوای محرکه‌ای که توسط یک توربوشارژر با توان تراکم ۲/ ۱ واحد bar تقویت شده و به قدرت ۲۸۸ اسب‌بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه رسیده است. گشتاور آن نیز عدد ۳۸۰ نیوتن‌متر در ۱۹۰۰ دور در دقیقه را نشان می‌دهد. بازده این موتور بلوک کوچک ۲/ ۱۴۵ اسب‌بخار و ۵/ ۱۹۱ نیوتن‌متر به ازای هر لیتر از حجم موتور است. قطر و کورس سیلندرهای تی‌تی جدید به ترتیب ۵/ ۸۲ و ۸/ ۹۲ میلی‌متر است که برای آن ضریب تراکم عجیب ۳/ ۹ بر یک را به ارمغان می‌آورد. یکی دیگر از دلایل این توان چشمگیر،‌ سیلندرهای حجیمی هستند که هرکدام ۴۹۶ سی‌سی حجم دارند. اگر می‌گوییم این خودرو یکی از خاص‌ترین کوپه‌های دنیاست، دلیل دارد. به طول، عرض و ارتفاع ۴۱۹۱، ۱۸۳۲ و ۱۳۴۳ میلی‌متری آن دقت کنید. گویی این یک کوسه‌‌ماهی فربه است که روی زمین حرکت می‌کند. فضایی که کابین این خودرو در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد چیزی حدود ۱/ ۲ متر‌مکعب است. فضای قسمت بار نیز ۳۴۰ لیتر خواهد بود.

این آلمانی ۱۴۰۰ کیلویی به دلیل استفاده از آلیاژهای چند لایه در سطوح مختلف بدنه‌اش، آنقدرها هم که انتظار می‌رفت، سبک نیست. آئودی تی‌تی استاندارد دارای تایرهای ۳۵/ ۲۴۵ میلی‌متری ۱۹ اینچی است. اما شرکت برای آنهایی که قصد دارند از لاستیک‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کنند، سایز ۲۵/ ۳۲۵ ۲۰ اینچی را پیشنهاد می‌کند. دیسک‌های ترمز این خودرو در محور جلو ۳۳۸ میلی‌متری و در محور عقب ۳۱۰ میلی‌متری هستند. تی‌تی ۲۰۱۶ قدرتمند نه‌چندان سبک‌وزن، با جعبه‌دنده ۶ سرعته Sترونیک خود می‌تواند صفر تا صد را در ۵ ثانیه بپیماید. شتاب صفر تا ۱۶۰ آن ۸/ ۱۱، صفر تا ۲۰۰ معادل ۳/ ۲۰ و شتاب صفر تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعتش فقط ۷/ ۴۸ ثانیه است. در نظر داشته باشید که این اعداد مربوط به یک ابرخودروی هیولایی نمی‌شود. با این خودرو می‌توان یک‌چهارم مایل یا ۴۰۰ متر را در ۳/ ۱۳ ثانیه آن هم با سرعت ۱۶۸ کیلومتر در ساعت پیمود. پیمایش یک کیلومتری با این آئودی ۳/ ۲۴ ثانیه زمان می‌خواهد. حجم باک این خودرو با ظرفیت ۵۵ لیتر در کنار مصرف سوختی که به‌صورت میانگین ۴/ ۹ لیتر برآورد شده، یک مسافرت طولانی‌مدت را فراهم می‌‌کند.

نظر دیگران

CAR & DRIVER

توفان تند طراحی‌های تیز آئودی، با تی‌تی به گونه‌ای دیگر رفتار کرد. خشونتی که در چهره این خودرو موج می‌زند، از آن طراحی‌هایی نیست که بیننده را دل‌آزرده کند. این فرمت طراحی را به زبان ایتالیایی می‌توان روی آلفارومئو 4سی و به زبان انگلیسی روی جگوار اف-تایپ مشاهده کرد. تی‌تی جدید وقتی به‌صورت استاندارد آن روی نسخه پایه از توربو استفاده می‌کند، یعنی برنامه‌های دردناکی برای رقبا تدارک دیده است. این خودرو یکی از بهترین استادان استفاده از ریزه‌کاری‌ها در طراحی‌ است. مانند آن دریچه‌های هوایی که مثل توربین هواپیما خودنمایی می‌کنند.

CAR MAGAZINE

جذابیت تی‌تی یک‌بار دیگر در 2016 به همه ثابت شد. فیس‌لیفت نسل سوم این خودرو با همان کیفیتی که در آر.8 جادویی دیده بودیم، می‌خواهد فروشش را دو‌چندان کند. هنوز هم می‌توان در کالبد این خودرو دو شخصیت متفاوت را پیدا کرد. اولی همان خودروی مهربان و گوش به فرمانی است که در اوج پایداری سفری آرامش‌بخش را فراهم می‌کند و دیگری همان شخصیت پرخاشگر و عصیانگری است که تنها رام‌کننده‌های اسب‌های آلمانی می‌توانند با آن کنار بیایند. آئودی هرگز نمی‌خواست مسیر مینی و فولکس‌ بیتل را در دنیای کوچک‌های شهری تکرار کند.

ROAD & TRACK

بزرگ‌ترین مزیت آئودی این است که آنقدر باتجربه و پرافتخار است که نیازی به اغراق در طراحی و ادعاهای رسانه‌ای ندارد. به همین خاطر است که پس از 18 سال هنوز کوپه 2 نفره این شرکت اصالت خود را حفظ کرده است. با اینکه شرکت در بالای سر خود غولی هم‌چون فولکس‌واگن را می‌بیند ولی همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تلاش آئودی برای جدا کردن کاراکتر تی‌تی از گلف جی‌تی‌آی صراحتا معلوم است. عجیب‌ این است که شرکت چطور سال به سال این همه فناوری و نوآوری را درون این خودرو تزریق می‌‌کند؟ شرکت‌های دیگر این‌ کار را با جیره‌بندی انجام می‌دهند.

AUTO EXPRESS

هر بار که یک نسل از آئودی تی‌تی رونمایی می‌شود، هواداران این خودرو از این هراس دارند که آیا هنوز هم می‌توان به نسل بعدی امید داشت؟ آئودی دیوانه‌وار هرآنچه که دارد را برای تی‌تی عرضه می‌کند. مشتری نیز به‌‌رغم قیمت بالا، با نهایت رضایت آن را می‌خرد. اینکه چطور بتوان جسارت و محافظه‌کاری را در ابعادی کوچک یکجا جمع کرد، هنری است که فقط دست آئودی و سازندگان هواپیماهای شکاری است. اینکه تی‌تی 2016 آنقدر سطح توقع را بالا برده که از او مانند یک ابرخودرو انتظار کارآیی داریم، به محبوبیت و توانمندی‌های خیره‌کننده آن برمی‌گردد.