یوزهای اصفهان از اتوبوس کی‌روش جاماندند

کارلوس کی‌روش در شرایطی که تیمی به مراتب ناآماده‌تر از تیم ملی سابق را در اختیار دارد، مقابل قطر به یک پیروزی بسیار خوب دست پیدا می‌کند و مقابل چین هم در خانه حریف، یک تساوی ارزشمند به دست می‌آورد. تیم ملی که بازیکنان با کیفیت خود را برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آماده می‌کند کمتر نامی از بازیکنان جوان و شایسته سپاهان و ذوب‌آهن دارد. بازیکنان سپاهان نه‌تنها امسال، بلکه در دو سه فصل اخیر، آنگونه که باید جایی در تیم ملی ندارند و اگر احسان حاج‌صفی به این تیم باز نمی‌گشت، دیگر اسمی از بازیکنان آن در ترکیب تیم ملی کنونی نبود. طلایی‌پوشان اصفهان به خوبی یاد دارند که در دوره حضور امیر قلعه‌نویی و البته دورانی که میلیاردها تومان برای این تیم هزینه می‌شد، نیمی از ترکیب اصلی تیم ملی را به خود اختصاص می‌دادند، به گونه‌ای که یکی از دغدغه‌های همیشگی قلعه‌نویی در آن دوران با سپاهان، بازیکنانی بود که هیچ وقت در اختیار او نبودند. مهدی رحمتی، جلال حسینی، هادی عقیلی، خسرو حیدری، احسان حاج‌‌صفی، امید ابراهیمی و چندین بازیکن دیگر در آن دوران، هر اردو در بین بازیکنان دعوت شده به تیم ملی به حساب می‌آمدند و در واقع نیمی از ترکیب اصلی سپاهان، ملی‌پوش بودند. ذوب‌آهن نیز به خوبی یاد دارد که چند بازیکن ملی‌پوش به ترکیب تیم ملی معرفی کرده است. از قاسم حدادی‌فر و شهاب گردان گرفته تا محمد قاضی، محمدرضا خلعتبری و خارجی‌هایی که با حضور در این تیم ملی‌پوش می‌شدند. ذوب‌آهن ابراهیم‌زاده هم در دوران حضور این سرمربی هر اردو ۴-۵ بازیکن را به تیم ملی معرفی می‌کرد و همواره یک پای ثابت ترکیب تیم ملی، بازیکنان تیم‌های اصفهانی به شمار می‌رفتند.

تیم‌های اصفهانی هیاهوی سابق را ندارند

شرایط اما حالا متفاوت شده و سبز و زردپوشان اصفهان دیگر هیاهوی سابق را در تیم ملی ندارند؛ اتفاقات مختلفی نظیر کاهش رقم قرارداد بازیکنان، تغییرات زیاد تیم‌ها و البته جوان‌گرایی این دو تیم، باعث شده که دیگر سپاهان و ذوب‌آهن، تیم‌های همیشگی از نظر بازیکنان ملی‌پوش نباشند و با تیم‌های پرمهره قدیم، از زمین تا آسمان فرق کنند. یحیی گل‌محمدی، سرمربی جوان ذوب‌آهن که همواره یکی از منتقدان تعداد اندک بازیکنان دعوت شده تیمش به تیم ملی بوده، این اعتقاد را دارد که تعدادی از بازیکنان این تیم، همواره شایسته حضور در تیم ملی هستند اما متأسفانه این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سرمربی سبزپوشان اصفهان فصل گذشته نسبت به این موضوع گلایه کرد و در یکی از مقاطع پس از عدم دعوت بازیکنان این تیم به تیم ملی گفت: از تیم ما دو سه نفر لیاقت داشتند که به تیم ملی برسند، ولی اینطور نشد. متأسفانه حق آنها خورده شد، ولی باید به تصمیم کادر فنی احترام گذاشت و فعلاً درباره این موضوعات سکوت کرد.

نقش سیاست باشگاه‌های اصفهانی در کاهش سهمیه ملی آنها

برخی بر این باور هستند که کاهش بودجه دو باشگاه اصفهانی که منجر به کاهش حضور بازیکنان ستاره در این دو تیم شده، ذوب‌آهن و سپاهان را از بازیکنان ملی‌پوش دور کرده است. به هرحال سقف قرارداد یکی از موضوعاتی است که همواره در باشگاه‌های صنعتی مورد بحث بوده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. حمید بابایی، مربی سابق تیم سپاهان اصفهان با اشاره به دلایل کاهش قابل توجه سهمیه تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در تیم ملی به دنیای اقتصاد می‌گوید: سپاهان و ذوب‌آهن به هر دلیلی که برای باشگاه‌ها توجیه دارد، تغییرات بسیاری داشته‌اند. به خوبی یاد دارم زمانی که پرسپولیس نتیجه نمی‌گرفت، علی دایی بازیکنان جوانی را به ترکیب تیم اضافه کرد؛ البته متأسفانه در آن زمان به دایی فرصت ندادند وگرنه او همچون کی‌روش امروز تیم ملی، در این تیم نتیجه می‌گرفت. با این حال، مسئولان باشگاه در قبال برانکو ایوانکوویچ و بازیکنان جوان او در این تیم صبر نشان دادند و پرسپولیس امروز به شرایط کنونی رسیده است.

سپاهان و ذوب‌آهن فرصت احتیاج دارند

بابایی با اشاره به شرایط سپاهان و جوان‌گرایی صورت گرفته در این تیم تصریح می‌کند: من کاری به این موضوع ندارم که آیا صلاح بوده عبدالله ویسی سرمربی تیم سپاهان شود یا خیر. با این حال، به نظر من سپاهان درباره او حرفه‌ای‌گری کرد زیرا مربی قهرمان را جذب کرد و در کنار آن، بودجه باشگاه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش داد. به هر حال اگر ویسی در تیم نتیجه نگیرد، به هوادار می‌گوید که من سرمربی تیم قهرمان را به تیم اضافه کردم و هزینه‌های باشگاه را به میزان قابل توجهی کاهش دادم. مربی سابق سپاهان اما به این موضوع اشاره می‌کند که دو تیم اصفهانی برای اثبات شایستگی‌های خود به فرصت احتیاج دارند. او بیان می‌دارد: به نظر من باید به تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن فرصت داد و در قبال آنها صبور بود؛ این دو تیم هر کدام ۸-۹ بازیکن جدید در ترکیب خود می‌بینند و مدیرعامل و سرمربی باشگاه باید آنها را حمایت کرده و حفظ کنند تا سپاهان و ذوب‌آهن دوباره به شرایط ایده‌آل خود بازگردند و بتوانند در چرخه بالاهای جدول و مسابقات آسیایی به موفقیت دست پیدا کنند.

کاهش سهمیه سپاهان و ذوب‌آهن در تیم ملی مقطعی است

وی ادامه می‌دهد: از نظر من کاهش سهمیه این دو باشگاه در تیم ملی، مقطعی صورت گرفته زیرا این، در فوتبال یک قانون است؛ مورینیو با چلسی قهرمان شد اما سال بعد از آن هفته دهم از کار برکنار شد و اینگونه نیست که هر تیمی همیشه خود را جدا کنند و به قهرمانی دست پیدا کنند. بدون شک اگر مدیریت دو باشگاه حفظ شود و سیاست‌های باشگاه تداوم پیدا کند، بازیکنان جدیدی به تیم ملی فوتبال وارد می‌شوند و این تیم‌ها دوباره به چرخه وارد خواهند شد.

مدیرانی قدرتمند در فوتبال اصفهان می خواهیم

بابایی درباره اینکه مسئولان باید تا چه اندازه به تیم‌های اصفهانی برای اثبات خود فرصت دهند، بیان می‌دارد: به نظر من با روند کنونی هر تیم نیازمند آن است که سه سال در شرایط ثابت بماند تا نتایج ایده‌آل خود را کسب کرده و بازیکنان شایسته‌ای به تیم ملی معرفی کند. البته درباره ذوب‌آهن باید گفت که سعید آذری به دلیل اینکه در سال نخست حضورش، با بحران‌های مختلفی مواجه بود، به چهار سال زمان احتیاج دارد. وی پیرامون سبک مدیریتی مدیران اصفهانی در فوتبال کشور خاطرنشان می‌کند: به نظر من باشگاهی موفق می‌شود که مدیرانی نظیر محمدرضا ساکت در کار خود استفاده کند؛ مغز اقتصادی، حرفه‌ای‌گری و برشی که این مدیران دارند، به نفع فوتبال ایران خواهد بود و ما باید کاری کنیم که مدیرانی چون او، دوباره به فوتبال کشور وارد شوند و در باشگاه‌های مختلف مدیریت داشته باشند. حضور چنین مدیرانی در تیم ملی نیز به خوبی زمینه تغییرات را فراهم کرده و از اتوبوس اختصاصی و ایرباس گرفته تا اسپانسرینگ تیم ملی، همه و همه به سود فوتبال ملی ماست. به طور قطع، حمایت از بازیکنان جوان در تیم‌های اصفهانی و البته آکادمی‌های فوتبال اصفهان، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، درهای تیم ملی را برای بازیکنان این دو تیم باز کند. سپاهان و ذوب‌آهن به خوبی یاد دارند که پس از شکسته شدن تابوی تیم‌های سرخابی، نصف‌جهان بود که برای نخستین بار بازیکنان قابل توجهی به تیم ملی معرفی کرد و حالا باید برای تداوم این شایستگی، دوباره به سطح اول فوتبال ایران باز گردند.