ده تفاوت کار کردن در شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها

کار کردن در هر شرکتی تفاوت‌های بسیاری با کار کردن در شرکتی دیگر دارد که این تفاوت‌ها در مورد شرکت‌های بزرگ و مشهور و استارت‌آپ‌ها ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. تحقیقات نشان داده که اشتغال کارکنان در شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی از جنبه‌های مختلفی با اشتغال کارکنان در شرکت‌های نو پا و استارت‌آپ‌ها متفاوت است و فرصت‌ها و تهدیدهای گوناگونی را در بر دارد. در اینجا به ده مورد از این تفاوت‌ها اشاره خواهد شد.

1-کار گرفتن در شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها سریع‌تر و آسان‌تر است

تجربه نشان داده که افراد جویای کار و مستعد به شکل سریع‌تر و آسان‌تری می‌توانند وارد استارت‌آپ‌ها شوند و مراحل استخدام را پشت سر بگذارند در حالی که ورود و استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ و مشهور نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مصاحبه و گزینش است. به واسطه همین سرعت عمل شرکت‌های نوپاست که در بسیاری موارد شاهد جذب نیروهای نخبه و مبتکر در چنین شرکت‌هایی هستیم حتی اگر حقوق دریافتی آنها با شرکت‌های بزرگ قابل مقایسه نباشد.

2-کاغذبازی‌های بوروکراتیک در شرکت‌های بزرگ بیشتر است

همه می‌دانند که برای انجام شدن کار در شرکت‌های عظیم الجثه و عریض و طویل به گذشتن از مراحل مختلف و پیچیده‌ای نیاز است که به شدت زمان بر و انرژی بر است، در حالی که در شرکت‌های کوچک و نوپا به دلیل ساده و چابک بودن ساختار سازمانی، کارها سریع‌تر پیش می‌رود.

3-کارکنان شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها مثل اعضای یک خانواده هستند

هنگامی که شما در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید به واسطه دامنه فعالیت‌هایتان فقط با تعداد محدودی از کارکنان شرکت در ارتباط هستید و آنها را می‌شناسید اما اگر در یک استارت‌آپ کار کنید خود را در محیطی شبیه به خانواده خود احساس می‌کنید که در آن رابطه‌ای صمیمانه و گرم بین همه افراد وجود دارد و رئیس شرکت نقش پدر خانواده را بازی می‌کند که همه را دور هم جمع کرده است.

4-در شرکت‌های کوچک اغلب افراد مثل آچار فرانسه عمل می‌کنند

در حالی که در شرکت‌های بزرگ افراد با توجه به شرح وظایف و پست خود صرفا به انجام یک کار به‌صورت خاص می‌پردازند در شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها اغلب افراد مانند آچار فرانسه عمل کرده و کارهای متنوعی را به‌صورت همزمان انجام می‌دهند و در کارها به هم کمک می‌کنند.به‌عنوان مثال در یک شرکت کوچک و نوپا یک حسابدار هم حساب‌های شرکت را کنترل می‌کند، هم بودجه را تنظیم می‌کند و هم صورت‌های مالی را تهیه می‌نماید در حالی که در شرکت‌های بزرگ هر کدام از این کارها بر عهده یک یا چند نفر مشخص گذاشته می‌شود.

5-شرایط کاری در شرکت‌های کوچک مطلوب‌تر است

شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مانند مقررات کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر مکان مناسب‌تری برای فعالیت افراد نخبه و مبتکری است که دوست ندارند آزادی عمل و آرامش خود را در محل کار از دست بدهند. به همین دلیل هم هست که می‌بینیم بسیاری از نیروهای نخبه و نوآور، کار کردن با دستمزد کمتر در یک استارت‌آپ را به کار کردن با حقوق‌های چندبرابری در شرکت‌های مشهور و بزرگ ترجیح می‌دهند.

6-کارها در شرکت‌های بزرگ بیش از حد تخصصی و یکنواخت است

هنگامی که شما در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید مجبورید یک کار تخصصی مشخص را با دامنه ابتکارات محدود انجام دهید که این محدودیت برای کسانی که دارای ایده‌های نو و دیدگاه‌های باز هستند عذاب دهنده و ملال‌آور است و این در حالی است که به دلیل ادغام شدن فعالیت‌ها و تخصص‌ها در یک شغل در استارت‌آپ‌ها روحیه تنوع طلبی افراد به خوبی ارضا می‌شود.

7-فرصت رشد افراد در شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ بیشتر وجود دارد

اگر چه شرکت‌های بزرگ به واسطه گستردگی زیاد خود امکان رشد و ارتقای قابل توجهی به کارکنان خود می‌دهند اما این فرصت‌ها در سایه شدید بودن رقابت برای ارتقا در درون سازمان رنگ می‌بازند و در نتیجه امکان رشد در چنین سازمان‌هایی فقط برای تعداد اندکی از کارکنان فراهم می‌آید. در شرکت‌های کوچک و نوپا اما با وجود محدود بودن امکان رشد و تعالی در درون شرکت امکان جهش و جذب کارکنان نخبه توسط سایر شرکت‌ها بیشتر است.

8-نسیم تحول در استارت‌آپ‌ها راحت‌تر می‌وزد

انگیزه اصلی خیلی‌ها برای پیوستن به یک شرکت و فعالیت در آن نه صرفا به دست آوردن پول و مزایای مالی بلکه داشتن امکان تغییر دادن شرایط و منشا اثر بودن است و شرکت‌های کوچک و پویا به واسطه ساختار زنده‌تر و متغیری که دارند بستر مناسب‌تری برای فعالیت دوستداران تغییر و اثرگذاری محسوب می‌شوند.

9-رسالت اجتماعی در شرکت‌های کوچک بیشتر مورد توجه است

در حالی که رسالت و هدف اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مشهور در کسب رضایت سهامداران و سودآوری بیشتر خلاصه شده است، در شرکت‌های کوچک، ارزش‌ها و ایده آل‌هایی چون توجه به محیط زیست و مسوولیت اجتماعی از جایگاه و اهمیت بیشتری برخوردار است.

10-امنیت شغلی در شرکت‌های کوچک بیشتر است

شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها که چیزی شبیه به یک خانواده صمیمی هستند محیط امن‌تری برای فعالیت افراد محسوب می‌شوند و امنیت شغلی در چنین محیط‌هایی بیشتر است. اخراج کردن یک کارمند در یک استارت‌آپ یک تصمیم دشوار و پدیده‌ای مثل از دست دادن عضوی از اعضای خانواده است که تا حد امکان از آن اجتناب می‌شود در حالی که اخراج کارکنان و تعدیل نیرو در شرکت‌های بزرگ امری عادی و پیش پا افتاده محسوب می‌شود که به شدت از امنیت شغلی کارکنان می‌کاهد.

منبع: Small Business Trends