چند نکته و اصطلاحی که هنگام خرید آنلاین باید بدانید
در حال حاضر خرید اینترنتی نسبت به سال‌های گذشته با استقبال قابل توجه همراه شده است. هرچند سایت‌های فروش آنلاین قابل قبول در کشور براساس استانداردهای جهانی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد اما همین چند سایت فعلی باعث افزایش اعتماد و توجه کاربران به خرید اینترنتی شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده کاربران همچنان نسبت به خرید اینترنتی مقاومت کنند ریسک این نوع خرید است. عدم تعویض کالا، فرق داشتن محصول سفارشی با محصول ارسالی، نکات امنیتی و... شاید از جمله دلایلی است که برخی کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید اینترنتی از همان روش سنتی برای تهیه محصولات مورد نیاز خود استفاده کنند. با تمام اینها بالاخره روزی باید این روش خرید آنلاین را امتحان کنید. به همین خاطر برای اینکه یک خرید آنلاین خوب را تجربه کنید چند نکته و اصطلاح را که باید در این زمینه به آن توجه کنید برای شما شرح می دهیم.
۱- موجود بودن محصول:اصطلاحی است که هنگامی خرید یک محصول باید به آن دقت کنید. ممکن است از یک محصول خوشتان بیاید اما فعلا در سایت موجود نباشد. این گزینه در صفحه ی محصول هم نمایش داده می‌شود و تاریخ موجود بودن آن نیز احتمالا معلوم خواهد بود.

۲- پیش‌خرید: زمانی استفاده می‌شود که قصد خرید کالایی را داریم که در حال حاضر هنوز به بازار نیامده، اما جلوتر می‌توانیم با پرداخت هزینه کالای مورد نظر را سفارش دهیم. در این روش پول محصول را به‌صورت تمام پرداخت می‌کنیم، اما ممکن است محصول مورد نظر در تاریخی که شرکت معین کرده روانه بازار نشود و ضرر کنید. در ضمن اگر بسیار مشتاق به دریافت این محصول هستید که هیچ اما اگر زیاد عجله ندارید مدتی صبر کنید؛ چرا که بیشتر اجناس چند ماه بعد از عرضه به بازار با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شوند.

۳- ردیابی آنلاین یا رهگیری سفارش: به موردی گفته می‌شود که خریدار می‌تواند سفارش خود را از سایت ارسال‌کننده پیگیری کند. به‌طور معمول این عمل توسط یک شماره پیگیری انجام می‌شود و البته برخی از فروشگاه‌ها از طریق پیامک وضعیت بسته را برای خریدار نمایش می‌دهند. همچنین اگر بسته مورد نظر توسط ارگان خاصی برای شما مثل فدرال اکسپرس ارسال می‌شود می‌توانید به وب‌سایت آن شرکت مراجعه کنید و با وارد کردن کد خود وضعیت بسته را مشاهده کنید.

۴- دانلود دیجیتال:برای محصولاتی مانند بازی‌های ویدئویی، کتاب، موسیقی و نرم‌افزار به کار برده می‌شود و به جای دریافت کالای فیزیکی، محصول را به‌صورت فایل‌های پی دی اف یا MP۳ دریافت می‌کنید. برخی از فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون در کنار موجود بودن دریافت فیزیکی، دریافت دیجیتالی را نیز فراهم می‌کنند.

۵- حمل و نقل جزئی: برای آن دسته از کاربران است که بیش از یک سفارش را از سایت دارند و سایت موارد را به‌صورت جداگانه ارسال می‌کند. به‌عنوان مثال شما کفش، جوراب و شلواری را از سایت سفارش داده‌اید. در این سفارش ممکن است کفش و جوراب را با هم و شلوار را به‌صورت جداگانه دریافت کنید. این مورد در سایت‌هایی که محصولات گوناگون می‌فروشند رایج است.

۶- پرداخت از طریق موبایل: روشی است که دیگر در آن نیازی به پول نقد ندارید. برخلاف کارت‌های اعتباری، کارت‌های بانکی و چک، در پرداخت با گوشی هوشمند یا تبلت از نرم‌افزار مورد نیاز استفاده می‌کنید و این نرم‌افزار به‌طور خودکار اطلاعات شما را در داخل سیستم نگه می‌دارد تا دیگر نیازی به درآوردن کارت اعتباری از جیب‌تان نباشد. روشی که هنوز در ایران فراگیر نشده است.

۷- بودجه‌بندی پاکتی: راهی است تا هزینه‌های خود را با قرار دادن پول در یک پاکت مجازی محدود کنیم. شما می‌توانید برای هر چیز شامل سرگرمی، رستوران، لباس و... پاکتی را در نظر بگیرید تا مبلغ خاصی در آن باشد.

۸- شناسایی هویت: هنگامی که شما برای خرید به یک سایت فروشگاهی آنلاین می‌روید در ابتدا باید احراز هویت شوید که این کار با ورود شما از طریق نام کاربری و رمز عبور انجام می‌شود. از آنجا که معمولا اطلاعات پرداخت آنلاین در حساب شما ذخیره می‌شود بهتر است به شیوه‌های امنیتی توجه داشته باشید تا هکر‌ها به حساب‌تان دسترسی پیدا نکنند. هیچ چیز بدتر از تبدیل شدن به یک قربانی سرقت آنلاین نیست. سایت‌های آنلاین در مواقعی برای افزایش امنیت کاربران احراز هویت دو مرحله‌ای را در سایت اجرا می‌کنند.

۹- پشتیبانی آنلاین: یکی از مواردی است که در سایت‌های خرید و فروش آنلاین برای کمک فوری به کاربران ضروری است. اگر شما هر گونه سوال یا نگرانی در مورد خرید خود دارید، پشتیبانی زنده به شما اجازه می‌دهد که با متخصصان صحبت کنید و مشکل خود را رفع کنید. البته به غیر از این مورد بیشتر سایت‌های فروش آنلاین دارای خط‌های تلفن هستند و می‌توانید با آنها تماس بگیرید.

۱۰- عضویت در خبرنامه: سایتی که قصد خرید از آن را دارید می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند پرداخت را ببینید. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین خبرنامه الکترونیکی را ارائه می‌دهند که با عضویت در آن می‌توانید ایمیل‌های منظمی را از سایت دریافت کنید.این خبرنامه‌ها به‌طور معمول شامل خبر‌هایی از سایت، تخفیفات ویژه و تبلیغات اینترنتی هستند. سایت‌های فروش آنلاین در برخی موارد هنگامی که شما در خبرنامه آن سایت عضو می‌شوید کد تخفیفی را برای شما ارسال می‌کنند

۱۱- تخفیف، کوپن یا کدهای تبلیغی: مواردی هستند که این روزها به جای همدیگر استفاده می‌شود اما به‌طور کلی یک عدد یا حروف هستند که برای اعمال تخفیف در سایت وارد می‌شوند. احتمالا شما این کد‌های تبلیغی را در ایمیل‌هایی که از طرف سایت‌های آنلاین به شما ارسال می‌شود مشاهده کرده‌اید.