اعداد اصلی در زندگینامه منصور پورحیدری

17

پورحیدری در تاریخ ششم بهمن‌ماه ۱۳۲۴ در حوالی میدان خراسان و در خانواده‌ای ۷‌نفره به‌دنیا آمد. او تنها ۱۷‌سال داشت که به سمت فوتبال حرفه‌ای کشیده شد و به عضویت تیم دارایی درآمد. خانواده او در ابتدای نوجوانی‌اش به محله قلهک تهران نقل مکان کردند و همان زمان‌ها بود که پورحیدری فوتبال در زمین‌های خاکی را سرگرمی‌ اصلی خود کرده بود. مرحوم پورامیر ظاهرا اولین کسی بود که استعداد پورحیدری را کشف کرد. او معلم منصور پورحیدری بود. اولین تیم رسمی پورحیدری تیم دخانیات بود که به نوعی وابسته به باشگاه دارایی محسوب می‌شد. مرحوم پورامیر، منصور پورحیدری را به غلامحسین نوریان در باشگاه دارایی معرفی کرد، با این وجود او اولین‌بار برای تیم دخانیات به میدان رفت.

1347

منصورخان آن‌طور که انتظار می‌رفت در دارایی برای خودش اسم‌و‌رسمی‌ پیدا نکرد اما با انحلال این باشگاه و به واسطه دوستی نزدیکش با جلال طالبی سر از استقلال درآورد. او در تاریخ سیزدهم تیر‌ماه ۱۳۴۷ برای اولین‌بار با پیراهن استقلال به میدان رفت تا سهمی ‌در ۸‌تایی شدن همایون مقابل تاج سابق داشته باشد.

9

پورحیدری به مدت ۹‌سال عضو باشگاه استقلال بود و توانست با این تیم ۱۰‌قهرمانی به دست آورد. او با استقلال ۳‌بار قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد، یک‌بار جام باشگاه‌های ایران را برد، یک‌بار در جام دوستی و اتحاد به مقام قهرمانی رسید، یکبار قهرمان جام تخت‌جمشید شد و ۳‌بار هم جام میلز هند را برد. مهم‌تر اینکه پورحیدری با استقلال رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا را هم فتح کرد تا اولین ستاره برای آبی‌ها دشت شود. مسعود معینی درخصوص نقش او درگرفتن ستاره‌های روی پیراهن استقلال می‌گوید: «استقلال ۲ ستاره در پیراهن خود ثبت کرده که هر دو را به شدت به منصور پورحیدری مدیون است. اما در تمام این سال‌ها پورحیدری یک‌بار هم منت این تلاشش را بر سر باشگاهش نگذاشت. این برخلاف رفتارهایی است که در سالیان گذشته از استقلالی‌ها دیده شده است و حتی شاهد هستیم که بازیکنان در سال‌های اخیر برای باشگاه استقلال شرط و شروط‌ عجیبی می‌گذارند.»

3

او در دوران بازیگری‌اش حضور موثری در تیم‌ملی نداشت. پورحیدری در سال ۱۳۴۸ برای اولین‌بار به تیم‌ملی دعوت شد اما حضور ابراهیم آشتیانی در پست دفاع راست باعث شد تا او بیشتر یک‌ذخیره مطمئن برای فوتبال ایران باشد تا بازیکن. براساس اطلاعات ثبت شده در سایت‌های آماری، پورحیدری تنها ۳‌بازی با پیراهن تیم‌ملی انجام داده است.

30

پورحیدری در سال ۱۳۵۴ و در حالی که تنها ۳۰‌سال سن داشت، تصمیم گرفت برای همیشه از دنیای بازیکنی خداحافظی کند. جالب اینکه او در همین سال با فریده شجاعی، بازیکن تیم بسکتبال باشگاه استقلال ازدواج کرد تا وارد مقطع جدیدی از زندگی‌اش شود.

4

پورحیدری که علاقه خاصی به استقلال و فوتبال داشت، پس از خداحافظی از فوتبال وارد عرصه مربیگری شد. او در ابتدای راه زیر نظر ۴‌مربی کار کرد تا بتواند اصول این حرفه را یاد بگیرد. رایکوف، علی دانایی‌فر، مصطفی شرکا و ولادیمیر جکیچ، مربیانی بودند که پورحیدری زیر نظر آنها دستیاری کرد. جالب اینکه پورحیدری حتی در خارج از ایران هم سابقه دستیاری داشته است. جکیچ پس از جدایی از استقلال، پورحیدری را با خودش به امارات برد و واسطه شد او با الاهلی قرارداد رسمی‌امضا کند.

8

منصورخان در سال ۱۳۵۹ برای اولین‌بار به‌عنوان سرمربی هدایت استقلال را بر عهده گرفت. براساس آمار ثبت شده پورحیدری در ۳۰۹‌بازی هدایت استقلال را به‌عنوان سرمربی برعهده داشته که رکوردی خاص در تاریخ باشگاه استقلال به حساب می‌آید. پورحیدری در دوران مربیگری‌اش ۸‌جام برای آبی‌ها آورد. استقلالی‌ها با پورحیدری ۳‌بار قهرمان باشگاه‌های تهران شدند، ۲‌بار جام آزادگان را فتح کردند، ۲‌بار قهرمان حذفی شدند و از همه مهم‌تر اینکه یک‌بار هم در آسیا به مقام قهرمانی رسیدند. با این اتفاق پورحیدری به تنها چهره فوتبال ایران تبدیل شد که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی فاتح جام باشگاه‌های آسیا بوده و نقشی کلیدی در به دست آمدن هر دو ستاره داشته است.

1377

پورحیدری در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد و با این تیم قهرمان بازی‌های آسیایی شد تا افتخاری جدید به کارنامه‌اش اضافه کرده باشد. او در ۱۹‌بازی سرمربی تیم‌ملی ایران بوده است. حاصل حضور پورحیدری روی نیمکت تیم‌ملی ۱۰‌برد، ۶‌ مساوی و ۳‌باخت بوده است.

46

تابوت او ۴۶ سال بعد از درخشش در آسیا به همان ورزشگاهی برگشت که در آن درخشیده بود. مسعود معینی همبازی او به نکته جالبی از روز تشییع اشاره می‌کند: «با جلال طالبی که در امجدیه راه می‌رفتم به او می‌گفتم انگار ۴۶ سال پیش است. واقعا در این ورزشگاه هیچ چیز تکان نخورده است. چمن ورزشگاه مثل همان ۴۶ سال پیش بود. محیط برایم خیلی جالب بود و تمام خاطرات سال‌های دورم و بازی‌هایی که با پرسپولیس در این ورزشگاه انجام می‌دادیم برایم زنده شد. جالب است بگویم وقتی تابوت منصور پورحیدری در حال چرخیدن در ورزشگاه شیرودی بود درست در نقطه‌ای که منصور پورحیدری در جام باشگاه‌های آسیا توپ را برای من سانتر کرد و من توانستم گل بزنم تابوت او در همان مکان قرار گرفت.»