بریتانیایی علیه بریتانیایی
هنوز داستان غم‌انگیز دو خبرنگار آمریکایی نقل محافل است که گروه داعش با انتشار سومین فیلم خود بریتانیا را نیز به چالش کشید و با بریدن سر «امدادگر بریتانیایی» به دیوید کامرون اعلان جنگ کرد. این‌بار اما یک بریتانیایی با لهجه خود دیوید کامرون وی را به چالش کشیده است. او برای این‌ کار یک همنام کامرون را انتخاب کرده است و دیویدی را در مقابل دیوید دیگر قرار می‌دهد. او کسی نیست جز دیوید هینز، امدادگر بریتانیایی. او در همانجایی به مسلخ رفته است که پیش از او دو شهروند آمریکایی رفته بودند. این‌بار قاتل بریتانیایی دیوید هینز را مجبور می‌کند که دیوید کامرون را مورد خطاب قرار دهد. هینز در حالی که روی زانو نشسته بود مجبور به قرائت نامه‌ای خطاب به دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا شد. در این نامه چنین آمده بود:«مایلم اعلام کنم که تو - دیوید کامرون- مسوول اعدام من خواهی بود. تو داوطلبانه وارد ائتلافی با آمریکا علیه دولت اسلامی شدی. متاسفانه، این ما بریتانیایی‌ها هستیم که در آخر باید هزینه تصمیمات خودخواهانه پارلمان را بپردازیم.» این تصویر مردی را نشان می‌دهد که با پوششی سیاه در کنار هینز ایستاده و با لهجه لندنی خطاب به مردم و نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: «کامرون فقط شما را وارد جنگ خونین و بی‌پایان دیگری خواهد کرد که در آن برنده‌ای در کار نخواهد بود.» پایگاه «Intelligence» - که کارش رصد کردن فعالیت‌ گروه‌های بنیادگرایان تروریستی است- اعلام کرد که اعدام‌کننده دیوید هینز احتمالا همان فردی است که گروگان‌های آمریکایی را سر برید. به گزارش سی‌ان‌ان، قاتل دیوید هینز در حالی که دست بر سر وی گذاشته بود در این فیلم ویدئویی اعلام کرد که یک گروگان بریتانیایی دیگر به نام «آلن هنینگ» را دستگیر کرده و در صورتی که دولت انگلیس از همراهی با آمریکا دست بر ندارد به زودی او هم به سرنوشت فولی، ساتلوف و هینز گرفتار خواهد آمد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد دو گروگان آمریکایی دیگر هم در زمره گروگان‌های داعش باشند. در همین ارتباط، نیویورک تایمز می‌نویسد: «این گروه علاوه بر آلن هنینگ شهروند انگلیسی، دو امدادگر آمریکایی دیگر را در بازداشت خود دارد.» انتظار می‌رود به زودی روز قضاوت برای آنها نیز فرا رسد و به سرنوشت دیگر گروگان‌ها گرفتار آیند.»
اما با اعدام دیوید هینز روند اعدام‌ها در این گروه وارد فاز تازه‌ای شده است و بحث گروگانگیری افراد خارجی مطرح شده است. به‌این منظور برخی از کارشناسان می‌گویند که گروگان‌های خارجی هم می‌توانند منبع درآمد برای این گروه تکفیری باشند و هم می‌توانند برای کارزارهای تبلیغاتی داعش موثر باشند. کلیک خوردن خبرهای اعدام این گروه و انتشار آن می‌تواند تنها یکی از بردهای این گروه باشد. همچنان‌که گفته می‌شود گاهی برخی از این گروگان‌ها توسط داعش در قبال دریافت مبلغی آزاد شده‌اند.
چندی پیش خبری منتشر شد که یکی از گروگان‌های آلمانی توسط این گروه آزاد و به آلمان بازگردانده شد. دولت آلمان نیز ضمن تایید این مطلب گفت که دولت آلمان به دلیل رایزنی با واسطه‌ها توانست جان شهروندش را بخرد. اما در این میان تئوری دیگری مطرح شده است. گفته می‌شود که داعش در قبال دریافت 6 میلیون دلار این آلمانی را آزاد کرده است. هر چند که دولت آلمان این موضوع را تکذیب کرده است اما هیچ‌گاه به نحوه چگونگی آزادی این آلمانی پاسخ نداده است. این در شرایطی است که برخی می‌گویند انتشار اعدام‌ها توسط گروه تکفیری داعش برای برد رسانه‌ای است.
آنها می‌خواهند از طریق فضای سایبری سیاست رعب و وحشت را پیاده کنند. قاتلی که در کمال خونسردی می‌تواند با کاردی کوچک گردن کسی را ببرد تنها می‌تواند بازتولیدی باشد بر فیلم‌های خشن هالیوودی. گفته می‌شود که پشت پرده این فیلم‌ها نام یک بنیادگرای سابق وجود دارد که از قضا نویسنده کتاب‌های بنیادگرایانه است. نامش مجید نواز است که به گفته سی‌ان‌ان کیفیت فیلم‌هایی که زیرنظر او تهیه می‌شود در حد فیلم‌های هالیوودی است.
در سه فیلمی که تاکنون منتشر شده یک لوکیشن ثابت وجود داشته با یک بازیگر نقا‌ب‌پوش و یک قربانی.
سی‌ان‌ان پیش از این در گزارشی درخصوص اعدام جیمز فولی نوشته بود که برای جلوگیری از پیشبرد اهداف رسانه‌ای داعش از پخش فیلم اعدام فولی جلوگیری به عمل آورید و از دوستان خود نیز بخواهید این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی پخش نکنند. مدیر امور بین‌الملل شبکه خبری الجزیره در این راستا می‌گوید که در توییتر هشتگی را فعال کرده‌اند که در آن از مسوولان رسانه‌ای خواسته‌اند از پخش این فیلم‌ها ممانعت به عمل آورند. با این وجود شبکه‌های خبری ترکیه پس از اعدام هینز به کرات اعدام وی را پخش کرده‌اند و هنوز این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی کلیک می‌شود.
هینز که بود؟
دیوید کاثورن هینز، یک امدادگر بریتانیایی بود که در سن ۴۴ سالگی توسط داعش اعدام شد. او در سال ۲۰۱۳ توسط گروه‌های بنیادگرا در سوریه ربوده می‌شود و در نهایت در اواخر هفته گذشته اعدام می‌شود. هینز که متولد شرق یورکشایر بود در سال ۲۰۱۲ وارد سوریه می‌شود و یک سال بعد ربوده می‌شود. وی پیش از این به کشورهایی مثل لبنان و لیبی نیز سفر کرده بود و به گفته دوستانش با شرایط جنگی به خوبی آشنا بوده است. با این وجود با دستگیری وی و سپس اعدامش، جامعه بریتانیا به این موضوع واکنش نشان داد و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز قول داده است که قاتلان وی را به دست عدالت خواهد سپرد. هینز دارای دو فرزند ۱۷ و ۲ ساله بوده است. روزنامه میرر نوشت: او زمانی ربوده شد که برای یک موسسه خیریه فرانسوی در سوریه مشغول به کار بوده است.