سلامت در فولاد مبارکه

با حضور مدیران وکارشناسان حوزه سلامت وزارت صنعت معدن و تجارت، ایمیدرو و صنایع وابسته و به منظور الگوبرداری از اقدامات انجام شده توسط شرکت فولادمبارکه در این حوزه، سمینار دو روزه آشنایی با برنامه های کمیته سلامت شرکت فولادمبارکه در این شرکت برگزار شد.

علیرضانظری رئیس مرکز بهداشت حرفه ای شرکت فولادمبارکه با اعلام این خبر گفت: در این سمینار دو روزه موضوعات مختلف مرتبط با سلامت، استراتژیهای سلامت و برنامه ها و اقدام هایی که در این استراتژی برای سالم نگه داشتن نیروی انسانی باید انجام شود مورد آموزش، بحث و بررسی قرارگرفت. نظری با اشاره به برنامه های سمینار گفت: در روز نخست مباحث تئوریک و شفاهی به گروه آموزش گیرنده انتقال داده شد و روز دوم نیز شرکت کنندگان با حضور در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی- ورزشی فردوس، برنامه های آموزشی سلامت را به صورت عملیاتی و کارگاهی دنبال نمودند.

وی افزود: متأسفانه امروزه به بحثهای مربوط به سلامت در جامعه آنگونه که باید توجه نمی شودکه در این بین برنامه هایی از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت طراحی شده بود که آن طور که انتظار می رفت در سطح کشور عملیاتی نشد. ما در بخش صنعت و در فولادمبارکه برای اولین بار، این برنامه ها را تحت قالب برنامه و نقشه استراتژیک سلامت پایه گذاری کردیم. این نقشه برای تمام نیروهایی که در فولادمبارکه شاغل هستند به همراه خانواده های ایشان، طراحی و در حال اجراست. در واقع این برنامه ها در بازه های زمانی مشخص پایش شده و شاخص ها بررسی می شود و پس از ارزیابی های انجام شده، اقدامات اصلاحی هم داده می شود.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه نقشه استراتژیک سلامت فولادمبارکه مورد توجه ایمیدرو قرارگفته گفت: این برنامه در ایمیدرو به صورت گزارش ارائه گردید و مورد توجه نیز قرارگرفت تا جایی که درخواست الگوبرداری از این برنامه برای تمام واحدهای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز داده شد و از همین رو در قالب این الگوبرداری، یک برنامه آموزشی دو روزه برای تمام واحدهای زیرمجموعه تدوین و توسط فولادمبارکه آموزش داده شد. رئیس مرکز بهداشت حرفه ای فولادمبارکه ادامه داد: تمام این برنامه بر اساس ارزیابی های چهارساله پیگیری شده و برنامه های بعدی در واحدهای دیگر وزارت برگزار خواهد شد و کارشناسان فولادمبارکه نیز به عنوان مهمان در دیگر واحدهای صنعتی این برنامه را بررسی خواهندکرد.

نظری افزود: چرایی انجام این برنامه، فرآیند سلامت و مدیریت این فرآیند در فولادمبارکه، نقشه استراتژیک و اقدامات و برنامه هایی که در این طرح گنجانده شده همراه با بازدید از رستوران ها، امکانات ورزشی، مرکز بهداشت حرفه ای و مرکز آموزش از جمله برنامه های روز نخست این سمینار بود و در روز دوم نفرات در کارگاه های ۲۰ دقیقه ای در ۵ گروه ۸ نفره تقسیم شدند و برنامه هایی که در حوزه سلامت فولادمبارکه انجام شده توسط کارشناسان و اساتید مجرب شرکت تشریح شد که مباحثی چون سلامت، ورزش، مشاوره های روحی روانی، تغذیه سالم، سبک زندگی سالم، بهداشت و طب صنعتی، معاینات دوره ای، بیمه و تمامی مباحث درمان و سلامت در این کارگاه ها بررسی گردید. در روز دوم علاوه بر موارد ذکر شده، موضوع ریلاکسیشن توسط پزشک انجام و آموزش حرکات اصلاحی در آب که باعث می شود ارگونومی بدن اصلاح و سلامت حفظ شود به صورت عملیاتی پیگیری شد.

وی با تشریح اقدامات اجرایی فرآیند سلامت در فولادمبارکه گفت: در شاخه ورزش، فولادمبارکه با استفاده از امکانات رفاهی و قراردادهایی که با مراکز ورزشی منعقد نموده، حرکات اصلاحی را به کارکنان آموزش می دهد و در ادامه با پایشی که انجام میشود تأثیر آن را بر روی کارکنان بررسی می کند.در حقیقت در شاخه ورزش، تحرک کافی برای کارکنان و خانواده ها با شاخص های مختلف مانند استمرار ورزش پایش می شود. در شاخه تغذیه و قلب سالم، رستورانها و تجهیزات آن، پخت غذای سالم و عادات غذایی درست به همراه در دسترس قراردادن غذای سالم برای کارکنان بررسی می شود و در موضوع بهداشت حرفه ای، معاینات دوره ای، طب صنعتی، معاینات بدو استخدام، معاینات تناسب شغلی، اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار، چگونگی کنترل های محیط کار و پروژه هایی که به این مهم کمک می کند پایش می شود، علاوه بر اینکه در بحث سلامت عمومی، پیگیری بیماری های مزمن غیر واگیر مانند دیابت و فشار خون، بیماریهای روحی روانی، استرس در محیط کار و کنترل آن، اشتیاق شغلی و کنترل افسردگی آموزش داده شد. دکتر نظری در پایان با اشاره به اهمیت حفظ سلامت کارکنان و خانواده های ایشان گفت: تمام کارکنان شرکت باید برای سلامت خود و اعضای خانواده شان ارزش قائل باشند و با شرکت در برنامه ها و بهره مندی از امکاناتی که به همین منظور توسط شرکت مهیا شده استفاده نمایند تا در سلامت کامل و با روحیهای مناسب به کار خود ادامه دهند.