مزایای استفاده از بتن خود متراکم در پروژه طبقاتی شهید صدر
گروه تخصصی شهید رجایی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با داشتن گواهی پایه یک در زمینه‌های عمران (راه، پل و ابنیه)، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سازه‌های فلزی، فضای کار با بهره گیری از استانداردهای پیشرفته مدیریتی، دانش روز و نیروی انسانی مجرب در کنار استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی موجود با استقرار نظام مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد نظام مدیریت یکپارچه (IMS) در تمامی حوزه‌ها و اخذ گواهینامه‌های ISO TS 29001 و ISO 3834 و حرکت به سمت نظام جامع مدیریت TMS از سال 1361 در عرصه سازندگی کشور فعال است و فعالیت در بیش از 300 پروژه عظیم عمرانی و صنعتی نمود این مدعا است.

انتخاب پروژه طبقاتی شهید صدر به عنوان یکی از طرح‌های برتر بتنی کشور در سیزدهمین همایش روز ملی بتن، فرصت مناسبی بود تا گفتگویی با مهندس فلاح مدیر این پروژه داشته باشیم.

پروژه طبقاتی صدر به عنوان یکی از پروژه‌های برتر کشور انتخاب شده است، لطفا در خصوص ویژگی مصالح و روش ساخت این پروژه در مقایسه با پروژه‌های مشابه داخلی و خارجی توضیح دهید.
از شاخص‌های اصلی این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تولید قطعات پل به صورت پیش ساخته و به حداقل رساندن کارهای درجا
- نصب قطعات تابلیه از بالا و حذف نیاز دسترسی از پایین

این نیازها در روش‌های دستیابی به آن‌ها در شهرهای پرجمعیت دنیا مشترکند و مختص شهر تهران نیستند و جهت دستیابی به این هدف نیز استفاده از جرثقیل پیش رونده (لانچینگ گنتری) در دستور کار قرار گرفت. نمونه‌های متعددی در سطح دنیا و به خصوص در سال‌های اخیر اجرا شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به دومین مرحله از بزرگراه بانکوک، مترو دبی به طول 56 کیلومتر و زمان اجرای 3 سال، سیستم LRT بانکوک به طول 25.5 کیلومتر و زمان اجرای 5 سال، پل بنانگ مالزی به طول 18 کیلومتر و مدت زمان اجرای 5 سال اشاره نمود.

پروژه کاملا با توان و دانش متخصصان داخلی اجرا شده است؟
بخش طراحی پروژه توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است، همچنین طراحی و تولید قطعات با طرح سیگمنتال به صورت بومی سازی شده، کاملا در داخل کشور انجام شده و صرفا در بخش نصب پل اصلی از دستگاه لانچینگ گنتری استفاده شده است که طراحی و ساخت آن در خارج از کشور انجام شده و نصب قطعات در این بخش تحت نظارت مشاور خارجی برای اولین بار در سطح کشور انجام شده است.

مدت زمان اجرای پروژه از ابتدا تا زمان بهره برداری چقدر به طول انجامید؟
مدت زمان اجرای پروژه(با طول پل‌سازی ۱۹ کیلومتر) تا بهره برداری ۲۶ ماه بوده است.

در مدت زمان اجرای پروژه با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شدید؟
چالش‌های اصلی پروژه به شرح ذیل می‌باشند:
- اجرای پروژه هم زمان با ترافیک عبوری بدون انسداد مسیر اصلی بزرگراه صدر و حساسیت بالای ایمنی کار در حین اجرا با روش فوق

- همزمانی اجرای پروژه با شدت گرفتن تحریم‌ها
- مدت زمان کوتاه (محدود) اجرای پروژه و در نتیجه همزمانی جبهه‌های کاری و ایجاد کارگاه‌های متعدد در طول مسیر
- عدم وجود سابقه قبلی دانشی و اجرایی این تیپ پروژه در داخل کشور
- معارضین متعدد تاسیساتی و زیربنایی و همچنین تلاقی پروژه با دو خط ۱ و ۳ مترو شهری تهران
- اصلاح هندسی مسیر بزرگراه شهید صدر قدیم و روان سازی ترافیک

در حال حاضر ایران در زمینه بتن از نظر دانش فنی و تجهیزات در چه سطحی قرار دارد؟
کشورمان در بخش دانش و تکنولوژی بتن در سطح خوبی بوده که نمونه آن اخذ رتبه‌های برتر در مسابقات بین المللی تکنولوژی بتن است، لیکن در زمینه تولید بتن خود متراکم با وجود دانش کافی استقبال و مقبولیت مناسبی وجود ندارد که امیدواریم با توجه به حجم بالای بتن خود متراکم استفاده شده در پروژه طبقاتی شهید صدر که با مزایای ایجاد رویکرد دوامی بتن، دستیابی به مقاومت بالا و یکسان در تمامی بخش‌های سازه و امکان اجرای اشکال هندسی پیچیده بتنی را ایجاد می‌نماید، موجب تغییر نگرش در خصوص استفاده این نوع بتن در کشور گردد.

گروه تخصصی شهید رجایی با تکیه بر توان و دانش متخصصان خود غالبا به عنوان برترین‌ها در این حوزه شناخته می‌شود. چه ویژگی‌هایی در رسیدن به این جایگاه موثر بوده و چه عواملی در تثبیت این جایگاه تاثیرگذار است؟
به طور خلاصه می‌توان موارد ذیل را عنوان نمود:
- استفاده مناسب و بهینه از متخصصان و اساتید مطرح علمی در زمینه طراحی و اجرا
- ریسک پذیری بالا در اجرای پروژه‌های نو و استفاده از روش‌های نوین در جهت جلب رضایت کارفرمایان

- رویکرد مدیریت مبتنی بر دانش و مدیریت علمی در اجرای پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های EPC
- انتقال دانش فنی از خارج از کشور به داخل کشور و بومی سازی آن‌ها
- تربیت نیروی انسانی متخصص

در دنیای صنعتی امروز تکنولوژی یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت سازمان به شمار می‌رود. دلیل اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت احداث کشور و تاثیر آن در افزایش توان رقابتی شرکت‌ها، چیست؟
به طور خاص در این پروژه یکی از اهداف، صنعتی سازی پل بوده است که با استفاده از تکنولوژی سیگمنتال موجب کاهش هزینه‌های اجرا، افزایش طول عمر و دوام، افزایش سرعت اجرا و کاهش آسیب‌های زیست محیطی شده است.

یکی از مولفه‌های مهم در توسعه یافتگی یک کشور وجود کارآفرینان تحصیلکرده در عرصه‌های اجرایی است. با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی، چگونه می‌توان تجربیات مدیران موفقی چون شما را به دانشجویان و فعالان جوان کشور منتقل نمود؟
از اهداف مهم سازمان در اجرای پروژه‌ها ایجاد کارآفرینی و انتقال درس آموخته‌های تجربی پروژه‌ها به مجامع علمی و استفاده از متخصصان و اساتید علمی در پروژه‌ها است که باید اشاره کرد در پروژه مذکور با توجه به اهداف اشاره شده بالغ بر ۳۶۰۰ نفر نیروی انسانی و ۱۷۰۰ پیمانکار جزء به کارگرفته شده اند و همچنین بیش از ۴۰ جلسه بازدید از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور و مجامع علمی برگزار شده است. همچنین مهمترین دستاورد نیروی انسانی، تربیت بیش از ۴۰۰ نفر نیروی متخصص اجرا و فنی و مهندسی و ۱۵۰ نفر نیروی متخصص HSE در حین اجرای پروژه بوده است.