حمل‌ونقل عمومی اصفهان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد
دنیای اقتصاد: ماتی آنتونن معاون وزیر امور خارجه فنلاند در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی اصفهان، رابطه دو کشور فنلاند و ایران را دیرینه دانست و گفت: در مهروموم‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی، روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی کاهش محسوسی پیدا کرد. وی در ادامه افزود: امضای توافق‌نامه هسته‌ای‌ ایران با کشورهای ۵+۱، فرصت خوبی برای بازگشت به روابط گذشته و توسعه روابط اقتصادی است.
معاون وزیر امور خارجه فنلاند خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد سرزمین فنلاند را جنگل پوشانده و این کشور در زمینه کشاورزی و انرژی‌های پاک دستاوردهای نوینی داشته است و می‌تواند در زمینه انرژی‌های پاک، حل معضل آب، تولید صنایع غذایی، استخراج از پسماندها و زباله‌های جامد به‌عنوان منبع انرژی با اصفهان همکاری نزدیکی داشته باشد. وی در این نشست با بیان اینکه استان اصفهان با ۵ میلیون نفر جمعیت و ۳.۱ میلیون نیروی کار، نقش مؤثری در روابط اقتصادی بین‌المللی ایران دارد، اظهار داشت: استان اصفهان در بخش حمل‌ونقل عمومی اعم از ریلی و هوایی نیازمند جذب سرمایه‌گذار است و فنلاند می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

قاسم‌علی جباری خواستار همکاری دانشگاه‌های فنلاند با اصفهان در زمینه انتقال شیوه‌های نوین مدیریت بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی شد و تصریح کرد: همکاری آموزشی بین دانشگاه‌های فنلاند و اصفهان می‌تواند یکی از زمینه‌های مهم همکاری‌های مشترک باشد. وی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان را بهترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری عنوان کرد و بیان کرد: استان اصفهان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش هتلینگ و بخش‌های مختلف گردشگری دارد.

جباری خواستار راه‌اندازی خط هوایی اصفهان - هلسینکی شد و گفت: این خط پروازی می‌تواند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور منجر شود.
سفیر فنلاند در ایران نیز در این نشست تأکید کرد: با توجه به توریستی بودن شهر اصفهان، فنلاند می‌تواند در بخش مدیریت توریسم و هتلداری همکاری نزدیکی با این شهر داشته باشد.

هری کمراینن با بیان اینکه دانشگاه‌های فنلاند آمادگی پذیرش دانشجویان اصفهانی برای حضور در رشته مدیریت هتل دارند، عنوان کرد: فنلاند کشوری با جمعیت پنج‌ میلیون‌ نفری و دارای دولتی قدرتمند است و می‌تواند کشوری سودمند برای همکاری با ایران به‌ویژه اصفهان باشد. سفیر فنلاند در ایران گفت: این کشور در قسمت‌های مختلف مانند محافظت از محیط‌زیست دارای تجارب ارزنده‌ای است که می‌تواند در اختیار استان اصفهان قرار بدهد. وی اضافه کرد: در آذرماه هیات یک‌صد نفری تجار، بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های مختلف فنلاندی برای شرکت در نمایشگاه تهران به ایران سفر می‌کنند و موقعیت مناسبی برای برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی استان اصفهان است.