تجارت الکترونیک موهبتی برای شرکت‌های کوچک و نوپا

گسترش روزافزون رسانه‌های اجتماعی و فراگیر شدن اینترنت در سرتاسر جهان موجب شده تا فرصت بی‌نظیری برای شرکت‌های کوچک و نو پا و استارت‌آپ‌ها به وجود آید تا در برابر شرکت‌های بزرگ و مشهور عرض اندام کنند و سهم خود از بازارهای محلی، منطقه‌ای و جهانی را ارتقا ببخشند. در سال‌های اخیر استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با بهره‌گیری از ابزارهای نوین بازاریابی و توزیع به رضایتمندی چشمگیر مشتریان به‌ویژه مشتریان جوان و نسل متکی به اینترنت دست یابند. آمار و ارقام جهانی حکایت از آن دارند که گرایش مصرف‌کنندگان محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و لوازم خانگی به برندهای کمتر شناخته شده و نوپا طی سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده است و نقش آفرینی بازیگران کوچک و استارت‌آپ‌ها در بازارهای بین‌المللی رو به افزایش است که این نقش‌آفرینی فزاینده در مورد شرکت‌های دارای فروش کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار در سال چشمگیرتر بوده است.

توزیع دیجیتال

یکی از مزیت‌های رقابتی شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در برابرشرکت‌های بزرگ در استفاده بهینه و هوشمندانه و مبتکرانه آنها از توزیع دیجیتالی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و خرده فروشی نوین است، کاری که غول‌های دنیای تجارت از انجام درست و کامل آن عاجز هستند. امروزه شرکت‌های کوچک و محلی بسیار زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که توانسته‌اند با پیاده کردن درست اصول توزیع دیجیتال، حداکثر رضایت مشتریان را به دست آورند و مصرف‌کنندگان تولیداتشان را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنند، کسانی که محصولات شرکت‌های دوست خود را به برند‌های مشهور و بین‌المللی ترجیح می‌دهند. علت اصلی این وفاداری عجیب مشتریان به برندهای کوچک و کمتر شناخته شده در این واقعیت غیرقابل انکار نهفته است که شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها دقیقا همان چیزهایی را تولید می‌کنند که مصرف‌کنندگان می‌خواهند و مطابق با سلیقه و نیازشان است. به‌عبارت روشن تر، در رابطه بین مصرف‌کنندگان و استارت‌آپ‌ها، این خود مصرف‌کنندگان هستند که برای تولید محصولات مورد نیازشان به تولید‌کنندگان ایده می‌دهند و پس از آن است که تولیدکننده دست به کار طراحی و تولید آن محصول می‌زند. علاوه‌بر این انتخاب کانال و روش توزیع و تحویل محصولات تولید شده نیز در دست مصرف‌کننده است و استارت‌آپ‌ها محصولات تولیدی‌شان را از طریق کانال توزیعی مطلوب مشتریان وفاداراشان تعیین می‌کنند، اما شرایط در مورد شرکت‌های بزرگ و برندهای مشهور کاملا متفاوت است و این واحدهای بازاریابی و تحقیقات بازار یا بخش توزیع این شرکت‌ها هستند که راجع به اولویت‌های تولید و توزیع محصولات تولیدی تصمیم‌گیری می‌کنند و مصرف‌کنندگان دارای اثرگذاری مستقیمی بر آنها نیستند؛ بنابراین واضح است که مصرف‌کنندگان به سمت شرکت‌هایی گرایش پیدا می‌کنند که به خواسته‌ها و نیازهای آنها اهمیت بیشتری می‌دهند و همین مساله در سال‌های اخیر به کاسته شدن از سهم شرکت‌های بزرگ از بازار‌های بین‌المللی و رشد چشمگیر شرکت‌ها و برندهای کوچک و نوپا منتهی شده است.

خرج کمتر، سود بیشتر

پیشرفت‌های سریع در گسترش رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی به گونه‌ای رقم خورده‌اند که راه را برای جهش چشمگیر شرکت‌های تازه وارد و استارت‌آپ‌ها هموار ساخته‌اند. در حال حاضر شرکت‌های کوچک اما نوآور توانسته‌اند با صرف هزینه‌هایی اندک و سرمایه‌گذاری‌های محدود به فروش بسیار بالایی دست یابند. درحالی‌که اثرگذاری مثبت این پیشرفت‌ها بر شرکت‌های بزرگ و مشهور به این اندازه نبوده است. به‌طور کلی، تجارت الکترونیک فرصت‌های بی‌نظیری را برای شرکت‌های کوچکی که از سرمایه و بودجه‌های اندکی در حوزه بازاریابی و توزیع برخوردارند فراهم می‌آورد تا بتوانند با صرف هزینه کمتر به فروش و سود بیشتر دست یابند. براساس جدید‌ترین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۵، سهم تجارت الکترونیک از کل فروش محصولات مصرفی و لوازم خانگی به بیش از ۹ درصد رسیده است. جالب آنکه سهم تجارت الکترونیک از کل فروش شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم طی ده سال آینده دو برابر شود.

منبع: مجله بنکر، اکتبر 2015