هر ساعت از عمر خود را با چه میزان پول معاوضه می‌کنید؟

باید روشن شود که بابت هر ساعتی که کار می‌کنید، چه میزان پول وارد زندگی شما می‌شود یا به عبارتی دیگر برای به دست آوردن ۱۰۰۰ تومان درآمد، چند ساعت از عمر خود را صرف می‌کنید. بسیاری به سادگی می‌گویند که من روزانه هشت ساعت و ماهانه ۲۴ روز کار می‌کنم (۱۹۲ ساعت) و یک میلیون تومان حقوق می‌گیرم، پس برای هر ساعت از کارکرد خود (انرژی زندگی خود)، ۵۲۰۸ تومان دریافت می‌کنم. اما موضوع به این سادگی نیست. عوامل بسیاری باید روشن شوند.

بسیاری از محیط کار خود خسته هستند، حوصله انتقادات رئیس را ندارند، از دست همکاران ناراحت می‌شوند و از اینکه کار آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد دلخور می‌شوند، این ناراحتی پس از کار روی دست شما خرج می‌گذارد: سینما، کافی شاپ، خرید، رستوران؛ «این حق من است که پس از یک روز کاری سخت، از محیط کار دور شوم و کمی به خودم برسم.»

به دلیل اینکه شاغل هستید به اجبار لوازمی را تهیه کرده یا از خدمات اضافه‌ای استفاده می‌کنید، این موارد برای مجردها یا خانواده‌هایی که هر دو والدین شاغل هستند، کاربرد بیشتری دارد؛ مانند هزینه‌ مهد کودک یا تهیه‌ غذای آماده.در زیر دسته‌بندی‌ها برای کشف این هزینه‌ها قرار داده شده که برخی ممکن است شامل حال شما نشود یا ممکن است چیزی که در مورد شما صدق می‌کند از قلم افتاده باشد که می‌توانید آن را اضافه کنید. زمان و هزینه‌ها به شکل نمونه آورده شده‌اند و باید آنها را برای خود تکمیل کنید.

حمل و نقل: شما برای رسیدن به کار از خودروی شخصی، حمل و نقل عمومی و... استفاده می‌کنید که این کار هم هزینه‌ ریالی دارد، هم هزینه‌ زمانی. هزینه سوخت اتومبیل، هزینه نگهداری آن، هزینه اتوبوس، زمانی که صرف می‌کنید تا به محل کار خود برسید یا از سر کار به خانه برگردید. با فرض پنج روز کاری در هفته (صرف شدن ۵/ ۱ ساعت در هر روز)، ۵/ ۷ ساعت زمان و مثلا ۵۰ هزار تومان هزینه‌ حمل و نقل می‌کنید.

پوشاک: اگر شما برای رفتن باید لباس خاصی بپوشید، هزینه‌ آن هم باید حساب شود. این موضوع مربوط به نظامی‌ها، آتش‌نشان‌ها یا پرستاران نیست. شغل شما می‌تواند شما را مجبور به پوشیدن لباس‌هایی مخصوص کند؛ مثل کت و شلوار. زمانی را که به اصلاح روزانه، خرید ادکلن یا مواردی از این دست می‌کنید نیز باید حساب شود. فرض کنید برای این کار یک ساعت در هفته و ده هزار تومان خرج می‌کنید.

غذا: غذایی که مجبورید در سر کار بخورید، صبحانه‌ای که در مسیر نوش جان می‌کنید، وقتی را که برای خوردن چای یا قهوه صبح می‌گذارید یا غذای آماده‌ای که پس از برگشت به منزل تهیه می‌کنید. (چون خسته‌تر از آن هستید که غذا درست کنید). فرض کنید برای این کار ۴ ساعت در هفته و ۳۰ هزار تومان خرج می‌کنید.

خستگی ناشی از کار: آیا شما پس از پایان کار قبراق و سرحال هستید یا خسته و کوفته جلوی تلویزیون لم می‌دهید؟ سرگرمی‌هایی که برای استراحت به خودتان هدیه می‌دهید، مسافرت‌هایی که می‌روید، سریال‌هایی که می‌خرید، سینما، رستوران، شهربازی... . فرض کنید برای این کار ۴ ساعت و ۵۰ هزار تومان در هفته خرج می‌کنید.

بیماری‌های مرتبط با کار: آیا خدای نکرده شغل شما موجب بروز بیماری‌های جسمی و یا عصبی شده است؟ برای مقابله با آنها چه مقدار هزینه و زمان صرف می‌کنید؟

هزینه‌های جانبی: اگر شاغل نبودید، چه هزینه‌هایی را انجام نمی‌دادید؟ چه نرم‌افزاری را نمی‌خریدید؟ آیا همین قدر سیگار مصرف می‌کردید؟ آیا فرزندتان را به مهدکودک می‌فرستادید؟اکنون باید تمام ساعاتی از ماه را که صرف کارتان می‌شود با هم جمع بزنید و تمام هزینه‌های مرتبط را هم از حقوقتان کم کنید. فرض کنید ساعات کارکرد شما از ۱۹۲ به ۲۳۰ ساعت و دریافتی شما به ۸۵۰ هزار تومان برسد. پس شما بابت هر ساعت از عمرتان، ۳۷۰۰ تومان دریافت کرده‌اید.این موضوع می‌تواند برای شما به ارقام ناراحت‌کننده‌ای تبدیل شود. شاید ظاهرا حقوق خوبی می‌گیرید، اما باید شب‌ها را هم به ساعت‌های کارکرد اضافه کنیم. (افراد دور از خانه این موضوع را در نظر داشته باشند).اگر شما معتاد به خرید مجله‌ای هستید و قیمت آن ۵ هزار تومان است، ماهانه (۳۷۰۰/ ۵۰۰۰)، یک و نیم ساعت از عمر غیر قابل بازگشت خود را صرف آن می‌کنید. این کار برای القای حس گناه و لذت نبردن از مواهب زندگی نیست، بلکه اشاره‌ای است برای آنکه در هنگام خرج‌کردن، چشمان خود را باز نگه دارید. آیا استفاده بهتری از این یک و نیم ساعت نمی‌توان کرد؟بنابراین شما باید هر ریالی که به زندگی‌تان وارد یا خارج می‌شود ردیابی کنید. اگرچه این کار در ابتدا سخت به نظر می‌رسد چون هم انرژی می‌طلبد و هم اینکه شاید مزایای آن را به خوبی درک نمی‌کنید اما این کار یکی از عادتهای افرادی است که در این راه موفق شده‌اند. بگذارید این کار به عادت خوب شما بدل شود. برخی ممکن است این کار را به سادگی و با یک سررسید انجام دهند، برخی ممکن است با نرم‌افزار و... ولی این سیستم وقتی کار می‌کند که آن را انجام دهید! پس آن را انجام دهید. اگر اکثر خریدهای خود را با کارت بانکی انجام می‌دهید از وبسایت بانک خودتان، ماهانه تمام هزینه‌ها را دانلود کرده و البته یادداشت کنید که هر خرجی برای چه کاری بوده است.

هر یک ریال؟ آخر چرا؟

ریال و تومان در اقتصاد خانواده‌ ما ایرانی‌ها محلی از اعراب ندارد. چرا باید حساب هر یک ریال را داشته باشیم؟ چرا آن را به صد یا هزار تومان گرد (round) نکنیم؟ چون این کار قرار است عادتی را برای تمام عمر برای شما بسازد. از آن‌سو، این رقمی که حد گرد کردن هزینه‌هاست چه استانداردی باید داشته باشد؟ آیا نرخ تورم روی آن تاثیر می‌گذارد و در طی سال‌ها تغییر می‌کند؟به دلیل آنکه عوامل فوق و یا موارد دیگر می‌تواند منجر به روشهای غیر اصولی شود و به مرور حساسیت انجام کار را کم کند، باید هزینه‌ هر یک ریالی را که وارد جیب شما شده یا از آن خارج می‌شود، داشته باشید. ممکن است شما متعهد به گرد کردن اعداد تا صد تومان شوید ولی این طبیعت انسان است. اگر شروع به انحراف یک درصدی از معیار کردید، راه برای انحراف‌های بزرگ‌تر هم باز می‌شود. مثل کسی که کشیدن روزانه ۲۰ نخ سیگار را ترک کرده است. حتی اگر پس از آن هر دو هفته یک نخ سیگار را روشن کند، راه برای برگشتن به موقعیت قبلی باز می‌شود.