جدال بنز و تسلا بر سر اتوبوس‌های برقی

کنار خیابان ایستاده‌اید و در مانیتور ایستگاه نزدیک شدن اتوبوس را دنبال می‌کنید و در کمال تعجب می‌بینید که صندلی راننده خالی است و اتوبوس بر‌اساس مجموعه‌ای از فناوری‌ها در حال نزدیک شدن به شما است. این تصویر در سال‌های آینده قطعا اتفاق خواهد افتاد و مرسدس بنز و تسلا در حال بررسی این امکان هستند. در حال حاضر مراکز شهری بیش از گذشته مملو از خودرو شده‌اند و ورود خودروهای جدید به این بخش از شهرها هر روز دشوارتر از گذشته می‌شود و محدودیت‌های بیشتری توسط مقامات شهری برای کاهش حجم این خودروها اعمال می‌شود. توسعه خطوط ریلی جدید و دستگاه‌های حمل‌ونقل زیرزمینی به منابع مالی زیادی نیاز دارد. در روزهای اخیر مرسدس بنز و تسلا اعلام کرده‌اند که تمایل دارند در بخش حمل‌ونقل عمومی خودران و نیمه خودران سرمایه‌گذاری کنند.

تردد اتوبوس‌های شهری در مقایسه با خودروهای شخصی مزایای زیادی دارد و در کنار کاهش ترافیک در صورت تنظیم بودن موتور یا استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی آلودگی کمتری دارند. اتوبوسی که مرسدس بنز برای حمل‌ونقل شهری در نظر دارد خودرویی پیشرفته است که می‌تواند تا ۲۰ کیلومتر بدون راننده حرکت کند. برای این منظور دوربین‌ها، حسگرها و رادارهای مختلفی با اسکن محیط موانع احتمالی و فاصله خودرو را نسبت به سایر خودروها و موانع می‌سنجند و بر اساس آن اتوبوس با ۴۰ نفر مسافر را در بین خطوط حرکت می‌دهند و در پشت چراغ‌های قرمز توقف کرده و در صورت سبز شدن حرکت و در ایستگاه‌های مسیر مسافرانش را پیاده می‌کند. در صورت وجود عابر ‌پیاده در مسیر این اتوبوس می‌تواند آن را تشخیص داده و در مناسب‌ترین لحظه توقف کند تا از برخورد با عابر جلوگیری شود. در سامانه‌های نیمه خودکار در صورت وجود مانع بر سر راه خودرو و عدم دریافت پاسخ صحیح از طرف راننده خودرو خود وارد عمل شده و توقف یا سرعت را کم می‌کند تا از برخورد جلوگیری شود. سیستم‌های مورد نیاز برای عملی بودن این موضوع در حال حاضر وجود دارد و به‌صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار گرفته است که تسلا در این زمینه از جمله شرکت‌های پیشرو بوده است و گویا این شرکت هم برنامه‌های ویژه‌ای برای ساخت اتوبوس‌های درون شهری خودران در دست دارد.

این شرکت اعلام کرده تمایل دارد وارد صنعت حمل‌ونقل عمومی‌شود و البته این اتوبوس‌ها به راننده نیاز نخواهند داشت و البته در مراحل ابتدایی با سامانه‌های هدایت نیمه خودران عرضه خواهند شد. این سامانه‌ها همانند کمک راننده‌ای هوشیار عمل می‌کنند و درصورت عدم دریافت پاسخ از سوی راننده و وجود خطر خود وارد عمل شده و خودرو را هدایت خواهد کرد. البته در کنار اتوبوس‌ها، این شرکت به ساخت کامیون‌های حمل بار هم علاقه‌مند است و به عقیده آنها، سامانه‌های خودران می‌توانند تاثیر شگفت‌انگیزی در کاهش تصادفات و مصرف سوخت داشته باشند. پس از حادثه‌ای که برای تسلا مدل S روی داد و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که نقص در سیستم ترمز عامل تصادف بوده و سامانه خودران کارش را به خوبی انجام داده است فشار از روی این خودرو‌ساز نوپای آمریکا کم شده است. در این حادثه که تنها سرنشین خودرو کشته شد سوال‌های زیادی در رابطه با قابل اعتماد بودن این سامانه‌ها به‌وجود آمد و حتی شرکت تسلا مجبور به ارائه توضیحات به نمایندگان سنای آمریکا شد. این روزها فناوری‌های زیادی در دست قشر متوسط جامعه وجود دارد که با ارتباط آنها با سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی می‌توان زمینه ارائه خدمات گسترده‌تری را فراهم کرد.

تسلا در رابطه با حمل‌ونقل عمومی معتقد است که آنها باید به‌دنبال حمل‌ونقل با استفاده از میدل باس‌ها باشند. افراد با استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه خود می‌توانند برای سوار شدن به این خودروهای رها شده در شهر برنامه‌ریزی کرده و به راحتی سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت کنند. تسلا همچنان اعلام کرده است که این وسایل حمل‌ونقل عمومی باید قابلیت ارتباط با ایستگاه‌ها را داشته باشند و همچنین نسبت به وضعیت چراغ‌های چهار راه‌ها و میزان ترافیک موجود در مسیر اطلاعات درستی داشته باشند تا بر‌اساس متقاضیان موجود در ایستگاه‌ها نسبت به سوار کردن آنها اقدام کنند. این خودروهای هوشمند با بررسی اطلاعاتی که از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند و با پردازش آن بهترین مسیر را برای دور زدن ترافیک‌ها انتخاب کرده و افراد را به مقصد می‌رسانند. در درون این خودروها امکانات رفاهی بیشتر از آنچه در اتوبوس‌های درون شهری وجود دارد ارائه خواهد شد و افراد می‌توانند صندلی‌های خود را در هر زاویه‌ای که بخواهند بچرخانند و فضا برای حمل‌ونقل افراد دارای معلولیت که از ویلچر استفاده می‌کنند و همچنین کالسکه و سبدهای خرید وجود خواهد داشت.

جدال بنز و تسلا بر سر اتوبوس‌های برقی

جدال بنز و تسلا بر سر اتوبوس‌های برقی