ایست سکه پس از بر‌جام
سکه در ابتدای دی‌ماه رشد کرد؛ اما پیش از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها سرنوشتی بهتر از دلار پیدا نکرد و در یک گرداب کاهشی فرو رفت. حال، پس از برجام، این فلز گرانبها بدون نوسان خاصی سد 920 هزار تومانی را حفظ کرد. شکست 4 کانال قیمتی و پایین آمدن از سقف 8 ماهه از نتایج اثرات روانی برجام در بازار سکه بود که به‌طور غیرمستقیم از طریق بازار دلار به فلز گرانبهای داخلی رسید. به عبارت دیگر، جو کاهشی دلار که تحت‌تاثیر نزدیک شدن به آغاز لغو تحریم‌ها صورت گرفته بود، بازار سکه را نیز نزولی کرد. از اقبال بد معامله‌گران سکه، در این مسیر، طلای جهانی نیز در مسیر نزولی حرکت کرد تا به افت بیشتر سکه کمک کند.
شروع افزایش زمستانی
سکه تمام بهار آزادی در نوزدهمین روز دی‌ماه به بالاترین قیمت خود از اوایل اردیبهشت ماه ۹۴ رسید. در این روز،‌ سکه با ۱۳ هزار تومان افزایش از دو کانال ۹۴۰ هزار تومان و ۹۵۰ هزار تومان عبور کرد و به قیمت ۹۶۲ هزار تومان رسید. البته روند افزایشی این فلز گرانبها بسیار پیش‌تر از این و از ابتدای دی‌ماه شروع شده بود. سکه از ابتدای دی‌ماه از کانال ۹۲۰ هزار فاصله گرفت و نهایتا روز ۱۷ دی‌ماه به قیمت ۹۴۹ هزار تومان رسید. در این بازه زمانی قیمت سکه از سوی دو عامل تاثیرگذار اونس و دلار تحریک شد. دلار از ابتدای دی‌ماه تا نوزدهم دی‌ماه حدود ۷۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد؛ اونس طلا نیز در همان ابتدای سال جدید میلادی پس از مدت‌ها وارد کانال ۱۱۰۰ دلار شد. افزایش قیمتی دلار بیشتر ناشی از «تقاضای شرکت‌های تجاری در آستانه ژانویه» و «جوسازی معامله‌گران ارزی پیرامون ناآرامی‌های منطقه‌ای» بود. «کاهش قیمت نفت و انتظار معامله‌گران برای افت بیشتر آن» دیگر عاملی بود که انتظارات در بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. اونس جهانی با اهرم شروع بد بازارهای جهانی سهام در سال ۲۰۱۶ توانست خود را در مسیر افزایشی قرار دهد. هر اونس طلا که در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۵ روی قیمت ۱۰۶۱ دلار ایستاده بود، در نخستین هفته کاری سال ۲۰۱۶ به قیمت ۱۱۰۴ دلار رسید تا ظرف ۵ روز حدود ۴ درصد رشد کرده باشد. رشد اونس در بازار داخلی بسیار به چشم آمد و در رشد روز ۱۹ دی‌ماه سکه تاثیر بسزایی داشت. در واقع ورود اونس به کانال ۱۱۰۰ دلار و پایین نیامدن از این کانال با وجود انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا موجب شد که در بازار داخلی، امید به ادامه افزایش اونس جهانی بالا رود و خریدها در بازار سکه بیش از گذشته شود؛‌ مخصوصا که سکه با افزایش یاد شده در اوج قیمتی ۸ ماهه قرار گرفت. با این حال امیدهای افزایشی محقق نشدند و قرار گرفتن در آستانه اجرای برجام، سکه را در راه کاهشی قرار داد.

4 کانال افت پیش از برجام
پس از ۶ روز افزایش پیاپی، سکه تمام بهار آزادی از یکشنبه ۲ هفته پیش مسیر قیمتی خود را تغییر داد و راه کاهشی را در پیش گرفت. سکه به‌طور غیرمستقیم تحت‌تاثیر جو روانی کاهشی در بازار ارز قرار گرفت و کاهش پی در پی دلار، فروش در بازار سکه را بیش از پیش افزایش داد. اونس جهانی نیز برخلاف انتظار معامله‌گران سکه راه افزایشی هفته اول را در هفته دوم سال ۲۰۱۶ ادامه نداد و از کانال ۱۱۰۰ دلاری پایین آمد. فلز زرد در هفته دوم میلادی به شدت سردرگم بود؛ چراکه از یکسو درگیر عوامل کاهشی مانند سقوط بهای نفت، کاهش رشد چین، انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو، قوی ماندن دلار و سه سال افت پیاپی خود بود و از سوی دیگر از عوامل افزایشی مانند عدم قطعیت در بازارهای سهام، احتمال کند بودن انقباض پولی در آمریکا، بازگشت دلار از اوج ۱۲ ساله و افزایش خرید در قیمت‌های پایین تاثیر می‌گرفت. نتیجه تقابل عوامل کاهشی و افزایشی به سود نیروهای نزولی تمام شد و اونس زیر محدوده هزار و ۹۰ دلاری کار خود را در هفته دوم سال ۲۰۱۶ خاتمه داد. فشار این دو نیروی نزولی موجب شد که سکه تمام بهار آزادی ۴ کانال قیمتی پایین بیاید. سکه روند کاهشی خود را از تاریخ ۲۰ دی آغاز کرد و تا روز شنبه ۲۶ دی‌ماه، ۴۱ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. سکه که ۱۹ دی روی قیمت ۹۶۳ هزار تومان قرار داشت، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه روی قیمت ۹۲۲ هزار تومان قرار گرفت. به این ترتیب در کمتر از ۸ روز این فلز گرانبها ۴ کانال، افت قیمتی را تجربه کرد.

توقف نوسان پس از برجام
با اجرایی شدن برجام در اولین ساعات روز یکشنبه، روند کاهشی سکه به میزان زیادی متوقف شد و این فلز گرانبها تا 3 روز پس از لغو تحریم‌ها توانست قیمت خود را در کانال 920 هزار تومان حفظ کند. توقف روند نزولی دلار و بازگشت جزئی قیمت طلای جهانی دو عاملی بودند که قیمت سکه را پس از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها نگه داشتند. مقاومت قیمتی این فلز گرانبها موجب شد که بار دیگر امیدها به افزایش آن بیشتر شود؛ انتظاری که بیشتر متاثر از رشد احتمالی طلای جهانی است. با این حال، فشار اجرایی شدن لغو تحریم‌ها بر قیمت دلار به اندازه‌ای است که همچنان برخی معامله‌گران سکه انتظار رشد بیشتر این فلز گرانبها را ندارند.