تا شقایق هست زندگی باید کرد
حسین متین‌راد
عضو انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی
شاید شادی ما شبیه نشاط تهرانی‌ها نباشد. شاید انتخابات مشهد برای بخشی از همشهریان و به‌خصوص جوانان انرژی مثبتی به همراه نداشته باشد. شاید لیست «ایکاش» می‌توانست جایگاه اول را داشته باشد.شاید اگر معیشت مردم از نظر بعضی از افراد فقط شکم نبود و تفکر هم بود، عدم‌ارتقاء شناخت تصویر مار و نوشتار مار باعث سوء‌استفاده برخی از افراد نمی‌شد.طبیعی است که سطح فرهنگ عمومی جامعه در حاشیه شهر، با طبقه متوسط و بالاتر متفاوت باشد و در کمال بی‌معرفتی مورد سوء‌استفاده قرار گیرد اما چرا بعضی از مدعیان نمایندگی مردم، جسارت بحث و نظر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را فقط در قالب بعضی پایگاه‌های دینی آن هم با ادبیات تخریبی علیه دولتی که در همین شهر بیشترین رأی مردم را نسبت به سایر کاندیداها داشته است، به‌کار می‌گیرند؟
پاسخ آن روشن است. در بخشی از جامعه کماکان القای شناخت تصویری مار از نوشتاری مار سهل‌تر است. کار مهندسی همیشه ارزشمند بوده است، فکر می‌خواهد و علم، البته اگر صداقت و اخلاص هم ضمیمه شود، کاربرد آن عاقبت به‌خیری می‌آورد.اظهار شده است که علت پیروزی اصول‌گرایان در مشهد ناکارآمدی دولت است، البته این حرف درستی است، چون با همین باور روحانی جایگزین احمدی‌نژاد شد، اما فراموش نکنیم که بدنه اجرائی آن دولت ناکارآمد هنوز در بخشی از سازمان‌ها از جمله فرمانداری‌ها مشغول هستند و از سعه‌صدر استاندار محترم، سوء‌استفاده می‌کنند و البته این از خوش‌شانسی شماست.

مولانا می‌فرماید:
من چه گویم یک رگم هوشیار نیست
شرح آن یاری که او را یار نیست
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگرس

تکرار حضور این ترکیب نمایندگی، چه تاج گلی بر شهر زده‌اند که کدام آن مفید فایده باشد. امیدواریم که این ترکیب، خودشان فعالیت‌های خود را به‌خصوص در زمینه خرد و کلان اقتصاد بازبینی نمایند و روش‌های اثربخش خود را ارائه دهند.مرور گزارش‌های اقتصادی- اجتماعی استان در سال‌های 84 تا 92 نشانگر مهر تأییدی است بر عملکرد مسئولان استانی دولت قبل، چراکه دریغ از یک اعتراض رسمی در زمان سه استانداری از آقای محمدی‌زاده تا سردار صلاحی و آقای فروزان‌مهر. در تمام مدت حضور ایشان، پدیده، میزان و ... فعال بودند و مورد تایید دائمی قرار می‌گرفتند. توسعه شهر گسترش می‌یافت، بودجه زیارت در نهایت معنی نیافت اما حفظ فقر و فلاکت توسعه یافت. اما دریغ از اجرائی نمودن و ارائه یک طرح اقتصادی کلان که ارائه شده باشد.حمایت بی‌دریغ از تخریب اقتصادی توسط دولت قبل را نمی‌توان فراموش کرد. عموما کسانی که از ادبیات عامیانه اقتصادی به دلیل نداشتن تخصص آن سود می‌برند، در عمل باعث تخریب فضای کسب‌وکار می‌شوند.ترکیب فعلی منتخبین، به‌جز یک نفر، ارتباطی به اقتصاد ندارد. حضور دائمی درحوزه‌های سیاسی و اقتصاد سیاسی بعضی در مجلس و تایید چشم بسته عملکرد دولت قبل، آن‌ها را از معیشت مردم غافل کرد. روش‌های پوپولیستی برای ایجاد رضایت چه نقشی در رابطه با اسناد برنامه، سند چشم‌انداز با اسناد توسعه استان و ... داشته است؟علت مشکلات معیشتی مردم در حال حاضر که ناشی از تصمیمات مشعشع دولت قبل است را منصفانه نباید به این دولت نسبت داد.اما سوال از مدعیان وضعیت معیشت مردم این است که آیا معیشت شاخص دارد؟اما:

1- تورم شاخص‌دارد.
۲- خط فلاکت شاخص دارد.
3- ضریب جینی شاخص دارد.
۴- تولید سرانه شاخص دارد.
5- درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، فضای کسب و کار و... شاخص داشته‌اند.

ترکیب جدید نمایندگان در مشهد اگر در کمک به شهر اخلاص دارند با سود جستن از شاخص‌های اقتصادی کشور در استان برای خود تقسیم کار نمایند. بیشتر حضور خود را در روش‌های ارتقاء شاخص‌های اقتصادی- اجتماعی استان به‌کار گیرند، از مشاوران اقتصادی که مانند آنان فکر نمی‌کنند، سود ببرند، در وظایف قانونی خود برای بهبود فضای کسب و کار کشور و استان تلاش نمایند، از اظهارات بدون شناخت در حوزه اقتصاد مثل ایجاد منطقه آزاد در شهر مشهد خودداری نمایند.اگر درد معیشت دارند، بهتر است در کمیسیون‌های صنعت، بودجه و اقتصاد حضور فعال داشته باشند، از مشاوره با پارلمان بخش خصوصی کشور و استان سود ببرند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ارزشمندند اما تحلیل هزینه و فایده وقتی که معطوف به حضور در حوزه‌های غیرتخصصی می‌شود را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. شاید پایداری پدر معنوی خود و بخشی از مغالطه‌گران صنفی خود را از دست داده است اما بهتر است متمایلان به ناپایداری تهران وقت خود را صرف تهیه برنامه‌های منطقی برای حاشیه این شهر کنند. شاید حضرت رضا(ع) راضی‌تر باشندکه به این دوست بیشتر کمک کنیم تا علم تخریب برداریم.