مترجم: مریم رضایی مخالفت برخی کارمندان با مرخصی رفتن اثرات بدی دارد و طبق تحقیقاتی که در ادارات آمریکایی انجام شده، این اثرات عبارتند از: خستگی، روحیه ضعیف، مشکلات قلبی و کاهش بهره‌وری. نتایج بررسی 952 کارمند آمریکایی نشان می‌دهد حدود 15 درصد آنان در سال گذشته به هیچ وجه از حق مرخصی خود استفاده نکرده‌اند. افرادی که در برابر مرخصی رفتن مقاومت می‌کنند مشکلاتی را برای کل محیط کار به وجود می‌آورند و با بر عهده گرفتن بیشتر مسوولیت‌ها باعث می‌شوند دیگر کارمندان بار کاری کمتری داشته باشند یا از این موضوع احساس گناه کنند.

pic1

برخی افراد به مرخصی نمی‌روند؛ چون فکرمی‌کنند در نبود آنها کل دفتر کار از هم می‌پاشد.



برخی افراد از بی‌وقفه کار کردن، نوعی پاداش روانی به دست می‌آورند. بسیاری از افراد به امید توسعه شغلی از مرخصی رفتن اجتناب می‌کنند. براد مک‌کارتی، مدیر سایت می‌گوید به مدت 5 سال مرخصی نرفته تا به مدیران خود اثبات کند که می‌توانند روی او حساب کنند؛ چون او سخت کار می‌کند و بیش از همه به شرکت وفادار است. تحقیق نشریه «کار و مشاغل» در سال 2006 به این نتیجه رسیده که مردان بیش از زنان ترجیح می‌دهند به مرخصی‌های طولانی نروند، چون فکر می‌کنند این موضوع امنیت شغلی آنها را افزایش می‌دهد.
البته شواهد نشان می‌دهد که این موضوع درست است. تحقیق سال گذشته موسسه مشاوره و پیش‌بینی آکسفورد اکونومیکس در مورد ۹۷۱ کارمند نشان داده حدود ۱۳ درصد مدیران، کمتر به ارتقای کارمندانی فکر می‌کنند که از کل حق مرخصی خود یا بیشتر از آن استفاده کرده‌اند. همچنین کارمندانی که کمتر از حق مرخصی خود استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که همه مرخصی‌های خود را استفاده کرده‌اند، به طور میانگین با افزایش حقوق ۸/۲ درصدی مواجه بوده‌اند.

pic۲

برخی کارمندان به مرخصی نمی‌روند؛ چون فکر می‌کنند رئیس‌شان دیگر روی آنها حساب نمی‌کند.





بار کاری سنگین و ترس از انباشته شدن کارها در هنگام مرخصی، از دیگر دلایل اصلی مقاومت برخی کارمندان برای مرخصی رفتن است. این افراد فکر می‌کنند، مرخصی رفتن به انبوه کار بعد از آن نمی‌ارزد. طبق تحقیق نشریه «مطالعات شادمانی» در سال 2012، احساس سلامتی و نشاط افراد در طول دو هفته تعطیلات به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد؛ اما در همان هفته اول شروع کار، دوباره به سطح قبل از تعطیلات بازمی‌گردد. همچنین کارهایی که درآمد آنها به‌صورت دستمزد ساعتی یا پورسانتی است، مانع دیگری برای مرخصی رفتن است. ریان بیل، یک مدیر فروش در شهر کمبریج آمریکا می‌گوید: سال‌ها بیش از یک یا دو روز به مرخصی نرفته است. او می‌گوید «می‌خواستم به سوی موفقیت پیش بروم. شخصیت من به گونه‌ای است که محل کار را ترک نمی‌کنم تا مطمئن شوم کاملا از هدفم فراتر رفته‌ام.» برخی افراد از بی‌وقفه کار کردن عزت نفس به دست می‌آورند و آن را نشان افتخاری می‌دانند که به آن می‌بالند.
بسیاری افراد اگر قانون شرکت‌شان به آنها اجازه دهد، مرخصی‌های استفاده نشده را به سال بعد موکول می‌کنند و ترجیح می‌دهند آنها را برای آینده ذخیره کنند. در برخی شرکت‌ها نیز که حق مرخصی به کارمندان پرداخت می‌شود، افراد تشویق می‌شوند حق مرخصی را به‌عنوان یک پس‌انداز مالی برای خود جمع کنند.
بهترین درمان برای افرادی که به مرخصی نمی‌روند، سیاست مرخصی دادن اجباری است. برخی شرکت‌ها حتی برای اینکه کارمندان خود را به تعطیلات بفرستند، برای آنها پاداش مالی در نظر می‌گیرند. این روزها برخی کارفرمایان حق مرخصی (باحقوق) بدون محدودیت به کارمندان خود پیشنهاد می‌کنند؛ سیاستی مبهم که می‌تواند باعث سردرگمی کارمندان شود. وقتی شرکت اورنوت (Evernote) محدودیت‌ مرخصی گرفتن را در سال 2011 برداشت، برخی کارمندان متعجب شده و به گفته فیل لیبین، مدیر شرکت، این تفکر میان آنها به وجود آمد که «شاید منظورشان این است که نمی‌خواهند هیچ وقت به مرخصی برویم.» لیبین این ابهام را با در نظر گرفتن پاداش 1000 دلاری برای افرادی که به مرخصی می‌روند و یک هفته از محیط کار دور می‌مانند تا با ذهن باز و روحیه بانشاط‌تری به‌کار برگردند، برطرف کرد. برای دریافت این مبلغ افراد باید حداقل یک هفته به مرخصی بروند. در سال 2012 شرکت نرم‌افزاری FullContact فراتر رفته و برای استفاده کارمندان از تعطیلات هر سال 7 هزار و 500 دلار کمک مالی در نظر ‌گرفت. این کار باعث شد استفاده از تعطیلات به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد و همه کارمندان به‌طور میانگین 10 روز مرخصی گرفتند. به‌علاوه مشکل واگذاری وظایف به همکاران هم حل شد.

pic3

برخی کارمندان به مرخصی نمی‌روند، چون نگرانند بعد از بازگشت کارهایشان انباشته شود.

پیش از آن، وقتی کارمندی که به تنهایی کنترل یک سیستم را بر عهده داشت به مرخصی می‌رفت و آن دستگاه ناگهان از کار می‌افتاد، همکاران دچار دردسر می‌شدند؛ اما این سیاست باعث شد عادات محیط کار تغییر کند.
براد مک‌کارتی، مدیر سایتی که پیش‌تر در مورد او گفته شد، سال گذشته به‌عنوان مدیر محتوای سایت به شرکت FullContact پیوست و مشوق مالی ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری باعث شد برای اولین بار در مدت ۵ سال از مرخصی دو هفته‌ای استفاده کند. او می‌گوید «۷۲ ساعت اول شرایط خیلی سخت بود؛ اما بعد از ۴ روز درمی‌یابید که معنای واقعی استراحت کردن چیست.»