بعد از ورود انواع ساعت‌های هوشمند از طرف شرکت‌هایی مانند سونی، سامسونگ، موتورولا، ال‌جی و ایسوس دیگر وقت آن رسیده بود که اپل نیز پا به میدان بگذارد. حالا و تقریبا بعد از یک سال انتظار این شرکت سه‌شنبه هفته گذشته ساعت هوشمند خود را به نام apple watch معرفی کرد. این ساعت از نظر سخت‌افزاری و کارآیی تفاوت زیادی با ساعت‌های هوشمند دیگر برندهای بازار ندارد اما آنچه این ساعت را از دیگر ساعت‌های هوشمند متمایز کرده طراحی ویژه و خاص آن است. در واقع وقتی طراح بزرگی مانند جاناتان ایو مسوول طراحی چنین ساعتی باشد دور از انتظار هم نیست که این ساعت نظر همه را به خودش جلب کند.اپل واچ یک ساعت با طراحی کلاسیک و کارآیی هوشمند است. اپل در سایت رسمی خود هدف از تولید apple watch را تسهیل استفاده از قوی‌ترین و بهترین فناوری‌های مورد استفاده عنوان کرده است. این شرکت apple watch را پلی جدید در رابطه انسان‌ها با فناوری معرفی کرده و این گجت جدید را شخصی‌ترین ابزاری عنوان کرده که اپل تاکنون تولید کرده است.تفکر اپل در خصوص ابزارهای پوشیدنی تنها یک ابزار نیست که کاربران روی میز یا کیف خود قرار دهند بلکه ابزار پوشیدنی به باور اپل، بخشی از شخصیت کاربران است به همین خاطر هم اپل ساعت هوشمند خود را در سه نسخه معمولی، اسپورت و Edition روانه بازار خواهد کرد. همچنین این ساعت هوشمند از نظر ابعاد در دو نسخه تولید می‌شود که نسخه کوچک‌تر طول ۳۸ میلی‌متری و نسخه بزرگ‌تر طول ۴۲ میلی‌متری دارد. اگر دوست دارید جزئیات بیشتری در مورد این ساعت بدانید و از تفاوت ویژگی این ساعت با دیگر ساعت‌های هوشمند بازار باخبر شوید در ادامه با ما همراه باشید.
pic۱
سه ساعت هوشمند متفاوت
apple watch در سه نسخه معمولی، اسپورت و Edition طراحی شده است. بدنه نسخه معمولی apple watch از جنس استیل و به رنگ خود استیل یا خاکستری است که صفحه نمایش آن با یاقوت کبود پوشیده شده است. نسخه اسپورت این ساعت از جنس بدنه آلومینیومی و رنگ خاکستری و نقره‌ای تشکیل شده و صفحه نمایش آن شیشه‌ای از جنس Ion-X است. این نسخه شامل بندهای متنوع و رنگارنگی هم هست. اما نسخه سوم ساعت اپل یعنی edition‌ یک نسخه ویژه است که بدنه‌ ساعت را طلای ۱۸ عیار تشکیل داده که امکان سفارش دادن آن با رنگ‌های زرد و سرخ (رزی) نیز وجود دارد.همراه با ظاهر‌های متنوع که در اپل واچ می‌توان دید، رابط‌های کاربری متنوعی نیز برای همخوانی با ظاهر ساعت‌ها دیده شده است. بسیاری از نمایه‌های موجود برای اپل‌واچ را می‌توان بسته به سلیقه ویرایش کرد که تغییراتی ازجمله رنگ پس‌زمینه، المان‌های نمایشی و اضافه و کم‌کردن المان‌های نمایش داده شده و استفاده از ساعت‌ به شکل‌های مختلف از جمله این تغییرات است. این تغییرات در همین موارد گفته شده خلاصه نمی‌شود و بنا بر اظهارات مدیران اپل در روز رونمایی نمایه‌های ساعت اپل تا ۲ میلیون عدد قابل تغییر است.
دقت در کارآیی و طراحی
اپل به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در گجتی با ساختار کوچک را منجر به ایجاد چالش‌های بزرگی برای تیم طراحی عنوان کرده که این چالش‌ها خود منجر به ایجاد و به‌کارگیری راهکارهای خلاقانه‌ای شده است. ازجمله قابلیت‌های این ساعت باید به وجود اهرم چرخشی اشاره کرد که بیش از یک قرن است که در ساعت‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این کلید چرخان اپل واچ را به زیبایی تبدیل به یک ساعت معمولی اما جذاب می‌کند. این کلید چرخان تنها برای زیبایی در این ساعت گنجانده نشده بلکه کارآیی ساعت به این کلید وابسته است. قابلیت‌هایی همچون زوم کردن روی نقشه و اسکرول کردن پیام‌ها با کمک این کلید چرخان صورت می‌گیرد. همچنین این کلید چرخان نقش کلید home‌ در آی‌فون و آی‌پد را بازی می‌کند و با فشردن آن می‌توانید به صفحه اول برگردید.صفحه نمایش مورد استفاده در اپل‌واچ نیز از نوع رتینا است که وضوح تصویر بالایی دارد. همچنین اپل برای محافظت از این صفحه نمایش از پوشش یاقوت کریستال بهره برده که آن را در برابر انواع ضربات محافظت می‌کند. این صفحه لمسی علاوه‌بر تشخیص لمس میزان فشار وارد شده را نیز شناسایی کرده و براساس آن و فشار وارد شده در مقابل آن pic۲عکس‌العمل نشان می‌دهد. همچنین این صفحه نمایش قابلیت چند لمسی را نیز پشتیبانی می‌کند که با فشردن دو انگشت روی آن می‌توان ضربان قلب را از طریق سنسور ضربان‌سنج در زیر ساعت محاسبه کرد.اپل یکی از نشانه‌های کیفیت ساعت را دقت آن در نمایش زمان می‌داند، از این‌رو اپل‌واچ را به فناوری‌هایی مجهز کرده که در ارتباط با آی‌فون کاربران قادر است زمان را تنها با اختلافی ۵۰ میلی‌ثانیه از ساعت استاندارد جهانی برای کاربران نمایش دهد. همچنین در صورت تغییر مکان، اپل‌واچ به‌صورت خودکار ساعت محلی را برای کاربران نمایش خواهد داد.
ضربان قلب یکدیگر را حس کنید
اپل واچ به‌واسطه ارتباط با بدن کاربران علاوه‌بر روش سنتی در نمایش اعلانیه‌ها از روش خلاقانه دیگری نیز استفاده می‌کند به طوری که پوست کاربران یک تماس جزئی را در زمان دریافت اعلانیه حس خواهد کرد.pic۳ ساعت اپل از فناوری بهره می‌برد که طی آن بلندگوهای کوچک مهندسی شده در زیر ساعت هوشمند با انتشار امواج صوتی بسیار کوچک بسته به شدت انتقال پیام، حس لمس پوست را به کاربر القا می‌کند. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند ضربان قلب یکدیگر را حس کنند، به‌طوری‌که با ایجاد ارتباط بین دو ساعت یکی از کاربران می‌تواند ضربان قلب خود را به ساعت دیگر انتقال دهد و کاربر دوم با احساس این ضربه‌ها، ضربان قلب را بدون لمس نفر اول و با استفاده از این فناوری جدید احساس کند. با فشردن کلید موجود در زیر اهرم چرخشی این ساعت هوشمند می‌توان دوستان خود را مشاهده کرد و با لمس تصویر هر یک با استفاده از روش‌های ارتباطی موجود با آنها تماس پیدا کرد.
pic4
مراقبی برای سلامتی
بخش مهم کارآیی ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار برنامه‌های ویژه‌ آنها برای مراقبت از سلامت کاربرانشان است. اپل واچ نیز از این ویژگی مستثنی نیست.
برای مراقبت همیشگی از سلامتی کاربران در Apple Watch از ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ردگیری وضعیت سلامت و تناسب اندام شما استفاده شده. این ابزار قدرت مانیتورکردن وضعیت کاربران را در تمام روز دارد و با کمک نرم‌افزارهای fitness app و workout app می‌توان از نشستن تا دویدن را مانیتور کرد. این اپلیکیشن‌ها همچنین تمامی اطلاعات ردگیری شده شما را ثبت می‌کنند و در اپلیکیشن Health آی‌فون آنها را به نمایش می‌گذارند.
رابط کاربری مربوط به نمایش وضعیت حرکتی توسط سه نوار در قالب یک حلقه به نمایش گذاشته شده که می‌توان این نوارها را به عنوان بهترین انگیزه برای تشویق کاربران به انجام حرکت بیشتر یاد کرد. این سه‌نوار شامل نوار Exercise، Move و Stand است که هریک برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. Move یعنی کالری‌های سوزانده شده، Exercise یعنی تعداد دقایقی است که کاربر به فعالیت ورزشی پرداخته و حلقه Stand نمایانگر تعداد دقایقی که در حالت ساکن یا به‌صورت ایستاده به سر برده شده است. اپل‌واچ به‌مرور زمان با یادگیری الگوی حرکتی کاربران، برنامه‌های روزانه‌ای را برای رسیدن به اهداف تعیین شده مشخص می‌کند. اپل‌واچ قادر است علاوه‌بر مسافت طی شده و تعداد قدم‌ها، تعداد پله‌های بالارفته را نیز محاسبه کند. این ساعت ضد آب است و با قرار گرفتن زیر باران یا خیس شدن‌های ناگهانی دچار مشکلی نخواهد شد، اما قبل از اینکه به استخر یا حمام بروید باید آن را در جای امنی بگذارید.
pic۵
کیف پول روی دست شما
وجود تراشه NFC به همراه امکان استفاده از سیستم پرداخت Apple Pay قابلیت خرید آسان از ۲۲ هزار فروشگاه پشتیبانی‌کننده از این فناوری را تنها با به‌همراه داشتن ساعت هوشمند اپل امکان‌پذیر می‌کند.اپل برای ساعت هوشمند خود از یک تراشه مجتمع استفاده کرده که همه قطعات الکترونیکی موجود روی آن قرار گرفته است و هدف از آن جمع‌آوری تمامی ماژول‌ها روی یکدیگر است که از انواع آسیب‌ها حفظ می‌کند.اپل برای شارژ ساعت‌هوشمند خود نیز از فناوری MagSafe و شارژ بی‌سیم القایی استفاده می‌کند که هدف از آن تسهیل شارژ کردن اپل‌واچ است.