دوازده باور سمی که منجر به ایجاد روابط ناسالم می‌شوند چیست؟

باور‌های غلط منجر به ایجاد روابط ناسالم و اشتباه می‌شوند. برای اینکه روابط سالمی داشته باشیم ابتدا باید رابطه ناسالم، باورهای ناسالم و ویژگی‌های روابط سالم و روابط ناسالم را بشناسیم. در این مقاله سعی داریم به دوازده باور ناسالم که منجر به روابط ناسالم می‌شوند اشاره کنیم:

۱. برخی افراد گمان می‌کنند که هیچ‌وقت نباید کسی را عصبانی کنند، بنابراین، همیشه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که شخص مقابل عصبانی نشود، حتی اگر به خودشان آسیب برسد؛ همیشه کوتاه می‌آیند، کم می‌خواهند، نمی‌خواهند، بیان نمی‌کنند و...

۲. برخی افراد گمان می‌کنند که همیشه باید همه را از خود راضی نگه دارند، بنابراین همیشه طوری رفتار می‌کنند تا رضایت همگان را جلب کنند حتی اگر خودشان ناراضی باشند. همچنین، اگر با نارضایتی مواجه شوند شدیدا ناراحت شده، تقصیر‌ها را به گردن خود انداخته و سعی خود را در جلب رضایت دو چندان می‌کنند.

۳. برخی افراد گمان می‌کنند که هیچ‌وقت نباید «نه» بگویند، بنابراین همیشه بله گویان در صحنه حاضر هستند! این افراد به خاطر ترس از خشم دیگران، ترس از تنها ماندن، ترس از طرد شدن، ترس از عدم تعلق، ترس از از دست دادن و... در اغلب موارد نمی‌توانند به دیگران «نه» بگویند.

۴. برخی از افراد گمان می‌کنند که همیشه باید به نظر دیگران خوب بیایند، بنابراین تمام سعی خود را در جهت خوب بودن می‌کنند.

۵. برخی افراد گمان می‌کنند که دیگران باید نیاز آنها را تشخیص دهند، بنابراین، با این پیش فرض که «دیگران خودشان باید بدانند که من چه می‌خواهم» هیچوقت خواسته‌ها و نیاز‌هایشان را به زبان نمی‌آورند.

۶. برخی افراد گمان می‌کنند که دیگران باید حق و اختیارات آنها را به ایشان بدهند، بنابراین، همیشه منتظر می‌نشینند تا کسی حقشان را بدهد و غالبا از اینکه دیگران حقشان را به آنها نمی‌دهند شکایت می‌کنند. گاهی، این افراد اختیارات خود را به دیگران واگذار می‌کنند و سپس، شکایت می‌کنند که چرا حقوق‌شان را دریافت نمی‌کنند.

۷. برخی افراد گمان می‌کنند که همیشه بابت هر حرکتی باید عذر خواهی کنند، بنابراین همیشه در حال عذرخواهی کردن از اطرافیان خود هستند. در حقیقت عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین منجر به چنین واکنشی می‌شود.

۸. برخی افراد گمان می‌کنند که باید همیشه همه را شاد کنند، بنابراین همیشه در حال تلاش برای شاد کردن و شاد نگه‌داشتن دیگران هستند، در حالی که ما مسوول شادی دیگران نیستیم.

۹. برخی افراد گمان می‌کنند که وظیفه مراقبت و پرستاری از دیگران بر عهده آنها است، بنابراین، همیشه در حال پرستاری و مراقبت از دیگران هستند و روابط خود را با این پرستاری دائمی آلوده می‌کنند.

۱۰. برخی افراد گمان می‌کنند که همیشه باید از خواسته‌های خود بگذرند تا دیگران به خواسته‌هایشان برسند، بنابراین، همیشه خواسته دیگران برای آنها در اولویت است. این رفتار، رفتار مظلوم نما‌ها است که همیشه قربانی روابط واقع می‌شوند.

۱۱. برخی افراد گمان می‌کنند که برای حفظ آرامش در روابط باید از گفت‌وگو دوری کنند، در حالی که این دوری از گفت‌وگو باعث انباشته شدن رنجش، خشم، حرف‌هایی که باید گفته شود ونمی‌شود است. چون این افراد در زمان مناسب هنر گفت‌وگو در روابط را نمی‌توانند داشته باشد رابطه پس از مدتی به سمت سردی، رنجش و حتی قطع رابطه می‌رود.

۱۲.برخی گمان می‌کنند که دیگران باید مطیع و مطابق سلیقه آنها باشند، بنابراین، اگر فردی طبق سلیقه و نظر‌های آنها رفتار نکند، او را نمی‌پذیرند. تمامی این باور‌ها و بسیاری از باورهای دیگر بر روابط تاثیر منفی می‌گذارند. این باورها روابط را رو به سردی، وابستگی، خشم، رنجش و بسیاری از حالت‌های منفی دیگر می‌برد و در نهایت فرد با یک رابطه ناسالم مواجه می‌گردد. برای سلامت روابط باید باورها و رفتار‌های سالمی را در خود تقویت کنیم.