حمیدرضا محمدی چیزی دیگر نمانده است تا آغاز سال نو و تنها همین دو روز را فرصت دارید تا برای تعطیلات تان برنامه ریزی کنید. پس حالا که وقت تنگ است ما گزینه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم که جذابیتش، شما را میخکوب خواهد کرد و شاید همین حالا که این سطور را خواندید، بار و بنه سفر ببندید و عازم شوید که این روزها، به سبب هوای دل انگیزی که دارد، سفر را بر شما دلپذیرتر خواهد کرد؛ «استان هرمزگان».
هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌ است. این استان اگرچه از یکسو، به سبب مناطق گردشگرپذیر بسیار مهمی چون کیش و قشم، جزو درآمدزا‌ترین استان‌های ایران به حساب می‌آید، اما سهم چندانی از بودجه کشور نصیبش نمی‌شود. از این گذشته، طبیعت بکر و ابنیه تاریخی در این استان، اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند در رونق گردشگری ایران، تاثیری بسزا بر جای گذارد.pic۱

راه‌های دسترسیاستان هرمزگان، چیزی در حدود ۳۵ مسیر گردشگری شناخته و در نظر گرفته شده دارد، اما کوشش خواهیم کرد، مسیرهایی که مبدا آنها، مرکز استان؛ بندرعباس است را به شما معرفی کنیم. همچنین بد نیست بدانید برای رسیدن به این شهر از پایتخت، می‌توانید با خودرو شخصی‌تان و پس از عبور از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، یزد و کرمان، پس از طی ۱۲۸۶ کیلومتر به آنجا برسید. اگر قصد سفر ریلی دارید، روزانه یک قطار در ساعت ۱۴:۲۰ به طرف بندرعباس حرکت می‌کند و ساعت ۹ صبح روز بعد به مقصد می‌رسد که هزینه سوار شدن به آن، ۵۶ هزار تومان است. علاوه‌بر آنکه در استان هرمزگان، کیش، قشم و بندر لنگه دارای فرودگاه هستند، اما بهای بلیت هواپیما به مقصد بندرعباس، حداقل ۱۵۰ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۳۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان است. اگرچه به‌خاطر مصائبش، سفر با اتوبوس را توصیه نمی‌کنیم؛ اما بد نیست بدانید که هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۸، سرویس‌هایی از پایانه مسافربری جنوب تهران عازم بندرعباس می‌شوند که قیمت شان، بسته به نوع و کیفیت، ۴۴ هزار و ۵۰۰ و ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.
مسیرهای توریستی
ابتدا می‌توانید از بندرعباس، ۳۴ کیلومتر را به طرف شمال برانید تا به منطقه حفاظت شده «گِنو» برسید. در اینجا جز مناظر بکر و طبیعت زیبا، می‌توانید سری هم به چشمه آبگرم گنو هم بزنید که از نوع آب‌های خیلی گرمِ گوگردی است و دمای آن هم، ۴۵ درجه سانتیگراد است. البته با احداث تاسیسات لازم، شرایط خوبی را برای حضور شما فراهم کرده اند. این منطقه حفاظت شده، دارای قله‌ای به همین نام است که به‌عنوان تنها نقطه مرتفع دشت‌های ساحلی خلیج فارس شناخته می‌شود و در حوالی آن، آبشار زیبایی هم جای گرفته است. مسیر دیگر، راهی است که از مرکز استان، از جهت شرق، به سوی «میناب» می‌رود و می‌توانید بعد از ۱۱۱ کیلومتر به آنجا برسید. اگر پنج‌شنبه روزی در آنجا باشید می توانید در پنجشنبه بازار آنجا حضور داشته باشید و از صنایع دستی آنجا چیزی برای خود به یادگار بخرید. جز این و البته باغات انبه - که خیال نکنید تنها در کشورهای آسیای جنوب شرقی از این میوه‌ها یافت می‌شود -، باید به سراغ قلعه عظیم «هزاره» بروید که البته مردم محلی آن را با نان «بی‌بی مینو» می‌شناسند؛ جایی که عقبه‌اش به روزگار هخامنشیان می‌رسد و حتی تا دوره قاجار هم محل استفاده بوده است. البته رودخانه میناب که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های منطقه است، در ۳ کیلومتریِ شرق این شهر قرار دارد.

سفر دریایی به کیش
اگر تا به حال از پایتخت با یک هواپیما، خیلی راحت و بی‌دردسر، یک ساعت بعد در فرودگاه «کیش» به زمین نشسته‌اید، حالا می‌خواهیم به شما پیشنهاد یک سفر دو منظوره زمینی- دریایی را بدهیم که آغازش بندرعباس است و پایانش هم جزیره کیش. پس باید 176 کیلومتر به طرف جنوب غرب و در راستای نوار ساحلی - به‌خاطر لذت بردن از آب‌های نیلگون خلیج فارس - رانندگی کنید تا به بندر لنگه برسید. اما برای آنکه زیاد هم خسته نشوید، بهتر است پس از 82 کیلومتر در بندر خمیر توقف کوتاهی داشته باشید، البته در این مسیر، دو کاروانسرای گچین و خونسرخ هم از اهمیت برخوردار هستند و حتی جاده مذکور، به جاده گچین و روستای گچین شهرت دارد. پس از بندر کنگ، به بندر لنگه خواهید رسید که می‌تواند مهم‌ترین جاذبه‌اش، کارگاه‌های لنج‌سازی باشد و اگرچه، کجدار و مریز، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که بازدید از آنجا تجربه جالبی برایتان خواهد بود، البته بناهای قدیمی اینجا چون خانه فکری، خانه واحدی، مسجد افغان و مسجد ملک بن عباس هم دیدن شان خالی از لطف نخواهد بود.
اما برای رسیدن به جزیره کیش، باید حتما، ۲ ساعت قبل از حرکت شناورها، برای حمل خودرو اقدام کنید. چراکه تنها یک بار در روز، شناورها از لنگه به طرف کیش می‌روند. حواستان باشد برای ورود خودرو به جزیره کیش باید اصل و کپی کارت خودرو، برگ معاینه فنی و گواهینامه راننده خودرو به دفتر گمرک مستقر در بندر لنگه ارائه شود، البته ناگفته نماند از بندر چارک هم می‌توانید به کیش بروید که دو مزیت دارد؛ یکی آنکه پس از نوروز هم اگر به این منطقه آمدید می‌توانید با خودرویتان به کیش بروید و هم آنکه روزانه ۳ بار، شناورها به طرف کیش می‌روند. اما؛ بندر چارک، ۷۵ کیلومتر دورتر از بندر لنگه است. البته اگر زحمت این مسیر را بر خود هموار کنید، می‌توانید به چشمه آبگرم «ملایجی» بروید که گوگردی است و در میان این راه (لنگه به چارک) واقع است. کیش را هم دیگر لابد خیلی‌ها رفته اند اما برای یادآوری می‌توانید به بازدید از کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، پارک دلفین‌ها، آکواریوم، پارک ساحلی مرجان، اسکله و قایق‌های کف شیشه‌ای بروید. همچنین در جنوب غربی کیش، روستایی به نام «باغو» وجود دارد که در حاصلخیزی شهره و تنها روستای بازمانده از بافت کهن این جزیره است که همچنان تعدادی خانوارِ ساکن دارد و پذیرای گردشگران هستند. آبشخوری برای آهوها ساخته‌اند و همین هم بر زیبایی اینجا افزوده است.
اما مسیر گردشگری مهم دیگری که آن هم، این روزها طرفدار زیادی پیدا کرده است، مسیری است که از بندرعباس تا «جزیره قشم» - در 28 کیلومتری بندرعباس - می‌رود. اگر خودروی شخصی به همراه ندارید، بهتر است پس از پیاده شدن از قطار یا هواپیما در مرکز استان هرمزگان، به اسکله شهید حقانی رفته و خود را پس از حدود یک ساعت ـ و طی 20 کیلومتر - در اسکله شهید ذاکری قشم ببینید که این امکان از طریق اتوبوس دریایی که هر روز از ساعت 7 تا 17 حرکت می‌کنند، مهیا می‌شود. در قشم، جز مرکز خرید درگهان که در واقع بازار قدیم قشم است، می‌توانید به دیدار جنگل‌های حرا بروید که اگرچه در تمام ساحل خلیج فارس می‌توان نمونه‌هایشان را دید، اما تماشای وفور آنچه در قشم وجود دارد، لذت دیگری دارد. جز آن، از میان دیگر جاذبه‌های طبیعی قشم، غار خوربَس (خَربِس) و دره ستارگانِ آنجا را از دست ندهید که در ساحل معروف به شیب دراز قرار دارند. آنجا البته اگر خوش شانس باشید، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هم انتظارتان را می‌کشند.pic2
حالا که تا قشم آمده‌اید، بد نیست سری هم به «جزیره هنگام» که با آنجا ۴۵ کیلومتر بیشتر فاصله ندارد، بزنید. اگرچه خودِ جزیره، جاذبه خاصی ندارد، اما پرش دلفین‌ها و تماشای آنها، بی‌نظیر است. دیگر جزیره قابل توجهی که خوب است طی یک سفر دریایی از نظر بگذراندید، «جزیره هرمز» در ۱۴ کیلومتری جنوب شرق بندرعباس است. در اینجا هم که فاصله‌اش از بندرعباس تنها ۳۵ کیلومتر است، می‌توانید علاوه‌بر گنبدهای نمکی و خاک‌های رنگین، قلعه پرتغالی‌ها جاذبه تاریخیِ مهمی است که یادگار امام قلی خان، سردار صفوی است.
در غرب استان هرمزگان، شهر «بَستَک» واقع است که با بندرعباس، 235 کیلومتر فاصله دارد و دارای ابنیه تاریخی چون حمام خان، کاروانسرا، بازار و مسجد جامع است که هر یک دارای ارزش تاریخی هستند. در 347 کیلومتریِ جنوب شرقی بندرعباس، بندر «جاسْک» و پیش از آن شهر «سیریک» واقع است که چشمه‌های پوراف ـ در 20 کیلومتری شرق جاسک که نزد اهالی مقدس است، خور آذینی و غار سادرمن، در 30 کیلومتری جاسک کهنه از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آنجا محسوب می‌شود. خور (تالاب) آذینی از شگفت انگیزترین تالاب‌های گرمسیری کشور است که زیر گونه چندل (از انواع جنگل‌های حرا) در کل منطقه ساحلی جنوب ایران تنها در اینجا می‌روید.از همه استان هرمزگان گفتیم، اما مهم‌تر از همه، خودِ شهر بندرعباس است؛ حمام و مسجد گله‌داری، معبد هندوها، موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس، گنجینه آب، بازار قدیم و بازار ماهی فروش‌ها و امامزاده سید مظفر ـ که میان اهالی مقدس است ـ از جمله اهم دیدنی‌های این شهر است.pic3
*برگرفته از وجه تسمیه «هرمزگان» که «گان» پسوند مکان است و «هرمز» برگرفته از اهورامزدا؛ یعنی خدا است.