زمان مناسب برای خرید خودرو - ۱۴ مرداد ۹۵

خرید خودرو به یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از مشتریان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که این روزها یکی از پرسش‌های اساسی مردم این است که چه زمانی برای خرید خودرو مناسب است؟این پرسش در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مشتریان به تغییر و تحولات در بازار خودرو به واسطه ورود خودروهای جدید امید دارند. موضوعی که سال گذشته موجب شد بسیاری از مشتریان دست از خرید بکشند. هر چند رکود حاکم بر بازار خودرو دلایل دیگری چون کیفیت و قیمت نیز داشت، اما بسیاری عامل مهم امید به ورود خودروهای جدید را موضوع اساسی دانستند. مساله‌ای که از اوایل سال جاری تاکنون نیز یکی از عوامل موثر در تصمیم‌گیری مشتریان برای ورود به بازار بوده است. بر این اساس کارشناسان این مورد را در کنار سایر عوامل از مولفه‌های اثرگذار بر بازار خودرو می‌خوانند.

به‌رغم آنکه بازار خودرو در اوایل سال جاری نیز در رکود به‌سر می‌برد، وضعیت خرید و فروش خودرو همچون دو سال گذشته اوضاع و احوال خوبی نداشت. در ماه مبارک رمضان نیز به‌دلیل آنکه بازار با رکود مواجه بود، وضعیت فروش خودروسازان اوضاع مناسبی نداشت. در این میان اما افزایش قیمت خودرو نیز رقم خورد. به‌طوری‌که خودروسازان براساس مصوبه شورای رقابت قیمت محصولات خود را افزایش دادند. با این وجود، فعالان بازار در شرایط کنونی وضعیت را مناسب‌تر از تابستان سال گذشته می‌دانند و کاهش انتظارات مشتریان را عامل ورود آنها در بازار عنوان می‌کنند. کارشناسان معتقدند که مشتریان بعد از فراز و فرودهای فراوانی که بازار خودرو در پی داشت براساس نیازی که به خرید احساس کردند در حال مراجعه به بازار هستند؛ بنابراین در شرایط کنونی بخشی از مشتریان خودرو ترجیح می‌دهند براساس بازار کنونی خرید خود را عملیاتی کنند و برهه زمانی فعلی را برای خرید مناسب می‌دانند.

از سوی دیگر براساس سنت رایجی که در بازار وجود دارد، در فصل تابستان بازار خرید و فروش خودرو گرم می‌شود. حال آنکه به‌دلیل رکود حاکم بر بازار طی چند سال اخیر، تابستان نیز رنگ رونق بازار خودرو را به چشم ندیده است. هرچند به‌نظر می‌رسد آن دسته از مشتریانی که در چند ماه باقی مانده به پایان شش ماهه اول سال جاری وارد بازار می‌شوند کسانی هستند که امیدی به ورود خودروهای جدید در سال جاری ندارند، بنابراین تصمیم خود مبنی بر خرید خودرو را عملیاتی کرده اند. اما دسته دیگری از مشتریان که امید دارند محصولات جدید در نیمه دوم سال جاری وارد بازار شود همچنان در انتظار به سر می‌برند. یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین مشخص نبودن محصولاتی که قرار است به بازار عرضه شود، برخی از مشتریان دست از خرید
کشیده اند، می‌گوید: هر چند در یک دوره طولانی بخشی از مشتریان به‌دلیل عدم اطمینان از تحولات بازار دست از خرید کشیده اند اما در شرایط کنونی به‌دلیل آگاهی از روندهای پیش‌رو آنها تصمیم خود را برای خرید گرفته اند. در این میان اما قیمت خودرو اثر جدی در تصمیم مشتریان برای ورود به بازار دارد. به‌طوری‌که اعلام قیمت خودروهایی که قرار است در آینده نزدیک به بازار عرضه شوند نیز موجب شده برخی از مشتریان از انتظار برای ورود خودروی جدید دست بکشند. این کارشناس معتقد است، مشتریانی که در محدوده قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان قصد خرید خودرو دارند چون متوجه شدند که بازار این محدوده قیمتی تغییری را به خود نخواهد دید بنابراین وارد بازار شده‌اند. قطعا این دسته نیمه اول سال را برای خرید مناسب‌تر می‌دانند چون براساس نیازی که به خرید خودرو احساس می‌کنند، تصمیم خود را می‌گیرند.

در این میان اما دسته دیگری وجود دارند که به روز بودن خودرو برایشان اهمیت بسیاری دارد بنابراین تصمیم آنها برای خرید از میان محصولات در محدوده قیمتی 40 تا 70 میلیون تومان است. از آنجا که در حال حاضر تنها گزینه این دسته از مشتریان، خودروهای چینی موجود در بازار است؛ بنابراین بخشی از آنها ترجیح می‌دهند که خرید خود را از میان خودروهای جدید اروپایی که خودروسازان وعده داده‌اند انجام دهند. بر این اساس آنها خرید خود را به نیمه دوم سال که خودروسازان قرار است برخی از محصولات جدید را عرضه کنند، موکول کرده‌اند. بنابراین این دسته از مشتریان قدرت لازم برای خرید خودرو را دارند، اما حاضر به خرید نیستند. چون که این مشتریان زمان حاضر را برای خرید مناسب نمی‌دانند. این دسته در انتظار ورود خودروهایی با مدل‌های جدید خودروسازان هستند و با توجه به اینکه می‌دانند هزینه آن خودروها بیشتر هم خواهد بود، حاضرند بهای آن را بپردازند، اما خودروی با کیفیت و به روز سوار شوند.

یکی از کارشناسان بازار در این زمینه می‌گوید: مشتریانی که توانایی مالی لازم را دارند و منتظر تولید محصولات جدید خودروسازان در نیمه دوم سال هستند، خرید خود را به آینده موکول کرده‌اند؛ بنابراین شرایط کنونی را فرصت خوبی برای خرید نمی‌دانند.وی تولیدات قدیمی و بدون امکانات خودروسازان را عامل اصلی دست کشیدن این دسته از خریداران می‌داند و می‌گوید: بسیاری از مشتریان رویای خودروهای برندهای مشهوری را دارند که توسط خودروسازان وعده داده شده‌اند. از آنجایی که طراحی و ظاهر این خودروها نیز فریبنده است؛ بنابراین مشتریان حاضرند منتظر بمانند، اما محصول به روزی را خریداری کنند.وی معتقد است که این دسته از مشتریان در حال حاضر به بازار مراجعه نمی‌کنند و حاضر به خرید خودروهایی که کیفیت آنها با قیمت‌شان تناسبی ندارد، نیستند.