چابک و همه جارو

در دنیای ماشین‌ها همواره خودروهایی وجود دارند که با شکل و شمایلی خاص قابلیت‌های ویژه‌ای را در زیر بدنه فلزی و سخت خود پنهان کرده‌اند. این خودروها در تعداد محدود و با اهداف مشخصی طراحی و تولید می‌شوند. شرکت تویو تایر از جمله شرکت‌هایی است که برای انواع خودروها تایر می‌سازد و بسیاری از سوپراسپرت‌ها و خودروهای مسابقه‌ای تایر‌های خود را از این شرکت تهیه می‌کنند. ساخت تایر برای خودروهای نظامی و خاص هم توسط این شرکت انجام می‌شود و در جدید‌ترین مدل از خودرویی به نام فرت (Ferret) رونمایی شده است.

خودروی فرت با سرمایه شرکت تویو از نو طراحی و تیونینگ شده تا به وسیله آن عملکرد لاستیک‌های جدید این شرکت در خودرویی فوق آفرود به نمایش گذاشته شود. فرت خودرویی نظامی و دو نفره است که می‌تواند با سرعت زیاد در مسیرهای آفرود و پر چالش حرکت کرده و از پس ماموریت‌های ویژه بر‌آید. سابقه طراحی فرت به دهه ۵۰ میلادی باز‌می‌گردد. اما این مدل استفاده شده توسط تویو با ویژگی‌های متحول شده در شاسی و سیستم تعلیق تیونینگ شده است. موتور استفاده شده در این خودروی زرهی از شرکت رولزرویس گرفته شده است و یک موتور ۶/ ۴ لیتری و ۶ سیلندر است که می‌تواند در دور موتور ۳ هزار دور در دقیقه ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند و فرت می‌تواند با استفاده از آن به حداکثر سرعت ۹۳ کیلومتر در ساعت برسد.

از این خودرو بیش از ۴ هزار دستگاه ساخته شده که به آمریکایی‌ها فروخته شده است و برخی نیز به کانادا رفته‌اند و در کشورهای دیگر پخش شده‌اند. خودرویی با قابلیت فرت می‌تواند در کنار داشتن اسلحه‌ای نیمه سنگین با قدرت تمام از عهده ماموریت‌هایش برآید. این خودروی تاکتیکی به دلیل قدرت مانور بالایی که در عبور از موانع دارد می‌تواند در حمل و نقل فرماند‌هان نقش موثری داشته باشد. طراحی اولیه این خودرو مربوط به جنگ جهانی دوم است و با ابعاد خاصی که دارد نه یک تانک است و نه یک‌ نفر‌بر، بلکه خودرویی نسبتا کوچک با قابلیت بالا است که می‌تواند نقش‌های کلیدی در ایجاد ارتباط بین خطوط مقدم و بخش‌های دیگر جبهه ایجاد کند.

این خودروها با راه یافتن به خارج از محیط‌های نظامی به خودروهای آفرود و پرهیجانی تبدیل می‌شوند که به جای داشتن سلاح به سامانه پرتاب قلاب و وینچ مجهز می‌شوند تا در صورت گیر کردن بتوانند خود را از مهلکه نجات دهند. مهندسان شرکت تویو تایر با ایجاد تغییرات ظاهری و نصب چراغ‌های پر قدرت و وینچ‌های پرتابی در این ماشین آن را از حالت نظامی خارج کرده و به خودروی پر‌هیجان برای تجربه رانندگی آفرود تبدیل کرده‌اند که در برابر هیچ مانعی سر تعظیم فرود نمی‌آورد. این خودرو در طول سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۱ تولید شده است و مدل‌های متنوع و حتی قدرتمند‌تری از آن هم ساخته شده است که می‌تواند تا ۵۵۰ اسب بخار نیروی خالص تولید کند. در نگاه اول به دلیل قرار گرفتن زاپاس در دو طرف خودرو به نظر می‌رسد این خودرو ۶ چرخ است که همین موضوع باعث تهاجمی‌تر دیده شدن خودرو می‌شود.