پدافند غیر عامل تنها مختص زمان جنگ نیست
دنیای اقتصاد: همزمان با دومین روز از هفته پدافند غیرعامل، در شرکت فولاد مبارکه اصفهان مانور گسترده ای با شعار «جامعه سالم؛ محور پایداری ملّی» با حضور دکتر سبحانی مدیرعامل و رئیس پدافند غیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمد صفدریان مدیرکل پدافند غیرعامل استان، معاونین، مدیران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در جریان برگزاری این مانور دکتر سبحانی مدیر عامل و رئیس پدافند غیر عامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: پدافند غیر عامل تنها مختص زمان جنگ نیست از این رو همواره برای هر نوع تهدیدی باید آمادگی لازم وجود داشته باشد بویژه اینکه این امر با هدف حفظ نیروی انسانی و ماشین آلات و سرمایه های کارخانه می باشد. باید در نظر داشت دشمن هنگام برنامه ریزی برای هرگونه تهدید و در هر اقدام خود هزینه ها و سود تهدید مورد نظر را ارزیابی می کند چنانچه هزینه از در آمد بالاتر باشد از اقدامش منصرف می شود. بنابر این وقتی پدافند غیرعامل خوب عمل کند و اقدامات پیشگیرانه انجام گردد و در مورد اقدامات خصمانه به موقع عمل کند، برای دشمن ایجاد مانع می نماید.

فراموش نکنیم فولاد مبارکه بزرگترین سرمایه ملّی در صنعت فولاد کشور و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. وی خاطر نشان کرد: در شرایط سخت دوران دفاع مقدس دلاورمردان زیادی در خط مقدم جبهه ها حضور داشتند و بسیاری هم در محل کارخانه ها از جمله فولاد مبارکه ایثارگرانه ایستادند، تلاش کردند و ساختند و مایه افتخار کشور شدند، به همین خاطر است که در حال حاضر نیز ما آمادگی حفظ این سرمایه را داریم و یقیناً ازدستاوردهای گرانقدر آن دلاورمردان محافظت خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: این جای بسی خرسندی است که هرسال در هفته پدافند غیرعامل بطور منسجم تری برای مواجهه با اقدامات دشمن خود را آماده می کنیم و بهتر این است که این اقدامات و تدابیر فقط به این هفته محدود نشده و در طول سال به اشکال مختلف آمادگی مجموعه را مورد بررسی و آزمایش قرار داده و برنامه های بازآموزی را اجرا نمائیم. این مهم است که به خاطر داشته باشیم در فولاد مبارکه حادثه همیشه در کمین است، باید در مورد افراد و تجهیزات آمادگی وجود داشته باشد. در هر حادثه ای در اسرع وقت باید اقدامات لازم را بعمل آورد و از وارد آمدن هرگونه ضرر و زیان به سیستم، تجهیزات و نیروی انسانی جلوگیری کرد.
دکتر سبحانی با تأکید بر این که هدف از پدافند غیرعامل حفظ سرمایه و تجهیزات و حفظ سلامت نیروی انسانی شرکت می باشد ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اجرای پدافند غیر عامل در سنوات اخیر در فولاد مبارکه زیرساخت های خوبی طراحی و برنامه ریزی شده است، تدابیری که به ما نشان می دهد در هنگام بروز هرگونه تهدید احتمالی بهترین عملکرد برای تک تک کارکنان کدام است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان:
اقدامات پدافند غیر عامل فولاد مبارکه می تواند
در سطح کشور الگو باشد
بنا بر این گزارش صفدریان مدیرکل پدافند غیر عامل استان نیز ضمن قدردانی از مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه در انجام این مانور گفت: پدافند غیر عامل با هدف حفظ سرمایه، تجهیزات و استمرار فعالیت های تولیدی در فولاد مبارکه برگزار گردید ضمن اینکه باید اذعان داشت در سنوات گذشته هم فعالیت های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. وی با اشاره به نتایج اجرای پدافند غیر عامل در کشور و بطور مشخص در فولاد مبارکه گفت: در این شرکت علی رغم تمام تحریم ها و مشکلات در زمینه مواد اولیه و فروش محصولات، کماکان میزان تولید این شرکت حفظ و پروژه های توسعه در حال انجام است که این ها همه در نتیجه اجرای پدافند غیرعامل در تمامی سطوح این شرکت است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان با ذکر این مطلب که فولاد مبارکه افتخار استان و کشور است تصریح کرد: همانگونه که مدیر عامل فولاد مبارکه نیز اشاره نمود وقتی در تهیه مواد اولیه از یک کانال احساس تهدید کردیم از کانال دیگر اقدام می کنیم یا اگر از نظر تغذیه برق یا سوخت دچار مشکل شدیم از راه های دیگر جایگزین می نماییم. این ها همه جزئی از تدابیر کلان پدافند غیر عامل هستند که انجام می شوند.به خاطر داشته باشیم به صورت مرتب مورد تهدید هستیم که با وجود نخبه گرایی که مدیران این شرکت دارند، کمترین آسیب را شاهد هستیم. به همین خاطر است که از اقدامات پدافند غیر عامل فولاد مبارکه می توان در سطح کشور نیز الگوبرداری نمود.
وی در پایان اظهار داشت: از مدیریت فولاد مبارکه تقاضا می شود در جهت تهیه سند پدافند غیرعامل در سطح استان کمک کرده و از علم و تخصص خود در جهت الگوبرداری در صنعت کشور استفاده نمایند.
مدیر حراست و دبیر کمیته پدافند غیرعامل فولاد مبارکه نیزگفت:

درآینده تهدیدات بسیار جدی تر و متفاوت تراز گذشته و زمان حال خواهند بود بنا براین باید با آمادگی کامل در بعد نظامی و غیر نظامی و همچنین با تقویت پدافند غیر عامل در سطح ملی و همچنین آمادگی دفاعی، نیروی انسانی ومنابع و تأسیسات کشور را در مقابل خطرات تقویت کرد جهانگیر وکیلی مدیر حراست و دبیر کمیته پدافند غیرعامل فولاد مبارکه افزود: به مجموعه اقدامات غیر نظامی که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدهای طبیعی و غیر طبیعی و همچنین اقدامات نظامی دشمن در نظر گرفته می شود، پدافند غیر عامل گفته می شود.

وی با اشاره به نقش پدافند غیر عامل در حوزه فناوری و اطلاعات گفت: در اینجا تأمین امنیت و حصول اطمینان از عدم دسترسی های غیر مجازبه اسرار و اطلاعات سازمان، ایمن سازی و حصول اطمینان از پایداری و خلل ناپذیری در فعالیت های شبکه های الکترونیکی، حفظ و تأمین آرامش اجتماعی و عمومی از طریق توسعه اطمینان و اعتماد آحاد کارکنان؛ صحت و دوام کارکرد شبکه و سامانه های الکترونیکی؛ سرویس و خدمات عمومی؛ تقویت ضریب امنیت و پایداری در حوزه زیرساخت های کلیدی؛ جلوگیری از هم افزایی بحران ها و اضافه شدن مشکلات در حوزه فناوری و اطلاعات در یک بحران از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی از جنگ های سایبری بین روسیه و گرجستان، آمریکا و چین، استونی و روسیه به عنوان برخی نمونه های جنگ سایبری نام برد و گفت در بسیاری از جنگ ها از جمله جنگ ۳۳ روزه، عدم توجه کافی به تکنیک های دفاعی غیر عامل و برتری حزب اله در نبردهای اطلاعاتی و به کارگیری تکنیک های پدافند غیر عامل از سوی حزب اله نتایج جنگ را به نفع حزب اله و به گونه ای دیگر رقم زد و مهاجمان اسرائیلی ناکام ماندند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: درآینده تهدیدات بسیار جدی و متفاوت تر از گذشته و زمان حال خواهند بود بنا براین باید با آمادگی کامل در بعد نظامی و غیر نظامی و همچنین با تقویت پدافند غیر عامل در سطح ملی و همچنین آمادگی دفاعی، نیروی انسانی ومنابع و تأسیسات کشور را در مقابل خطرات تقویت کرد.