کدام رسوایی؟

هنوز گرد و خاک ابعاد جدیدی از رسوایی بزرگ فولکس واگن و مطرح شدن زیرمجموعه‌اش، آئودی بر زمین ننشسته بود که اعلام شد این خودروساز با پیشی گرفتن از تویوتا در صدر فروش قرار گرفته است. این مساله باعث شده است تا سوال‌های زیادی در رابطه با این موضوع مطرح شود. چرا که به نظر می‌رسد این رسوایی حتی باعث افزایش فروش فولکس واگن در دنیا شده است. چندی پیش ثابت شد فولکس واگن در برخی محصولات دیزلی خود از نرم‌افزاری برای نمایش مقدار کمتری از گازهای آلاینده استفاده کرده است تا به استاندارد‌های لازم برسد و این در حالی بوده که مقدار گاز‌های خروجی از اگزوز این خودروها بیشتر از آن چیزی بوده که هنگام آزمایش‌‌ها مشخص می‌شده است.

فولکس واگن توانست با فروش ۱۲/ ۵ میلیون دستگاه از رقیب ژاپنی خود با آمار ۹۹/ ۴ میلیون دستگاه پیشی بگیرد. بر اساس گزارش‌های رسمی، فولکس واگن نسبت به سال گذشته ۵/ ۱ درصد فروش بیشتری داشته است و این در حالی است که تویوتا ۶/ ۰ درصد کاهش در فروش را تجربه کرده است. بررسی این فروش بیشتر می‌تواند حقایقی را در رابطه با بازاریابی و نحوه مدیریت این رسوایی توسط فولکس واگن آشکار کند. این رسوایی باعث شد تا فروش فولکس واگن در آمریکا با کاهش بی‌سابقه‌ای مواجه شود و همچنین فروش محصولات دیزلی در کره جنوبی به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ خودروهای دیزلی ممنوع اعلام شود. با وجود تمام حاشیه‌ها این خودرو‌ساز توانست در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۶ بیشتر از رقبای خود خودرو به‌فروش برساند و این موضوع نشان می‌دهد که فولکس واگن توانسته ازاین بحران موفق بیرون بیاید و شاید هم این موضوع فضای تبلیغاتی مناسبی برایش ایجاد کرده است. بررسی آمار فروش خودروها در اروپا نشان می‌دهد که فولکس واگن در ژوئن ۲۰۱۵ در اروپا ۷/ ۱۱ درصد از ثبت خرید خودرو‌ها را به خود اختصاص داده است با سیر صعودی در ماه آگوست به مقدار ۹/ ۱۲ درصد هم می‌رسد و با کاهش شدید در یک ماه بعدش به ۲/ ۱۱ درصد در ماه سپتامبر می‌رسد.

با وجود تمام نوسانات موجود در بازار خودروهای فولکس واگن این شرکت توانسته است ۱۰ تا ۱۳ درصد از بازار اروپا را در دستان خود داشته باشد. این غول خودرو‌سازی غولچه‌های دیگری هم در زیر حمایت دارد که برخی از آنها طرح‌های بسیاری برای زدن دارند که مقدار فرش این برندها برای فولکس واگن محاسبه نمی‌شود با این وجود آئودی با فروش بیش از ۵۸ میلیارد یورو بیشتر از سایر برند‌های زیر مجموعه فولکس واگن فروش داشته است و بعد از آئودی، پورشه با ۵/ ۲۱ میلیارد دلار درآمد قرار گرفته است. فولکس واگن با ارائه خودروهایی ۵ نفره و قدرتمند و با قیمت مناسب مانند سری جدید پاسات به نظر می‌رسد توانسته است قابلیت رقابتی خود را با سایر محصولات هم‌رده افزایش دهد. فولکس با ایجاد تغییرات در مدل‌های جدید توانسته است نسبت به سال ۲۰۱۵ ارزش افزوده‌ای برابر با ۱۳۱۵ دلار در هر دستگاه پاسات ایجاد کند. آنچه مشخص است این است که مشتریان این خودرو‌ساز همچنان به این برند وفادار مانده‌اند و با وجود تقلب در برخی محصولاتش، همچنان در سایر مدل‌ها فروش بالایی را تجربه می‌کند. برای مثال در خودروی تیگوآن ۱۶۷ درصد افزایش فروش رصد شده است و در رابطه با توارگ فولکس واگن با افزایش فروش ۳/ ۴۵ درصد مواجه شده است. در کنار کشورهایی که واکنش‌های قاطعانه‌ای به تقلب فولکس واگن نشان داده‌اند گویا در بخش‌های دیگر دنیا این موضوع اهمیت چندانی نداشته است و سایر محصولات این خودرو ساز بزرگ با افزایش فروش مواجه شده‌اند. فولکس واگن با ساخت خودروهایی برای قشر متوسط جامعه، توانسته است میزان فروش خود را افزایش دهد.

محصولات جدید فولکس با اعمال تغییرات در عملکرد با قدرت رقابتی بیشتری مواجه شده‌اند و همچنین در برابر خودروهای دیزلی که در آنها تقلب کرده است مسوولانه برخورد کرده و علاوه بر رفع مشکل پیشنهادهای جذاب برای خریدهای بعدی مشتریانش در نظر گرفته است. اما در بررسی مدل‌های مطرح این برند در بازار مشاهده می‌شود که برخی مدل‌ها با فروش بسیار بالایی مواجه شده‌اند که بین ۵۰ تا ۱۶۰ درصد بوده است که در نوع خود قابل تامل است و البته برخی مدل‌ها نیز با کاهش ۱۲ تا ۴۰ درصد مواجه شده‌اند. در گزارش ibtimes واکنش مشتریان خودروهای دیزلی بررسی شده است و نمایندگان فولکس واگن اعلام کرده‌اند که مشتریان از عملکرد خودرو رضایت داشته و حاضر به تعویض آن نبوده‌اند و تنها برای تعمیر و انجام مراحل آن اقدام کرده‌اند تا از مزایای تخفیف‌های بعدی ناشی از این رسوایی استفاده کنند و از نظر برخی از آنها فولکس واگن همچنان قابل اتکا است. خبر پر‌فروش‌ترین خودرو‌ساز شدن فولکس واگن و پشت سر گذاشتن تویوتا نشان می‌دهد ابعاد این رسوایی آنچنان که باید روی فروش محصولات این شرکت اثر نگذاشته است و البته در بخش‌هایی از دنیا که مسائل محیط زیستی اهمیت زیاد دارد این خودرو‌ساز با بحران مواجه شده است اما در سایر نقاط دنیا افراد نسبت به گازهای خروجی خودروهایشان حساسیت چندانی ندارند و آنچه به چشم می‌آید کیفیت و قیمت نهایی محصولات این برند است که عامل اصلی فروش بوده است.