وقتی از شبکه‌های تلویزیونی مسابقات مهیج رالی به نمایش در‌می‌آید، احتمالا شما با خود می‌گویید چه هیجانی دارد. شاید ته دل بدتان نمی‌آید یک بار هم شرکت در مسابقه اتومبیلرانی را تجربه کنید. اما خب حضور در چنین مسابقاتی آن هم در این سطح، نیاز به مهارت‌های خاصی دارد که احتمالا من و شما از داشتنش محروم هستیم! اما تصور نکنید که شما امکان شرکت در هیچ مسابقه اتومبیلرانی را ندارید. بلکه به راحتی می‌توانید در مسابقه رالی تفریحی که در شهر برگزار می‌شود شرکت کنید. دست بر قضا یکی دیگر از همین رالی‌ها با نام جام جهان پارت به همت کمیته رالی هیات موتورسواری و اتومبیلرانی تهران در شهر تهران برگزار شد.

در این رالی مفرح ۷۵ خودروی مختلف از پراید گرفته تا مازراتی گرن توریسمو شرکت داشتند. استارت رالی ساعت ۹ صبح جمعه از پیست کارتینگ آزادی تهران بود. داوران مسابقه هر یک دقیقه دو خودرو را استارت می‌دادند. در مسابقات رالی هر شرکت‌کننده باید راس زمان تعیین شده به خط پایان برسد. زودتر رسیدن و دیرتر رسیدن به خط پایان هر دو همراه با امتیاز منفی خواهد بود. ضمن اینکه در این رالی ۱۵ تیم کنترل به صورت محسوس در مسیر رالی حضور داشتند که هر شرکت‌کننده بعد از عبور از کنار آنها تایمش به ثبت می‌رسید. از این رو شرکت‌کنندگان مجبور بودند تمامی قوانین رالی و راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. البته از میان ۱۵ کنترل دو کنترل به صورت خطا مشخص شده بود. به این ترتیب که شرکت‌کنندگان باید ۱۳ کنترل را ثبت می‌کردند و در صورتی که دو کنترل دیگر را ثبت می‌کردند برای آنها خطا ثبت می‌شد.

مسیر رالی از آزادی به سمت مسیرهایی همچون اکباتان، هروی، شریعتی، همت، جنت‌آباد، بلوار فردوس، آبشار تهران و اتوبان خضرایی می‌گذشت. خط پایان نیز از طی ۱۲۰ کیلومتر در منطقه ۲۲ و محلی که شهرداری این منطقه مشخص کرده بود قرار داشت. وحید وحدتی و آرش طاهری که اصطلاحا از رالی‌چی‌های باتجربه کشور هستند، طراحی مسیر و برگزاری رالی را بر عهده داشتند. وحدتی در خصوص این رالی به دنیای ماشین گفت: این رالی با هدف اعتلای سطح فرهنگ رانندگی و توجه به قوانین برگزار شد. خوشبختانه فضای صمیمی برقرار بود و استقبال از رالی هم خوب بود. ان‌شاءالله در آینده برنامه‌های بهتری هم خواهیم داشت. وی ادامه داد: در هر حال در مسابقات رالی قهرمانی جهان هم توجه به قوانین و مقررات یکی از ابزارها برای رسیدن به موفقیت به شمار می‌رود. در این رالی هم توجه به قوانین رالی و راهنمایی و رانندگی باعث می‌شد که کمترین خطا توسط هر شرکت‌کننده به ثبت برسد و این موضوع ضامن موفقیت بود.

این مسابقه در دو کلاس همگانی و حرفه‌ای برگزار شد. در کلاس همگانی می‌توانستید حتی با خانواده هم حضور پیدا کنید. اما در کلاس حرفه‌ای شرکت‌کنندگانی حضور داشتند که از نظر تجربه در سطح بالایی بودند. در این میان باید به نام‌های آشنایی همچون اشکان مسگرها و حامد مجد که از شرکت‌کنندگان مسابقات رالی قهرمانی کشور هستند اشاره کرد. در پایان رالی تفریحی تهران جام جهان پارت، در کلاس حرفه‌ای ایزد بالایی و حامد مجد به مقام اول رسیدند. امیرعلی زند و سحر معروفی دوم شدند و جایگاه سوم هم به سیامک اقدسی و عباس قیصر رسید. در کلاس همگانی محمود ابراهیم‌پور و علی شکراللهی اول شدند. عباس حُر و امیرمهدی قلعه‌بانی به مقام دوم دست یافتند و آیدا ریاحی و نازنین مجلسی سوم شدند.

هیجان در شهر