احسان دست نشان- نانوایان درگذشته نان همکاران خود را آجر نکردند و با کدهای ملی شان سهمیه آرد پخش شد، گرفتاری البته از جایی شروع شد که قانون برای آنها که رفته اند سهمی قائل نبود، کار از کار گذشت و رییس اتحادیه نانوایان و نایب او قربانی شدند. دومینویی که از بازی آرد شروع شد، به اتاق اصناف رسید و کسی که پیگیر تخلفات آرد و نان بود به یاری قوانین اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی از ریاست اتحادیه خودش مانده و از اتاق اصناف و میز ریاست رانده! با کنار رفتن پاکنژاد در این وضعیت پیش بینی نشده، رسول جهانگیری سرپرست اتاق اصناف شد و حالا در انتخابات جدید بدون حضور رییس قبلی؛عضو فعلی شورای شهر اصفهان، با حفظ سمت در ریاست اتحادیه مشاوران املاک، پیروز شد. رسول جهانگیری غریبه نیست و سوابق طولانی در مدیریت اصناف شهرستان و استان اصفهان دارد. وی که پیشتر نایب رییس مجمع امور صنفی هم بوده، امروز با تکیه بر ریاست اتاق اصناف، یعنی جایی که راه همه اصناف از آنجا می گذرد، مسوولیتی خطیر برعهده گرفته است.

در حالی که کشتی اقتصاد شهر در ساحل رکود به گل نشسته است و بازارهای غیررسمی نفس بازار رسمی را گرفته ، اتاق اصناف محلی است که اتحادیه های گوناگون در آن می‌توانند حرف خود را صریح بزنند و فارغ از هیاهوهای بیرونی به ارایه راهکار برای سامان بخشی به سهم خود از اقتصاد خرد و کلان بپردازند. بخش مهمی از مراودات مالی و تولیدات مصرفی در بازار از کانال‌های غیررسمی و بدون نظارت اصناف یا دیگر ارگان های نظارتی انجام می شود. ورود کالاهای غیر استاندارد، لوازم بهداشتی و آرایشی بی کیفیت یا ساخت لوازم یدکی تقلبی در کارگاه های غیررسمی باعث کاهش درآمد مالیاتی و افزایش فشار دولت بر بخش رسمی و ثبت شده می‌شود. این نگاه دولت به زیان اصناف رسمی است و ساماندهی بازار و خالی کردن ویترین‌ها از کالاهایی با مبدا قاچاق یا تولید بدون نظارت و مجوز در این دوره باید از سیاست های اصلی اتاق اصناف باشد. در سوی دیگر وظیفه ذاتی اصناف، حل مشکلات صنفی اعضا و متقاضیان حضور در هر کدام از صنف های تولید و عرضه کالا یا خدمات است. آنچه امروز تحت عنوان موانع کسب و کار عنوان می شود و راه حل آن بهبود فضای کسب و کار است؛ از دیگر محورهای اصلی کار اتاق اصناف باید باشد. راه گشایی برای کسب مجوزهای لازم و هماهنگی با دیگر ارگان های ذیربط در استان در کنار ارایه راهنمایی به اعضای جدید برای سرمایه گذاری هدفمند و بهینه از مواردی است که اتاق اصناف به واسطه تجربه خود و توانایی در هماهنگی با سایر اعضا از آن برخوردار است.

ارایه پیشنهادها و جمع آوری نظرات کارشناسان امور بازرگانی و سرمایه گذاری در رابطه با هرکدام از اصناف فعال در شهر برای بهبود شرایط صاحبان مشاغل موجود و توجه به شاخص کار شایسته می‌تواند در صورت عملی شدن به رونق اقتصادی شهر کمک کند. توجه به رضایت مندی مشتریان و مراجعان اصناف مختلف شهر و استان و رفع زمینه های تخلف به صورتی که مانع از کشیده شدن کار به محاکم دادگستری بشود از اهداف همیشگی اصناف بوده است. باید دید در دوره جدید که ریاست آن بر عهده یکی از اعضای شورای حل اختلاف دادگستری نیز هست، چه گام هایی دراین رابطه برداشته خواهد شد. مبحث دیگری که اتاق اصناف با توجه به وضعیت نگران کننده زیست محیطی شهر، باید در نظر داشته باشد، انتقال دغدغه های زیست محیطی و تلاش برای سازگاری و بهبود شرایط کاری و اجرایی هر کدام از اصناف با قوانین محیط زیستی به صورتی خود تنظیم و مشارکتی باشد. حالا این دومینو به ایستگاه آخر رسیده و بازی از نو آغاز شده، اصناف منتظر هستند تا این دوره بازی هایی در چنته خود دارد.