کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ؟

با اینکه در سال‌های اخیر استفاده از کامپیوترهای رومیزی بسیار کمتر شده است، اما هنوز بسیاری از ما نمی‌دانیم که بین یک کامپیوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ کدام بهتر است. در کنار تمام جذابیت‌های ظاهری لپ‌تاپ‌ها، همچنان پی‌سی‌ها به دلیل تنوع بیشتر در مشخصات فنی و داشتن گزینه‌های قدرتمندتر در بازار در عین پایین‌تر بودن قیمت وسوسه بیشتری را در شما ایجاد می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم این موضوع را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار بدهیم.

هزینه

در چند سال اخیر با افزایش تنوع لپ‌تاپ‌های عرضه شده به بازار و از طرفی ظهور شرکت‌های چینی که محصولات مقرون ‌به‌صرفه‌ای را تولید کرده‌اند به‌طور مداوم شاهد کاهش قیمت این دست از محصولات بوده‌ایم. به‌طور متوسط هم اکنون در بازار جهانی با حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان می‌توان یک لپ‌تاپ تقریبا میان‌رده خریداری کرد. این در حالی است که اگر خواهان در اختیار داشتن پردازنده نسل ششمی اسکای لیک، کارت گرافیک مجزا یا حافظه ذخیره‌سازی بیشتر باشید این رقم به‌طور میانگین ۲ برابر خواهد شد. از طرف دیگر از آنجا که سیستم‌های رومیزی از اجزای مختلف تشکیل می‌شوند، بسته به نوع این قطعات قیمت نهایی نیز افزایش خواهد یافت. به‌طور معمول اگر خواهان جمع کردن یک پی سی با کارت گرافیک قدرتمند، مادربورد به روز در کنار مانیتور صفحه تخت باشید، حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان باید کنار بگذارید.

قدرت سخت‌افزاری بیشتر برای کارهای خاص

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین دلیل افزون بودن قیمت یک پی‌سی میان رده در برابر یک لپ‌تاپ با قدرت مشابه، اجزای جانبی آن است. حال آنکه برای انجام بعضی امور به‌عنوان مثال ویرایش عکس و فیلم به یک مانیتور عریض با تراکم پیکسل بالا نیاز است که به جز مدل‌های معدودی در بازار، لپ‌تاپ‌ها از انجام آن عاجز هستند. حداکثر کارآیی در لپ‌تاپ‌ها بسیار کمتر از کارآیی در پی‌سی‌های قدرتمند باقی‌مانده است. گرچه برای گشت و گذار در اینترنت و برنامه‌های دفتری معمول که کامپیوتر بخش اعظم زمانش را برای دریافت ورودی بعدی این نوع کارها در انتظار می‌گذراند حتی لپ‌تاپ‌های ضعیف مانند نوت‌بوک‌ها هم می‌توانند برای بعضی از کاربران به اندازه کافی سریع باشند.

قابلیت حمل و جابه‌جایی

قابلیت حمل و نقل معمولا اولین ویژگی است که در مقایسه لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های رومیزی مطرح می‌شود. می‌توانید در هر مکانی لپ‌تاپ خود را با خود ببرید و از آن استفاده کنید. در واقع تا لپ‌تاپ نداشته باشید به اهمیت این ویژگی پی نخواهید برد. علاوه بر این لپ‌تاپ‌ها فضای بسیار کمتری را در مقابل سیستم‌های رومیزی اشغال می‌کنند که برای محیط‌های اداری کوچک بسیار مناسب است. درواقع این دو ویژگی را می‌توان اصلی‌ترین برتری لپ‌تاپ‌ها در مقابل سیستم‌های رومیزی دانست که دسترسی فوری و همیشگی به اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کند. البته ناگفته نماند که با آمدن تبلت‌های قدرتمند همچون سری سرفیس مایکروسافت، بار دیگر شاهد کاهش محبوبیت لپ‌تاپ‌ها هستیم، زیرا تبلت‌ها می‌توانند همان کارآیی را با اشغال فضای کمتر ارائه کنند.

لوازم جانبی کاربردی

با همه‌گیر شدن استفاده از تبلت‌ها، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان لپ‌تاپ همواره کوشیده‌اند برای نجات بازار این محصولات به هر ترتیبی که شده از ضخامت بدنه و وزن نهایی آنها بکاهند. این کاهش ضخامت در بعضی مواقع به حذف بعضی از قطعات داخلی مانند درایوهای نوری منجر شده است که جای خود را به درگاه یواس‌بی داده‌اند. در سوی دیگر با افزایش استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، شاهد جایگزین شدن هاردهای HDD با حافظه‌های SSD بوده‌ایم که به مراتب از فضای ذخیره‌سازی کمتری بهره می‌برند. البته در طرف دیگر لپ‌تاپ‌ها می‌توانند در عین قابل حمل بودن به راحتی به اینترنت و شبکه‌های محلی از طریق وای‌فای اتصال پیدا کنند، این در حالی است که به‌طور پیش‌فرض پی‌سی‌های بدون دانگل جانبی، از این قابلیت محروم هستند.

زمان آماده به کار

طبیعتا زمانی که برای نصب و راه‌اندازی یک سیستم رومیزی تازه احتیاج دارید، به مراتب بیشتر از زمانی است که برای از جعبه بیرون آوردن و روشن کردن یک لپ‌تاپ جدید نیازمند است؛ زیرا پی‌سی‌ها از اجزا مختلفی تشکیل شده‌اند که اتصال همگی آنها طبیعتا کمی زمانبر خواهد بود.

کیبورد

به‌طور طبیعی کارهای طولانی مدت با سیستم‌های رومیزی که از کیبوردهای ارگونومیک با دکمه‌های بزرگ‌تر بهره می‌برند لذت بخش‌تر از کیبوردهای کوچک‌تر با فضای خالی کمتر برای قرارگیری مچ دست در لپ‌تاپ‌ها است. علاوه بر این استفاده طولانی مدت از تاچ‌پد می‌تواند موجب اثراتی از قبیل فرسایش مچ دست و آسیب‌های RSI شود. از این رو توصیه می‌شود که از کیبوردهای جانبی و ماوس در هنگام کار با لپ‌تاپ استفاده شود. در سوی دیگر ریخته شدن مایعات روی کیبورد سیستم‌های رومیزی فاجعه بزرگی محسوب نمی‌شود، اما در صورت بروز همین اتفاق روی کیبورد لپ‌تاپ می‌تواند به آسیب دیدن قطعات داخلی و سرانجام به انجام تعمیراتی پر هزینه منجر شود.

ارتقای سخت‌افزاری

قابلیت ارتقا در لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با دسکتاپ‌ها که کاملا دارای استاندارد هستند بسیار محدود است. به زبان ساده‌تر هر یک از اجزای داخلی و بیرونی سیستم‌های رومیزی را در صورت تمایل می‌توانید با نمونه مشابه یا پیشرفته‌تر تعویض کنید. این در حالی است که صاحبان لپ‌تاپ‌ها صرفا می‌توانند به ارتقای حافظه داخلی یا حافظه رم دستگاه خود اکتفا کنند. اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ جدید را دارید، حتما آینده‌نگری را در راستای کار خود قرار دهید زیرا تعویض هر یک از اجزای داخلی می‌تواند کانفیگ لپ‌تاپ را تغییر دهد که با کاهش عمر مفید دستگاه رابطه مستقیم دارد.