میراث فرهنگی به وظیفه خود درخصوص عمارت مجتهدی نیشابور عمل کرده است
مدیرکل میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به درج برخی اخبار در برخی از رسانه‌ها درباره وضعیت نابسامان عمارت مجتهدی در شهرستان نیشابور گفت: اداره کل میراث فرهنگی، خراسان رضوی به وظیفه خود درباره این عمارت عمل کرده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، رجبعلی لباف خانیکی با بیان این مطلب افزود: عمارت مجتهدی متعلق به اواخر دوره قاجار در شهرستان نیشابور است که ۳۰ سال پیش وزارت آموزش و پرورش آن را از وارثان حاج شیخ مجتهدی خریداری کرد و در حال حاضر بخشی از آن متعلق به آموزش و پرورش و بخش دیگری از آن متعلق به بخش خصوصی است.
وی گفت: این بنا مالکیت دولتی دارد و تمام دستگاه‌ها و ادارات وظیفه دارند از ابنیه تاریخی که در اختیار دارند محافظت کنند، ما نیز وظیفه نظارتی خود را داریم و از آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فعال فرهنگی و مردمی انتظار داریم که در حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی ارزشمند بیش از پیش همت کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، خراسان رضوی اضافه کرد: انتظار ما این بود که از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه اعتباری برای این عمارت در نظر گرفته شود که متاسفانه علی‌رغم بازدید و تاکید کارشناسان هیچ گونه اعتباری برای این عمارت در نظر گرفته نشده است. وی با بیان اینکه بر اساس توافق‌های صورت گرفته مقرر شده است بخشی از این عمارت به یک شرکت واگذار گردد تا به یک مجتمع فرهنگی تبدیل شود، یادآور شد: در این خصوص آموزش و پرورش نیز موافقت خود را اعلام کرد ولی در مرحله اجرا باز هم این طرح اجرایی نشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: میراث فرهنگی به وظیفه خود در خصوص این بناعمل کرده و نواقصی که امروز متوجه این عمارت است باید با همکاری دستگاه های مختلف و از همه مهمتر آموزش و پرورش رفع شود و برای آن کاربری مناسب و در خور شأن در نظر گرفته شود.