ماجراجویی با لندرور عتیقه !

در میان افراد ماجراجو سفر به دور دنیا از هیجان انگیزترین رویدادهایی است که ممکن است برایشان اتفاق بیفتد. ماجراجویان با استفاده از ابزارهای مختلفی به این سفرهای مهیج می‌روند، برخی پای پیاده رفتن را انتخاب می‌کنند و برخی نیز با کاروان‌های مجهز و مدرن پا به کشف دنیا می‌گذارند، اما کمتر کسی مانند کریستوفر مانی با یک لندرور دیفندر سری ۳ساخته شده در سال ۱۹۷۵ به دور دنیا سفر می‌کند تا علاوه بر آشنایی با فرهنگ‌های مختلف با زیبایی‌های کشورهای دیگر هم بیشتر آشنا شود. کریستورفر در سال ۱۹۷۰ و در نیویورک به‌دنیا آمده است و پدری آمریکایی و مادری آلمانی دارد. علاقه او به سفر و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف باعث شد تا در سال ۱۹۹۷ با استفاده از موتور یاماها اولین سفرش را به دور دنیا از آلمان آغاز کند و از طریق هند به نیوزیلند برسد و طی سه سال به اروپا برگردد و در اسکاتلند شغلی پیدا کند و مقداری پول برای سفر بعدی خود که قرار بود با خودرویی آفرود انجام شود پس‌انداز کند. کریستوفر مانی برای دومین سفرش لندرور دیفندر نسل ۳ ساخته شده در سال ۱۹۷۵ را انتخاب می‌کند و آن را با قیمت ۱۰۰۰ دلار از یک کشاورز انگلیسی می‌خرد و با نصب تجهیزات کمپ و چادر روی سقف ماشین،سفر خود را با خودرویی آفرود اما قدیمی در سال ۲۰۰۲ آغاز می‌کند و در سال ۲۰۱۰به پایان می‌رساند. سفر ماجراجویانه با خودرویی با مشخصات لندرور با توجه به بعد مسافت و توان خودرو بسیار پر چالش خواهد بود.

لندرور دیفندر در سری ۳ از موتوری ۴سیلندر با حجم ۲۲۳۵ سانتی‌متر‌مکعب استفاده کرده است که قدرتی معادل ۹۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۶۱ نیوتن بر متر را تولید می‌کند و با جعبه دنده‌ای ۴ سرعته قدرت موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و در صورت لزوم و با فعال کردن محور جلو به‌صورت دستی خودرو با حالت چهار چرخ محرک می‌تواند از پس بسیاری از شرایط سخت و محیط‌های ناهموار برآید. حداکثر سرعت اعلام شده برای این خودرو ۱۱۳کیلومتر است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲۵ ثانیه زمان نیاز دارد البته این خودرو در کنار این ویژگی‌ها از مزیت خوبی برخوردار است و آن هم داشتن فضای کافی در بخش اتاق و سقف است که امکان حمل لوازم و تجهیزات مورد نیاز را فراهم می‌کند. کریستوفر با آغاز این سفر، علاوه بر چالش‌های پیش رو در عبور از بیابان‌ها و جنگل‌های انبوه و جاده‌های خطرناک برای رویارویی با چالش‌های مربوط به مسائل فنی این خودروی قدیمی نیز باید آمادگی پیدا می‌کرد.

این ماجراجو توانست در طول ۸ سال و با طی کردن بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر از ۱۰۰ کشور عبور کند و در سال ۲۰۱۱ کتابش را که شرح ماجراهای این سفر است منتشر کند که در زمان کوتاهی به پرفروش ترین کتاب در ژانر سفرنامه در آلمان هم تبدیل می‌شود. پس از موفقیت کتابش، او تصمیم می‌گیرد مجدد با موتور یاماهایی که قبلا تجربه سفر با آن را داشته است سفر جدیدی را این بار با نامزدش آغاز کند و از اروپا تا استرالیا را روی دو چرخ طی کند. او در این سفر ماجراجویانه که بخش زیادی از آن را طی کرده است تنها نبوده و تا چند ماه دیگر این سفر بزرگ به پایان خواهد رسید. در سفر دوم هم او خاطرات سفرش را در کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای به رشته تحریر در آورده است و این کتاب که قطعا پربارتر از کتاب اول خواهد بود اطلاعات خوبی در رابطه با فرهنگ‌ها و کشورهای دنیا در اختیار خوانندگانش قرارخواهد داد. هیچ‌کس نمی‌داند او پس از این سفر دیگر چه هدفی دارد و برنامه بعدی اش چه خواهد بود.

سوال‌هایی که از این ماجراجو پرسیده می‌شود عمدتا این است که چرا این نوع سفر را انتخاب کرده که در پاسخ کریستوفر معتقد است وقتی در سفر و آن هم روی زمین و در جاده هستید چیزهایی که کشف می‌کنید اعجاب‌آورند و شما با اشتیاق زیادی عاشق دنیا می‌شوید و دنیا شما را مانند یک سیاه چاله در خود می‌بلعد و شما راه فراری ندارید این جاذبه و کشش در بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و پس از آن است که شما به سفر اعتیاد پیدا می‌کنید و از کشف دور‌ترین نقاط این دنیا لذت می‌برید، به‌طوری‌که که دلتان نمی‌خواهد آن را رها کرده و به زندگی عادی برگردید. او سالانه ۶ هزار دلار در سفرهایش هزینه می‌کند. این یعنی سفر با حداقل هزینه و تنها منبع درآمدش فروش کتاب است و هیچ‌گونه اسپانسر مالی برای این کار ندارد. کتاب قبلی‌اش با نام فراتر از افق نام داشته که با ۳۶۱ صفحه هزینه سفر سومش را تامین کرده است. او این سبک زندگی را آزادی مطلق می‌داند و معتقد است لذتی که از سفر و نویسندگی می‌برد قابل وصف نیست و باعث شده است رضایت کامل از زندگی خود داشته باشد.

ماجراجویی با لندرور عتیقه !

ماجراجویی با لندرور عتیقه !