شسکام مخفف عبارت شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان ارتباطات و مخابرات است. تاسیس شسکام با همت مدیران ارشد مخابرات ایران به‌ویژه صابر فیضی، مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران آغاز شد و در زمان مدیریت مظفر پوررنجبر به ثبت رسید. با توجه به اینکه شرکت شسکام در سال 92 به ‌منظور جلب مشارکت بیشتر اقتصادی کارکنان مخابرات تشکیل شده، تا چه اندازه به این هدف رسیده است؟
همان‌طور که اشاره شده است، با گذشت حدود یک سال از تشکیل شرکت سرمایه کارکنان ارتباطات و مخابرات (شسکام) و با توجه به ماهیت تشکیل تمامی چنین شرکت‌هایی، در سال‌های ابتدایی نیاز به همراهی و حمایت دارد که این مساله از سوی شرکت مخابرات ایران نیز به عنوان سهامدار حدود ۵۰ درصد سهم، ملاک عمل بوده و راهبردی خواهد شد. می‌توان گفت طی این مدت کوتاه و بهره‌مندی از سود ۲۰ درصدی و تقسیم آن بین سهامداران، رشد قابل توجهی را در پیشبرد اهداف شسکام مشاهده خواهیم کرد.


در حال حاضر سهم سرمایه‌گذاری شسکام در پروژه‌های مخابرات ایران به‌چه میزان است؟
حضور در مناقصات خرید تجهیزات مخابراتی که اخیرا در شرف بازگشایی پاکات است، با جذب سرمایه‌گذاران و کنسرسیوم سرمایه‌گذاران با ارقامی چند برابر از سرمایه‌های کل شرکت و انجام پروژه‌های مخابراتی به صورت عملیاتی در ۲۰ استان کشور. به طور کلی می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد از سهام در پروژه‌های مخابرات سرمایه‌گذاری شده که در حال افزایش است.


شسکام چه پروژه‌هایی را در قالب شرکت مخابرات ایران انجام می‌دهد؟
اعم پروژه‌هایی که در حال حاضر در جریان هستند شامل ارائه خدماتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکل عرضه سرویس‌های خدماتی CRM ، مدیریت منابع (RM)، نرم‌افزار، خدمات پشتیبانی؛ و در زمینه‌های اجرایی و عملیاتی شامل نگهداری و سرویس از تجهیزات مخابراتی و شبکه‌های کابل، BTSها، اجرای پروژه‌های فیبر نوری و... می‌شود.


آیا سرمایه‌گذاری شسکام به خارج از عرصه ارتباطات نیز خواهد رسید؟
یقینا نقطه اتکای شسکام در حال حاضر، تثبیت قابلیت‌ها و اعتمادسازی تا مرحله برندسازی برتر در اهداف مخابراتی از اهداف اولیه و توسعه در خارج از عرصه مخابرات با تکیه بر دانش علمی و جایگاه بعدی در عرصه‌های دیگر نیز خواهد بود.


شسکام چه برنامه‌های توسعه‌ای‌ای در دستور کاری خود دارد؟
برنامه‌های در دست اقدام و آتی شرکت در زمینه ارائه خدمات و سرویس‌های ارزش افزوده به منظور استقبال، بهره‌وری و رضایت مشترکان و مخاطبان مخابرات است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات در منظر ویترین خدمات شهری، اصلاح و بهینه‌سازی بستر مخابراتی در حوزه مشترکان تجاری و خانگی، نظارت یکپارچه بر تولیدات داخلی مخابراتی با تاکید بر استانداردهای یکسان، ارائه سیستم Online Billing به منظور کنترل شارژینگ در آنِ واحد که به صورت پایلوت اجرای موفقیت‌آمیزی داشته است،‌ ارائه پروپوزال در جهت RM کشوری، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سلامت، آموزش‌های مجازی، تجارت و بازرگانی خارجی (صادرات و واردات) در جهت منافع مخابرات و... اشاره کرد.