توصیه‌های مالی برای پس‌انداز بازنشستگی

مترجم: مریم رضایی

اگر به‌دنبال روش‌هایی می‌گردید که کمک کند برای فرزندانتان میراث مالی به جای بگذارید، در این مطلب به شما کمک می‌کنیم. ابتدا باید گفت به ارث گذاشتن پول برای فرزندان و نوه‌هایتان می‌تواند کمک زیادی به آنها کند، اما تضمینی بر این نیست که امنیت مالی آنها حفظ خواهد شد. واقعیت این است که می‌توانید هیچ پولی برای فرزندانتان باقی نگذارید، اما همچنان به آنها کمک کنید زندگی مالی سالمی داشته باشند.

با توجه به مشکلات اقتصادی امروز خانواده‌ها، بیشتر افراد انتظار ندارند بعد از مرگشان چیز زیادی برای فرزندان باقی بگذارند. این لزوما به آن معنا نیست که خودشان در حال حاضر به سختی زندگی می‌کنند و حقوق بازنشستگی‌شان کافی نیست؛ بلکه یعنی حقوقشان فقط برای زندگی خودشان کافی است و نمی‌توانند پول زیادی برای عزیزانشان باقی بگذارند. همین جا است که بازنشسته‌ها می‌توانند از نکته‌های مالی بهره‌مند شوند. تنها راهی که واقعا می‌توانید از اموالتان مراقبت کنید و تصمیم‌هایی برای آن اتخاذ کنید، این است که در مورد آن آموزش ببینید. در اینجا هدف این نیست که حتما میراثی برای عزیزان خود باقی بگذارید. البته این کار خوبی است،‌ اما ضرورت ندارد. نباید برای این موضوع خودتان را تحت‌فشار بگذارید. بهترین کاری که می‌توانید برای آنها انجام دهید این است که یاد بگیرید در زنده بودن خود اموالتان را مدیریت کنید. وقتی بازنشسته می‌شوید، در بهترین حالت اگر بیمه بازنشستگی پرداخت کرده باشید، تنها منبع درآمدتان حقوق بازنشستگی خواهد بود. اگر بدانید چطور اموال شخصی‌تان را مدیریت کنید، دیگر نگران این نیستید که هیچ پولی برای فرزندانتان باقی نماند. پس اگر واقعا می‌خواهید چیزی برای آنها بگذارید، تعدادی راهکار مالی را که امکان چنین چیزی را فراهم می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

1) بدهی باقی نگذارید

مسلما بدهی چیزی است که باید خودتان بپردازید. مهم نیست چقدر بدهکارید، مهم این است که فرزندان شما بابت بدهی‌ شما اذیت نشوند. در هر صورت، دارایی‌هایی که باقی گذاشتید، برای پرداخت این دیون صرف خواهد شد، اما نمی‌خواهید همان مبلغ اندکی را هم که به جا گذاشته‌اید، به خطر بیفتد. فرزندانتان هنوز می‌توانند از پولی که از پس‌انداز حقوق بازنشستگی شما باقی مانده بهره ببرند. اگر هم خانه‌ای دارید، مسلما دوست ندارید بعد از مرگتان این خانه در ازای بدهی‌های هنگفت شما، توسط یک غریبه مصادره شود.

2) به موقعیت مالی خود سر و سامان بدهید

همان‌طور که برای بدهی‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است به دیگر بخش‌های اموال خودتان هم سر و سامان بدهید. با همه فرزندان‌تان یا حداقل یکی از آنها که برای شما مورد اعتمادتر است، در این باره صحبت کنید. بگذارید در مورد همه صورتحساب‌ها و قبض‌هایی که پرداخت می‌کنید اطلاع داشته باشند یا بهتر از آن، لیستی از همه حساب‌ها، بدهی‌ها، دیون و... تهیه کنید. این یکی از بهترین نکته‌های مالی است که می‌توانید دنبال کنید. هیچ کدام از ما نمی‌دانیم آخرین روز زندگی‌مان چه زمانی است. پس بهتر است همیشه برای آن آماده باشیم. این کار نه‌تنها به فرزندان‌تان کمک می‌کند از موقعیت مالی شما بیشتر آگاه شوند؛ بلکه به خودتان هم کمک می‌کند برنامه مدونی هنگام مدیریت آن داشته باشید. این را هم بدانید که نیازهای شما در سن بالا دائم تغییر می‌کند. انتظار نداشته باشید بودجه‌ای که در ابتدای سنین بازنشستگی لازم دارید برای ۵ سال بعد از آن هم کافی باشد.

3) کمتر خرج کنید

با این که انتظار ندارید با مبلغ اندک حقوق بازنشستگی میراث زیادی برای فرزندانتان باقی بگذارید، اما حداقل می‌توانید در این جهت تلاش کنید. برای این کار بهتر است کمتر خرج کنید. تحقیقات نشان می‌دهد اکثر بازنشسته‌ها در اولین سال‌های بازنشستگی خود بیش از حد ریخت و پاش می‌کنند. برای سفر یا سرگرمی‌هایی که بعد از بازنشستگی فرصت آن را پیدا کرده‌اید، کمی محتاطانه رفتار کنید. اگر می‌توانید، خرج‌های بی‌مورد را کم کنید و کمی از حقوق بازنشستگی خود را پس‌انداز کنید. البته این به آن معنا نیست که رفاه و آسایش خود را به‌خطر بیندازید. اما داشتن یک حساب پس‌انداز اضطراری از محل حقوق بازنشستگی، روش خوبی برای آماده شدن در برابر هر گونه هزینه غیرمنتظره است. این کار حتی باعث می‌شود وقتی بیمار شدید، بار مالی زیادی بر دوش فرزندان‌تان نداشته باشید.

4) از مخارج فرزندان‌تان بکاهید

روش‌های زیادی برای تحقق این هدف وجود دارد، بدون این که نیاز باشد به فرزندان و عزیزانتان مستقیما پولی بدهید. به‌عنوان مثال، می‌توانید خانه خود را نزدیک محل زندگی آنها انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید از نوه‌هایتان وقتی والدینشان سر کار هستند، مراقبت کنید. این کار باعث می‌شود هزینه‌های مراقبت از کودکان آنها تا حد زیادی کاهش یابد و پتانسیل درآمدی آنها بالا رود. زندگی کردن والدین در نزدیکی فرزندان، می‌تواند کمک‌رسانی به یکدیگر را آسان‌تر کند و هزینه‌ها را کاهش دهد.

5) مراقب سلامتی خود باشید

این نکته‌ای نیست که به‌طور مستقیم تاثیرات مالی داشته باشد، اما تا حد زیادی بر شرایط مالی شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که جزو نکات مهم قرار گرفته است. هزینه‌های درمان معمولا بالا است و سالم زندگی کردن یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بروز چنین هزینه‌هایی است. سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید، غذاهای سالم بخورید و ورزش کنید. این کار باعث می‌شود تا حد امکان از هزینه‌های درمانی خود بکاهید.

6) سبک زندگی خود را کوچک کنید

وقتی بازنشسته می‌شوید، به احتمال زیاد دیگر فرزندان‌تان با شما زندگی نمی‌کنند و زندگی مستقل خود را دارند. پس می‌توانید در خانه کوچک‌تری زندگی کنید. همچنین خیلی از خدماتی را که به‌دلیل کمبود وقت، دیگران با هزینه زیادی برای شما انجام می‌دادند، حالا می‌توانید خودتان انجام دهید. این فعال بودن به سلامت روحی و جسمی‌ شما هم کمک می‌کند.