کره به دنبال تضمین سرمایه گذاری در ایران

دنیای اقتصاد- بعد از برجام و از ابتدای امسال تاکنون کشورهای بسیاری برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری به ایران و اصفهان سفر کردند. اما به اعتقاد اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، حضور کشور کره شاید سرآغازی نو برای سرمایه گذاری های دو کشور باشد چرا که هر دو دارای اشتراکات بسیاری هستند. به گفته مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان، هیات کره ای که دو هفته پیش به اصفهان سفر کرد به دنبال مطالعه فرصت ها و چگونگی سرمایه گذاری در اصفهان بود و بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل و گردشگری داشتند.

به اعتقاد علی صفرنورالله، هیات های تجاری که تا پیش از این به اصفهان سفر کرده بودند، بیشتر بر روی سرمایه گذاری در بخش های صنعت و انرژی های نو تاکید داشتند در حالی که علاقه کره ای ها در این نشست بر روی مباحث زیرساختی بود. همچنین در این نشست بر روی مطالعات دانشگاهی اصفهان و صنایع دستی و تبادل توریست دو کشور تاکید شد. وی می افزاید: در حضور دو روزه هیات کره ای در اصفهان؛ گروه نخست به عنوان افرادی دانشگاهی در حال بررسی تئوریک مزیت های سرمایه گذاری اصفهان بودند، همچنین گروه دوم بیشتر بر روی زمینه های عملی مورد توجه صنعتگران برای سرمایه گذاری بررسی های لازم را انجام دادند که بیشتر روی مباحث گردشگری و مطالعات تاکید می کردند. به گفته مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان، با توجه به پتاسیل های اصفهان، هیات کره ای، تمایل به سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش گردشگری، تفریحی، بازار و ... داشتند. به گفته صفرنورالله، کشور کره در صنایع کشتی سازی، حمل و نقل، انرژی های نو و دانش های نوبنیان پیشتاز است. وی با اشاره به اینکه دانش های نوبنیان ایران در سطح مباحث دانشگاهی بسیار خوب است اما هیچ کدام از آنها تبدیل به ثروت نمی شوند، می گوید: یکی از مزیت های کشور کره تبدیل این دانش ها به ثروت است و با توجه به اینکه اصفهان کریدور دانش های نوبنیان ایران انتخاب شده، کره ای ها می توانند در این بخش به استان ما کمک کنند.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر یکی از مزیت های کره پتانسیل بالای این کشور در صنعت خودروسازی است و با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب های قطعه سازی کشور است می تواند در این بخش با کره همکاری متقابل داشته باشد. مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان، می گوید: صنایع قطعه سازی خودرو اصفهان می توانند تجهیزات مورد نیاز کره ای ها را تامین کنند. وی با تاکید بر اینکه حضور این هیات کره ای در حال حاضر در حد بررسی و مطالعه فرصت های سرمایه گذاری اصفهان بود، تصریح می کند: در این کنفرانس هیات کشور کره در حال انجام مطالعات دانشگاهی خود بود تا زمینه های همکاری را برای حضور هیات کره ای متشکل از رئیس جمهور این کشور که هفته گذشته به ایران سفر کرد را فراهم کنند. به گفته صفرنورالله در این کنفرانس تبادلاتی بین دانشگاه اقتصاد اصفهان و یکی از دانشگاه های کره ایجاد شد و همچنین قرار شد ارتباط مطالعات دانش بنیان دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه های صنعتی کره برقرار شود علاوه بر این یکی از مباحث مطرح شده در این نشست با توجه به آثار باستانی اصفهان، افزایش گردشگران این کشور در اصفهان بود. وی با اعتقاد بر اینکه روابط اقتصادی ایران و کره در سطح بسیار پایین قرار دارد، می گوید: برای توسعه این روابط با کشورهای خارجی باید زیرساخت های اقتصاد را توسعه دهیم در حالی که ایران هنوز تا این مرحله فاصله بسیاری دارد.

به گفته مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان، در نخستین قدم باید از فرار سرمایه ها از کشور جلوگیری کنیم، چرا که به غیر از مشکلات روبنایی همچون بانک ها، در بخش زیربنایی سرمایه گذاران باید از امنیت سرمایه های خود در ایران اطمینان حاصل کنند. وی در خصوص تضمین سرمایه گذاران برای حضور در ایران، معتقد است: برخی در سرمایه گذاری فاینانس به دنبال ضمانت نامه های معتبر برای بازگشت سرمایه های خود هستند همچنین گروه دوم که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند با توجه به اینکه قانون سرمایه گذاری ایران مترقی است، بیشتر به دنبال تضمین اجرای قانون هستند. صفرنورالله تاکید می کند: اگر کشور به دنبال جذب سرمایه و فاینانس است باید زیرساخت های لازم را تامین کند چرا که ایران از نظر ریسک سرمایه گذاری رتبه نامناسب هفت را به خود اختصاص داده نمی توان انتظار حضور کشورهای دیگر را به راحتی داشت.